Nederland heeft de beste gezondheidszorg van Europa. Dat stelt althans het Zweedse onderzoeksbureau Health Consumer Powerhouse. De Zweden hebben de zorgstelsels van 36 Europese landen aan de hand van 48 indicatoren. Nederland scoort weliswaar minpuntjes op de overlevingskansen bij kanker en de vrije toegankelijkheid van medisch specialisten, maar gemiddeld pakt de score van Nederland op deze indicatoren zeer gunstig uit.

Zou Nederland ook het beste stelsel hebben als de Zweden ons bekostigingssysteem voor de zorg had meegewogen?

Alvast een paar hints:

  • We hebben het duurste zorgstelsel van Europa.
  • Voor een verdoving met een kostprijs van 1,50 euro op de spoedeisende hulp, wordt al snel 200 euro in rekening gebracht.
  • We laten jonge medisch specialisten die door de belastingbetaler voor zes ton of meer zijn opgeleid werkloos thuis zitten, terwijl werkweken van zestig uur of meer voor de zittende generatie specialisten niet uitzonderlijk zijn.
  • Ziekenhuizen en verzekeraars kunnen patiënten op voorhand vaak geen betrouwbare indicatie van de kosten van een medische behandeling geven.
  • De hoogte van het bedrag op een ziekenhuisrekening correspondeert, toeval daargelaten, nooit met de kosten die daadwerkelijk zijn gemaakt om een patiënt te behandelen.

Dit zijn allemaal onvoorziene (en ongewenste) bijwerkingen van de begin deze eeuw ingezette strijd van het kabinet om de zorg betaalbaar te houden. Het idee om maatregelen te nemen om de zorgkosten niet verder te laten stijgen, is op zichzelf goed verdedigbaar. Van iedere euro die we in Nederland verdienen, geven we ruim vijftien cent uit aan de zorg. Tenzij we bereid zijn fors meer belasting te betalen of dramatisch te bezuinigen op bijvoorbeeld onderwijs of sociale zekerheid, kan het kabinet niet anders dan de stijging van de zorgkosten te beteugelen.

Van iedere euro die we in Nederland verdienen, spenderen we ruim vijftien cent aan de zorg

Bij de wijze waarop kabinetten strijden tegen de zorgkosten, kunnen daarentegen duizenden vragen worden gesteld. Zo worden artsen door het kabinet aangemoedigd bij hun behandelingen rekening te houden met de kosten voor de maatschappij. Maar hoe kan een arts op de centen letten als hij op voorhand niet kan overzien wat een behandeling kost?

Patiënten worden met een almaar stijgend eigen risico gestimuleerd om hun zorg voortaan als een kritische kostenbewuste klant te consumeren. Maar hoe kan een patiënt de prijs meenemen in zijn overwegingen wanneer ziekenhuizen op voorhand geen enkele indicatie van de kosten kunnen geven? En misschien nog wel gekker: hoe kan een patiënt invloed uitoefenen op de hoogte van zijn rekening, als het bedrag geen relatie heeft met de door hem gemaakte kosten?

Als correspondent Zorg wil ik in een serie langere en kortere artikelen de anatomie van het zorgstelsel proberen te ontleden. Ik dompel mij als een moderne ontdekkingsreiziger onder in de Nederlandse zorgbureaucratie. Ik ga in gesprek met artsen, patiënten, bestuurders, ambtenaren en managers op zoek naar antwoord op die ene prangende vraag: is de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg zo hoog dankzij, of ondanks de wijze waarop we de zorg hebben georganiseerd?

En jullie zouden me kunnen helpen bij die zoektocht door ervaringen met de Nederlandse zorg met mij te delen. Ken jij - of heb je te maken gehad met - voorbeelden van onnavolgbare (of juist verklaarbare) bureaucratie in de zorg? Mail mij die dan op sander@decorrespondent.nl of deel je ervaringen hieronder.

Lees hier mijn eerdere stukken op De Correspondent:

Zo kies je voor een zorgverzekeraar die niet alleen voor jou zorgt De laatste zeven dagen van het jaar wisselen 1 miljoen Nederlanders van zorgverzekeraar. Maar hoe kies je de polis die zowel goed voor jou, als voor de ruim 16 miljoen andere polishouders zorgt? Correspondent Sander Heijne geeft drie handvatten die je helpen bij het maken van een goede keuze. Lees hier een eerder verhaal terug Dit wil ik onderzoeken als correspondent Zorg Nederland heeft het beste zorgstelsel van Europa. Maar ook het duurste, en misschien wel het meest bureaucratische. Als correspondent Zorg wil ik dit systeem ontleden. En daarbij kan ik jullie hulp goed gebruiken. Lees hier mijn introductiestuk terug