Beste,

Kiezen we opnieuw voor Meer Bereikbaarheid, via miljarden in weg en ov? Dat is – daar zitten de RAI Vereniging (automobielindustrie) in, maar ook bijvoorbeeld de NS en de Fietsersbond. 

Meer ov, meer fiets, meer laadpalen, meer hubs, meer gespreid reizen en ‘natuurlijk’ (staat in het bericht): meer asfalt en meer spoor. Het is een zogenoemd ‘multimodaal’ plan: niet meer de auto centraal. Een flinke verandering, zo op het oog. 

Maar zoals een elektrische auto een revolutionaire nieuwe aandrijving heeft, maar nog steeds een auto is, en dus aan het leven op straat niets verandert op de uitlaatgassen na, blijven er ook met dit voorstel zaken hetzelfde.

Zo zullen we met investeringen in Meer Bereikbaarheid grote afstanden moeten blijven afleggen – op de dagen dat we niet thuiswerken. Reizen wordt daardoor een verplichting in plaats van een genot.   Maar nog beter kijk je de TED Talk hieronder van Carlos Moreno, over de 15-minutenstad. Hij legt het zo mooi uit.

TED
Carlos Moreno: Carlos Moreno: The 15-minute city

Je kunt het daarna niet meer niet zien: we subsidiëren ons onderweg-zijn, en dat is een keuze die we kunnen, maar die we niet hoeven te maken.

In plaats van Meer Bereikbaarheid via geld voor mobiliteit zouden we ook kunnen mikken op meer bereikbaarheid via nabijheid. Voor een ‘masterplan’ dat ervoor zorgt dat we niet meer ver hoeven te reizen naar onze alledaagse noodzakelijke bestemmingen (werk bijvoorbeeld). We financieren niet meer het reizen ernaartoe, maar zorgen ervoor dat ze dichterbij komen. Het is óók een mogelijkheid, die juist in tijden van corona waarin iedereen toch al dicht bij huis moet blijven, een heel ander soort denken en dus ook een ander soort investeringen op kan leveren. 

Verkeersveiligheid of verkeersgeweld? 

In hun gepresenteerde agenda noemt de Mobiliteitsalliantie verkeersveiligheid een prioriteit. Een prioriteit die staat op nummer vijf. Ook hier kun je denken: nou, dat is al heel wat. Beter dan niks!

Waarom moeten we er eigenlijk voor zorgen dat we veilig zijn op straat? Omdat we het zo georganiseerd hebben dat het daar gewelddadig is. Je kunt ook de oorzaken van dat geweld proberen weg te nemen. Dan hoeven we het er ook niet meer veilig te maken.

Het ligt eraan wat je perspectief is: is afgeleid zijn onderweg een zonde, die mensen, zelfs hele kleine mensen die nog helemaal niet weten wat concentratie is, met een ongeluk moeten bekopen? Of is afgeleid zijn – zorgeloosheid – een recht dat we zouden moeten vieren? Wat als je niet het bord links, maar het bord rechts tegen zou komen, op het fietspad op weg naar school?

Ga jij je verkeersveiligheidskennis testen op  Of lees je verder op 

Hartelijke groet, Thalia

Deze nieuwsbrief in je mail? Hier meld je je aan