Soms leer je het meest van je naaste collega’s. Mijn buurvrouw op de redactie, onze beeldredacteur Sterre Sprengers, nodigt Lees hier Sterre Sprengers’ oproep: ‘Aan alle goeie beeldmakers.’ geregeld fotografen en illustratoren uit om met hun portfolio langs te komen op zogenoemde portfoliodagen.

Dat wilde ik ook gaan doen. Op 27 januari 2016 vond de eerste pitchdag plaats, bij ons op de redactie. Daarna zijn we uitgeweken naar Nijmegen, Antwerpen, Rotterdam, Zwolle en Maastricht. Op die manier hoopten we ook in andere hoeken van het land, en in België, nieuw talent te ontdekken.

Het bracht ons in contact met ruim 50 pitchers en tal van verhalen. Zoveel, dat we tijdelijk een stop in hebben gelast.

We hebben tot 1 april 2017 geen ruimte voor nieuwe pitches. Dat betekent dat we eerst met de geslaagde pitches uit 2016 aan de slag gaan, en uit de grote bestaande pool van Bekijk hier al onze gastcorrespondenten in een overzicht gastcorrespondenten putten.

Kijk rond die tijd opnieuw op deze plek, om op de hoogte te worden gehouden van volgende locaties.

Hoe kun je pitchen?

Wil je aan een van de pitchdagen van De Correspondent meedoen, vul dan een formulier in dat online komt.

Word je geselecteerd voor een pitchdag, dan kun je in een gesprek van een halfuur je plannen toelichten en bespreken. Een dag later hoor je direct een ‘ja’ of een ‘nee.’

Een ‘ja’ gaat altijd meteen vergezeld van een financieel voorstel. Een ‘nee’ zal ik proberen te motiveren. En trouwens: ‘misschien’ is ook niet ondenkbaar. Soms is er simpelweg extra tijd en feedback nodig om een idee tot wasdom te brengen.

Zo hoop ik het verkeer tussen opdrachtgever en freelancer leuker en doelgerichter te maken. Voor alle partijen.

Waar moet je pitch aan voldoen?

  • Schrijf een korte bio (max. 250 woorden) waarin je laat zien wie je bent. Link daarbij, indien mogelijk, naar jouw online cv, website en/of eerder gepubliceerd werk. Zo krijgen we een indruk van je expertise en ervaring.
  • Schrijf verder een beknopte pitch voor je artikel/serie over jouw idee en houd daarbij rekening met onderstaande vereisten (ca. 200 woorden per punt):

1. Denk niet alleen aan losse verhalen, maar denk in series

We zoeken niet alleen naar losse verhalen, maar ook naar series. Want bij De Correspondent doen we aan journalistieke zoektochten die beginnen bij Lees hier bijvoorbeeld de oproep van onze correspondent Ontcijferen, Sanne Blauw. een oproep en uitmonden in Een recent voorbeeld van een serie die ten einde kwam: de serie over ‘hacken’ van correspondent Dimitri Tokmetzis. een concluderend artikel, met een reeks verhalen daartussenin.

2. Laat zien hoe je de leden bij je verhalen wilt betrekken

We zoeken niet alleen naar de uitkomst van je journalistieke proces, maar willen ook dat proces zelf laten zien.

Onze leden spelen in dat proces een centrale rol. Ze dragen met hun nieuwsgierigheid, kennis en ervaringen bij aan onze journalistiek. Laat in je pitch dus zien hoe je daar Lees hier bijvoorbeeld Daan Borrels oproep voor een beter gesprek over seksualiteit terug. een beroep op wilt doen.

3. Laat zien tot welke nieuwe inzichten je verhaal of serie zal leiden

We zoeken niet alleen naar goed vertelde verhalen, maar vooral ook naar nieuwe inzichten. Probeer in je pitch dus duidelijk te maken welke inzichten je hoopt op te doen tijdens je zoektocht en hoopt mee te geven aan de lezers die deze zoektocht op De Correspondent volgen. We zoeken geen breaking news maar breaking new’s.

Nieuwsgierigheid is natuurlijk de belangrijkste vereiste

Een stuk als Lees hier een eerste voorbeeld van een breaking new. dit bijvoorbeeld. Of, een stuk als En lees hier een tweede voorbeeld van een breaking new. dit.

4. Laat zien waarom jij de aangewezen persoon bent om deze verhalen te vertellen

We zoeken niet alleen naar geweldige verhalen, maar vooral ook naar geweldige vertellers. Of, zoals we ze liever noemen: gespreksleiders. Persoonlijkheden die in staat zijn een discussie naar zich toe te trekken en - als het even kan - naar een hoger plan te tillen.

Wie op De Correspondent publiceert, zal kortom over zijn/haar publicatie in gesprek moeten en zichzelf moeten tonen. Niet alleen zenden, maar ook ontvangen. En zo een geweldige ambassadeur voor je verhalen en ons platform zijn. Juist daarom willen we je het liefst eerst ontmoeten voor we iets van je publiceren.

