Beste,
Met gepaste trots presenteer ik op De Correspondent de eerste Nederlandse animatie van de Hamburgse kunstenaar Jan Kamensky. Op een berucht gevaarlijk kruispunt in Rotterdam voerde hij de nodige herstelwerkzaamheden uit. Bekijk de video hier!
Deze nieuwsbrief gaat door in staccato:
Een onderzoeker voor hetongeluk.nl
Hoera! Vanaf september gaat socioloog en journalist Eva Kwakman aan de UvA werken aan nieuw onderzoek rondom de ongevallenberichten die we drie jaar geleden samen met jullie begonnen te verzamelen op hetongeluk.nl. Er komen ook nog altijd nieuwe mensen bij die berichten plaatsen op de site. Je kan zelf ook meedoen aan dit burgerproject.
The war on what?
Met de Amerikaanse producer Doug Gordon sprak ik over The War on Cars, een New Yorkse podcast over je raadt het al. Er zitten een paar steengoeie afleveringen tussen.
Een boek als een stuk gereedschap
Een tip voor een leesboek voor van de zomer, voor wie een beetje filosofisch is ingesteld: Tools for Conviviality van Illich. Wat een boek, nu bijna vijftig jaar oud, maar het lijkt geschreven voor ons, nu! Het gaat erover hoe onze uitvindingen zo makkelijk de baas over ons worden, terwijl het de bedoeling was dat ze ons hielpen. Zie mijn uitgebreide aanbeveling.
30? 15? Hoe handhaaf je dat?
Het raam van Overton schuift op: waar het vorig jaar nog bijna onbestaanbaar leek dat je aan ‘50’ morrelde in de stad, slaat bijvoorbeeld Utrecht nu de snelheid van 30 km/u in de stad liever over en gaat door naar... 15.
Rob Theunissen, wiens straat in Elst ik bezocht voor dit verhaal, vond gehoor bij de SWOV en CROW (voor wie die afkortingen niks zegt: verkeerclubs die richtlijnen opstellen), die nu pleiten voor een inrichting waar je niet harder dan 15 (drie keer stapvoets) kan rijden in alle nieuwe woonwijken. Hoe je snelverkeer handhaaft? Een magisch schild is een optie.
Groningen maakt een waarlijke paradigmashift en stelt voor om wat we met de straat doen niet langer door mobiliteit te laten bepalen. ‘We gaan niet meer uit van een eendimensionaal perspectief op de straat waarin mobiliteit leidend is. In plaats daarvan zal mobiliteit samen met toegankelijkheid, veiligheid, beleving, gezondheid, sociale interactie, ecologie, klimaatadaptatie, economie en cultuurhistorie de straat maken; de tien dimensies van de straat.’ Pats! Volg Groningen.
Net verschenen
Net verschenen is het boek Curbing Traffic van Chris en Melissa Bruntlett, een Canadees stel dat met hun twee kinderen in de puberleeftijd is neergestreken in Delft aan een autovrije gracht. Het is hun tweede boek over hoe Nederland de straten anders inricht dan de rest van de wereld. Ik ga het nog lezen. Verder stop ik het enige kinderboek dat Salman Rushdie ooit schreef in mijn tas, dat me gisteren werd getipt: Haroen en de zee van verhalen.
In augustus meer nieuws! Maar nu eerst vakantie, naar een toeristische trekpleister met een zonovergoten zandstrand aan een randzee van de Atlantische Oceaan.
Noordwijkerhout.
Een goeie zomer gewenst.
Hartelijke groet, Thalia
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!