v

van: actieteam@niet123weg.nl 
aan: *@omroep.nl
Onderwerp: format thema-avond



Ha collega’s,

even snel mailtje:

dit is de 1e schets voor de thema-avond ‘ONZE PROGRAMMA’S BEZUINIG JE NIET etc etc’ die we in het kader van de bezuinigingen gaan organiseren

het wordt een marathonavond die op alle netten wordt uitgezonden en er komt heel veel moois voorbij kan ik jullie vertellen :-) :-)

Doel is vooral om aan te geven hoe veelzijdig en origineel de programma’s van de publieke omroep zijn!!! 

lees de bijlage aub voor de meeting van morgenmiddag

Onze programma's bezuinig je niet 123 weg

Format thema-avond

DOEL: Dit wordt misschien wel de laatste keer dat we precies kunnen maken wat we willen. Niets is ons te gek. We zijn de publieke omroep, hier is ruimte voor vernieuwing en experiment!

BASICS: We hebben van de netmanager een uur gekregen, min de reclames is dat veertig minuten. Er is budget, maar het grootste gedeelte gaat naar de studio. Ook is het belangrijk dat er veel mensen kijken. Vanwege de STER-inkomsten, maar vooral omdat iedereen moet weten dat je ons niet zo maar 1 2 3 wegbezuinigt!

Het format van de avond: een presentator zit aan het hoofd van een lange tafel. Gedurende de avond schuiven verschillende gasten aan. Ze praten over de programma’s van de publieke omroep. Achter de sprekers zien we het publiek zitten. Iedereen aan tafel mag meepraten, welk onderwerp er ook ter sprake komt.

Dit kunnen we opnemen in het decor van DWDD. Of Pauw en Witteman. Of ‘De Kunst van Het Maken’. Of Eva Jinek op Zondag.

Eens in de zoveel tijd schakelen we naar vantevoren opgenomen ludieke filmpjes waarin een verslaggever, gevolgd door de camera, met microfoon in de hand, door de gebouwen van de NPO loopt. ‘Onaangekondigd’ stapt hij bij verschillende redacties binnen. De verslaggever is brutaal en stelt vragen die niemand aan ziet komen. Deze filmpjes zijn snedig gemonteerd. Met gekke geluidjes.

Halverwege de uitzending krijgt de verslaggever ‘onverwacht’ een ‘ludieke opdracht’ in een gouden envelop. Hij of zij moet dan strijden om in korte tijd zoveel mogelijk tv-kijkers bij elkaar te krijgen of zo. Of misschien spinnen eten.

Jacqueline van de STER heeft gevraagd of we om de reclameblokken heen korte montages kunnen laten zien van bloopers / opvallende momenten in de media. Dat lijkt me een heel goed idee, want dan zappen mensen minder snel weg. 

De jongens van 3FM gaan ondertussen iets heel radicaals doen: ze bouwen op het mediapark een mobiele studio met grote ramen erin en gaan van daaruit plaatjes draaien voor het behoud van de NPO. Buiten staat een microfoon waar mensen dan hilarische dingen in kunnen schreeuwen. Een team van editors knipt deze momentjes aan elkaar zodat we ieder uur een ‘#3FM news update journaal’ krijgen.

Het is heel belangrijk dat we duidelijk maken dat de NPO niet alleen maar entertainment is. Daarom worden er door het team van Keuringsdienst van Waarde een aantal factbites geproduceerd: korte filmpjes van 1 minuut waarin ‘serieuze’ onderwerpen worden behandeld. De redactie van Tegenlicht is hier ook voor benaderd, maar die hebben vooralsnog moeite met de lengte. 

INTERACTIVE: Natuurlijk plakken we onder in beeld de hele avond een balkje met sms’jes/tweets van kijkers. Dit is tenslotte waardevolle informatie voor ons publiek. Het team van Digitaal is bezig met het ontwikkelen van een tweede scherm-app.

Het is heel belangrijk dat we dit goed doen. We zijn op dit moment een bijzonder pluriforme organisatie. Op het moment dat we straks moeten bezuinigen worden we afhankelijker van de kijkcijfers en dan worden we gedwongen om veilige televisie te gaan maken: alleen maar formats die op elkaar lijken.

Voor vragen of opmerkingen kunnen jullie terecht bij de actie-coördinator VPRO, de actie-coördinator VARA, de actie-coördinator NCRV, de actie-coördinator KRO, de actie-coördinator NTR, de actie-coördinator AVRO, de actie-coördinator BNN, de actie-coördinator NOS, de actie-coördinator WNL, de actie-coördinator BOS, de actie-coördinator POWNED, de actie-coördinator EO, de actie-coördinator MAX, de actie-coördinator TROS, de actie-coördinator HUMAN, de actie-coördinator STER of de actie-coördinator IKON, afhankelijk van wat je vraag precies is.