Want ‘terugpraten’ moet natuurlijk geen moetje zijn, maar iets dat je uit jezelf graag doet.

Laat dus duidelijk zien welke expertise je meebrengt, maar ook met welke vragen je nog zit. Want nieuwsgierigheid is natuurlijk de belangrijkste vereiste voor een journalist.

5. Laat zien wat het maatschappelijk belang van jouw verhalen is

We zoeken niet alleen naar mooie of goed uitgezochte verhalen, maar bovenal naar relevante verhalen. En dan bedoelen we geen verhalen die op het nieuws reageren, maar over wat eigenlijk het nieuws zou moeten zijn. Geen verhalen over zaken die het gesprek van de dag toch al overheersen, maar verhalen over dat wat onderbelicht is. Niet over incidenten, maar over structuren.

Lees dus voor je pitcht vooral ons Lees hier het manifest van De Correspondent. manifest nog eens na, of dit artikel over een van onze stokpaardjes: ‘constructieve journalistiek.’ Of, mocht je dat nog niet doen, neem eens een (proef-/maand-/jaar-)lidmaatschap, om jezelf in onze journalistiek te verdiepen. Dat loont altijd.

Nieuws is pathologisch pessimistisch. Tijd om daar iets aan te doen Het is met afstand de meest gestelde vraag onder artikelen van De Correspondent: zo moet het dus niet, maar hoe dan wel? Het nieuwe boek From Mirrors to Movers helpt journalisten om het nieuws anders te vertellen. Dit zijn de inzichten die ik eruit opdeed. Lees hier mijn pleidooi voor constructieve journalistiek terug

Zakt de moed je al in de schoenen?

Je merkt: we vragen nogal wat van onze gastcorrespondenten. Tegelijk weten we ook: ideeën hebben soms tijd nodig om te rijpen. Bovendien, zo is onze ervaring, worden ideeën beter wanneer je ze bespreekt. Geef daarom ook gerust aan als je idee nog in ontwikkeling is. Of waar je plan nog beter kan.

Goede pitches hoeven dus geen waterdichte pitches te zijn. En als je alle antwoorden al zou hebben, dan is een zoektocht niet meer nodig.

Laat je dus vooral niet ontmoedigen. We willen mensen met kleine en grote journalistieke plannen graag ontmoeten!

Lees verder:

Waarom kleine zelfstandigen alleen samen groot kunnen worden Van de Zakenman Zonder Pak tot de Zin Zoekende Prinses: Nederland telt inmiddels zoveel verschillende zzp’ers dat het haast onmogelijk is geschikt beleid voor deze groep te maken. De paradox van de flexwerkers is: willen ze echt zelfstandig kunnen blijven, dan zullen ze zich meer moeten verenigen. Lees mijn analyse van de positie van zelfstandigen hier terug We willen De Correspondent diverser maken. Helpen jullie mee? Wij werken op een 100 procent witte redactie in een stad waar 35 procent van de bevolking dat niet is. 12 procent van de gehele bevolking is Nederlander van kleur. Om een betere afspiegeling van deze samenleving te zijn beginnen we vandaag met scouten. Zoeken jullie mee? Lees de oproep hier terug Stelen is verboden, maar hoe zit dat in de kunst? Kom ook naar Artfest: De Copyrighteditie Op 28 januari vindt in de Tolhuistuin een nieuwe editie plaats van Artfest. Het thema: copyright in de beeldende kunst. Een thema dat ook voor veel freelancers relevant is. Want, van wie zijn de vruchten van jouw kunst eigenlijk? Lees de aankondiging hier terug

P.S.: drie dingen die je beter niet kunt schrijven in je pitch

1: ‘Ik schrijf normaal gesproken voor medium x en medium y, maar daar is geen interesse meer in ‘Lengte’ is geen indicator van kwaliteit. En als andere opdrachtgevers geen interesse in je voorstellen hebben, is dat geen aanbeveling.

2: ‘Ik heb een verhaal geschreven dat zich uitstekend voor De Correspondent leent. Ik hoor Het is nog nooit gebeurd dat we een artikel ‘zonder meer’ publiceren. Er is vrijwel altijd een uitgebreide redactieronde (en soms zelfs twee of drie) nodig voor een stuk publicabel is. Bovendien: we horen liever van je stuk vóór het af is. Dat geeft ons de kans er nog iets van te vinden. wanneer jullie het publiceren.’

3: ‘Ik zag dat jullie nog nooit iets over [vul hier een thema in] hebben Kijk eerst op decorrespondent.nl/zoek voor je pitcht. De kans dat jouw onderwerp al eens aan bod gekomen is - vierduizend verhalen verder - niet gering. Dat hoeft je er overigens niet van te weerhouden - een nieuw stuk over een al eerder aangesneden thema is net zo goed interessant. Kan ik dat voor jullie Kijk eerst eens in ons correspondentenoverzicht. doen?’

Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail