Bierdrinkers kunnen het verschil tussen meerdere merken pils niet proeven. Dat werd in 1964 voor het eerst aangetoond in het Journal of Marketing Research en blijkt sindsdien uit een reeks van wetenschappelijke studies. ‘Ik denk dat we hier in feite naar een grondstoffenindustrie kijken,’ aldus een Zweedse voedselwetenschapper. ‘De producten zijn inwisselbaar.’
Maar er is één probleem. Toen ik de bevindingen voorlegde aan bierdrinkers in mijn omgeving, kreeg ik keer op keer te horen dat zij het verschil tussen pilseners wél kunnen proeven. Omdat mijn artikel van vandaag over de reclame-industrie wellicht vergelijkbare bezwaren oproept bij die bierliefhebbers van De Correspondent, lijkt het me een goed idee om de proef op de som te nemen. Tijd voor een experiment!
In de voedselwetenschap wordt doorgaans de ‘Triangle Test’ gebruikt om te kijken of er een waarneembaar verschil bestaat tussen twee producten. Dat gaat zo:
De proefpersoon proeft (blind) drie drankjes: twee dezelfde en één afwijkende. In dit geval gaan we voor twee Schultenbräu’s en één Heineken.
Na het proeven probeert de speler de afwijkende pilsener eruit te pikken.
Haal je het Heinekenpilsje er significant vaker uit dan in één derde van de gevallen, dan doe je het beter dan een chimpansee.
Herhaal de test een paar keer en plaats je prestaties hieronder!
Lees ook:
Waarom je Heineken lekkerder vindt dan Schültenbrau (terwijl er geen verschil is) Menig bedrijf geeft inmiddels meer geld uit aan marketing en reclame dan aan productie en onderzoek. Het is een verschuiving van historische omvang: leefden we 200 jaar geleden nog in een landbouweconomie en 100 jaar geleden in een fabriekseconomie, nu is er de imago-economie.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!