Er zijn vijf redenen om te luisteren naar Maud Vanhauwaert.

  1. Ze was genomineerd voor de prestigieuze die woensdagavond, 27 januari, aan de vooravond van de Poëzieweek, werd uitgereikt aan Ilja Leonard Pfeijffer. Ze was de enige vrouw, en de jongste van de eerbiedwaardige kandidaten; de andere genomineerden waren: Toon Tellegen, Pieter Boskma en Geert van Istendael.
  2. Vanhauwaert is voordrachtskunstenaar. Ze was finalist bij het wereldkampioenschap Poetry Slam 2012 en bij het Leids Cabaret Festival 2014. Ze treedt veel op met de solovoorstelling die het midden houdt tussen cabaret en poëzie. Met haar bezwerende manier van lezen is ze een graag geziene gast op festivals en poëzieavonden, waar ze haar publiek in de ban brengt.
  3. Op de achterkant van haar bundel Wij zijn evenwijdig_ raken elkaar in het oneindige schrijft ze: ‘U kan dit boek lezen als een bundel gedichten, als een bochtig verhaal of als een kleurrijke optocht van droevige moppen.’
  4. Het lijkt een reeks losse observaties uit de grote stad (ze deed inspiratie op in Parijs), die al dan niet beklijven, maar bij nadere beschouwing zitten er andere lagen onder, die de boel bij elkaar houden. Liefde bijvoorbeeld. Fascinerend is dat je het ook kunt lezen als een gesluierde dialoog tussen twee vrouwen die elkaar beminnen. Dat maakt het echt spannend.
  5. Belangrijk keerpunt in haar leven was de zelfmoord van een jeugdliefde. Ze heeft er met een groepje vrienden een radiodocumentaire over gemaakt, waarbij ze hem volgden in zijn voetsporen op de laatste reis die hij maakte. Vanaf die tijd is de dood voor haar op de achtergrond altijd aanwezig, als iets dat het leven juist glans geeft.

Meer podcasts?

Luisteren: De Bijbel is belabberd geschreven. Dat kon beter, vond Dimitri Verhulst De Belgische schrijver Dimitri Verhulst (1972) heeft in zijn nieuwste boek de bijbel herschreven: Bloedboek. Hij opent er de aanval mee op iedereen die met de Bijbel (of de Koran) in de hand andere mensen de hersens inslaat. Tegelijk bruist zijn verhaal van het vertelplezier: hij gelooft in de kracht van het woord. ‘Kunst moet af en toe pijn doen.’ Luister hier de podcast terug Podcast: Hoe mythen je helpen je schaamte te overwinnen Hester Knibbe (1946) overbrugt in haar poëzie met groot gemak de afstand tussen actualiteit en oudheid. Haar laatste bundel Archaïsch de dieren is ontroerend. Ze won er de VSB Poëzieprijs 2015 mee. Luister hier de podcast terug