Foto: Ilja Meefout

Jonge kijkers bereiken. Van diverse komaf. Met cultuur. Digitaal platform Hier bekijk en beluister je 101Barz. 101Barz doet het al jaren, met filmpjes die op YouTube talloze keren bekeken worden. Aantallen die veel programma’s op televisie - dat platte apparaat aan de muur waarop je Netflix kijkt – in de verste verte niet halen.

Toch dreigt juist dít publieke medium als onafhankelijk platform te verdwijnen.

Het NPO-bestuur snapt het niet. De site van 101Barz (BNN-VARA) trok de laatste jaren minder bezoekers. Dat komt, legde boegbeeld Angelo ‘Rotjoch’ Diop gisteren in interviews uit, doordat jongeren liever rondhangen op Bekijk hier het YouTube-kanaal. YouTube. Daarom staan de filmpjes van 101Barz ook op YouTube. Op een kanaal met bijna 145.000 abonnees en met filmpjes die soms ruim meer dan een miljoen keer bekeken worden. Gaan waar het publiek is. Het is de nieuwe mediarealiteit.

Maar het NPO-bestuur heeft snode plannen. Het wil alle omroepcontent centraliseren en het publiek zo naar de kernsite van de NPO bewegen. Daarom moeten, vertelde Diop, populaire items als de studiosessies - waarin bekende en minder bekende hiphopartiesten in lange raps hun kwaliteiten tonen - van YouTube worden gehaald en naar ‘een gare mediaplayer’ van de NPO verhuizen. Weg 101Barz-site, weg populair YouTube-kanaal, welkom digitaal kerkhof.

Zo dreigt een publiek platform te verdwijnen dat internet wél snapt. Dat jongeren wél aan zijn programmering weet te binden. En dat wél gemaakt wordt door en voor jonge mensen. En dat het verdwijnt, dat is schandalig. Het team van Diop doet wat de omroepen op NPO 3 maar niet wil lukken: een divers, jong publiek warm maken voor de programmering.

Kom Hilversum eens uit!

101Barz stond begin vorig jaar nog op de shortlist van de Pop Media Prijs. Dit omdat het er met beperkt budget in is geslaagd hét hiphopplatform van de NPO te creëren. 101Barz etaleert voortdurend talent en schijnt licht op een voor onder meer pop, kunst en mode al decennia cruciale cultuur waarvoor binnen de NPO-programmering verder nauwelijks ruimte is.

Ondanks de evidente hoofdrol van zwarte muziek in de popgeschiedenis, is niet-witte muziek bij de NPO veroordeeld tot een bijrol

Spreek eens een jongere aan, beste NPO-bestuurder. Kom Hilversum eens uit. Het Luister hier ‘Zusje.’ lied Zusje’ van Ronnie Flex – de hiphopster van een nieuwe generatie - was volgens een trendrapport van Google de meest gestreamde clip van een Nederlandse popartiest op YouTube in 2014. De videoclip tikt binnenkort de zes miljoen views aan. Op 3FM is de plaat in een heel jaar tijd, volgens de website 3fmfan.nl, zeventien keer gedraaid, op de meest onmogelijke uren.

Gek genoeg blijft de NPO de urban muziekscene als marginaal zien. Ondanks de evidente hoofdrol van zwarte muziek in de popgeschiedenis, is niet-witte muziek bij de NPO veroordeeld tot een bijrol; zodanig zelfs dat Radio 6 – dat eind dit jaar zal verdwijnen - met een Zwarte Lijst moest komen om de zo witte Top 2000 in balans te brengen. Urbanartiesten mogen zich laten horen op een aparte (!) zender voor ‘zwarte’ muziek als FunX.

101Barz doet precies wat de NPO wil

Hiphop is een doe-het-zelfcultuur die draait om het opbouwen van je eigen platform. Met succes. Het is een genre dat al ruim veertig jaar uitstekend op nieuwe ontwikkelingen en trends kan inspringen. Belangrijke Nederlandse start-ups als WeTransfer, 22Tracks en Puna en door artiesten geleide muziekbedrijven als Neerlands Dope en Noah’s Ark komen voort uit de Nederlandse hiphopwereld. Een scene die al decennia jongeren aanspreekt en ze creatief en economisch stimuleert.

Ik heb dan ook geen twijfel dat 101Barz als populair merk zónder de NPO verder kan. Een vertrek van het platform zou niet zozeer een verlies zijn voor 101Barz, als voor de omroep zelf. Als de NPO vindt dat het digitaal uitdragen van content een kerntaak is – daarover kun je van mening verschillen - dan toont 101Barz een ideaal model dat de NPO innig zou moeten omarmen.

101Barz biedt grootstedelijk muziektalent een belangrijk platform, enthousiasmeert een nieuwe generatie voor cultuur, speelt soepel in op de technologische veranderingen waar traditionele media zo onhandig mee omgaan en vertegenwoordigt een scene met in het dna de diversiteit die de NPO zegt na te streven.

De makers verdienen een lintje.

Alle Correspondentverhalen over hiphop in je mailbox? Binnenkort starten Vera Mulder, Saul van Stapele, Thomas Heerma van Voss en meer (gast)-correspondenten een eigen hiphopnieuwsbrief. Wil jij op de hoogte blijven van hun werk? Schrijf je hier in! De man die Nederland leerde rappen heeft zijn spraakwater hervonden Hij wordt door velen gezien als de vader van de Nederlandse hiphop: Extince. Deze week komt na lange tijd zijn nieuwe album X uit. Gastcorrespondent Thomas Heerma van Voss reed met de Brabantse rapper door zijn geboorteplaats en sprak hem over leven, muziek en de Nederlandse hiphop. Lees hier het verhaal over Extince Let maar op: de volgende hiphopsensatie komt van Schiermonnikoog Er was een tijd dat rappers elkaars rivalen waren. Dat gaat er nu anders aan toe: vorige week trokken twintig Nederlandse rappers naar het rustieke Schiermonnikoog om samen muziek te maken en op te nemen. Gastcorrespondent Thomas Heerma van Voss ging met hen mee en kwam terug met deze prachtige reportage. Lees het verhaal hier terug