Het leven dat je kent, heb je te danken aan een doos. 

Niet zomaar een doos, maar een van de meest revolutionaire uitvindingen in de recente geschiedenis van de mensheid: de stalen doos. 

Oftewel, de container.

Kijk eens rond in je huis. Je tv? Komt uit een container. Je nieuwe sokken? Hebben dit jaar meer gereisd dan jij. Je lampen? Made in China. De fiets in je schuur, de auto voor je deur, het verkeersbord naast die auto? Allemaal per schip naar je toe gekomen. Het eten in je koelkast? Per container gearriveerd. De stof van je bank, de schroeven in de muur, de glazen waaruit je koffie drinkt? Bedank niet Ikea, maar de container voor je leven.

90 procent van de wereldhandel gaat per schip. Heb je het over globalisering, dan is de container haar mascotte. Een beter voorbeeld van wereldwijde samenwerking is er niet.

De containervaart is weinig in het nieuws, tenzij het misgaat. Zoals op 23 maart 2021, toen het schip Ever Given het Suezkanaal, de belangrijkste waterweg ter wereld, blokkeerde. Zes dagen zat er een prop in deze slagader van de wereldeconomie: er ontstond een file van zo’n vierhonderd schepen in het kanaal. De schade: miljarden dollars – en een hele hoop vertraagde pakketjes, bedorven voedsel, dode schapen, niet-leverbare fietsonderdelen en een hogere olieprijs.

Terwijl het schip weer uit het zicht verdween na dagenlang baggeren en een bleef bij ons de vraag hangen: hoe kon de wereldeconomie zo ontregeld worden door één schip?

Wat we willen doen – en hoe jij kunt helpen

Dat willen wij, redactiechef Maaike Goslinga en correspondent Maite Vermeulen, de komende tijd gaan onderzoeken. 

Wij werpen de komende tijd een licht op de containervaart en de invloed daarvan op ons leven – en proberen het politiek-economische model erachter een gezicht te geven. 

En jij kunt ons helpen. Want de container is – hoe belangrijk ook – voor de meeste mensen een zwarte doos. Niet in de laatste plaats omdat steeds grotere containerschepen diepere vaargeulen nodig hadden, waardoor havens verplaatsten naar de periferie van de stad. Buiten ons zicht, vaak afgeschermd door hekken en slagbomen, met veel minder arbeiders. 

Om ons dus te helpen tóch in die zwarte doos te kijken, zijn we allereerst op zoek naar scheepvaartexperts die het leuk vinden om onze verhalen van de nodige achtergrond te voorzien, en mee te lezen in een vroeg stadium. En dan bedoelen we experts in de breedste zin van het woord: politicologen, deskundigen in de mondiale logistiek, medewerkers van de Haven Rotterdam, baggeraars, activisten, juristen, biologen, beleidsmakers, expediteurs, kapiteins – noem maar op. 

We zijn ook specifiek op zoek naar mensen die te maken hebben gehad met, of de gevolgen hebben ondervonden van recente scheepsrampen, zoals het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal. 

Ken of ben je zo iemand? Of heb je ideeën over blinde vlekken die wij hebben, en hoe die te vullen? Deel je tips dan in de bijdragesectie of mail: maite@decorrespondent.nl.

Wil je dit onderzoek over containers volgen? Dat kan! Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, en blijf tweewekelijks op de hoogte van alle artikelen, en wat we onderweg tegenkomen. Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief