Spring naar inhoud

Wie betaalt, bepaalt (wat in de krant komt)

Advertenties vermomd als journalistieke artikelen: ze worden steeds normaler. En steeds extremer.

Al eerder schreven Rutger Bregman en ik een aanklacht tegen de opmars van deze zogenoemde native advertising. Zo publiceert accountancyreus Deloitte regelmatig artikelen op Nrc.nl die veel weg hebben van ‘gewone’ redactionele inhoud. Daar staat wel bij dat het bedrijf de maker van de artikelen is.

De Persgroep - uitgever van onder andere het Algemeen Dagblad, Het Parool en vele regionale kranten - gaat nog veel verder, blijkt uit een onthullend stuk van de Belgische site Apache.be. Bij uitgaven van De Persgroep kunnen adverteerders grote interviews en reportages in de krant geplaatst krijgen, als onderdeel van hun reclamecampagne. Met lovende woorden ernaast over de sponsor in kwestie, maar zonder erbij te vermelden dat er voor de inhoud betaald is.

In onderstaand filmpje toont de Persgroep trots hoe ze met de ING-bank een campagne hebben bedacht. Belangrijke onderdelen: een groot interview met ‘ING-spokesman’ Ruud van Nistelrooy en een reportage over een van de sportprojecten van de bank. Inclusief enthousiaste quotes van de sponsor erin verwerkt. De foto’s op de verzamelpagina van de artikelen hebben bijna allemaal het logo van de bank op de achtergrond. Maar nergens op die pagina staat dat het gesponsorde berichten zijn.

Een zeer zorgelijke ontwikkeling. Want hiermee komt de betrouwbaarheid van de journalistiek op het spel te staan. Als redactionele inhoud zomaar uit de koker van een adverteerder kan komen, besmet dat de blik van de lezer op alle andere artikelen. Wie zou die ‘ingestoken’ hebben?

Natuurlijk, het gaat slecht met kranten: de inkomsten staan onder druk. Maar op deze manier is het morele failliet van de dagbladen eerder in zicht dan het financiële.

Vimeo
Dit is het filmpje over de campagne van ING bij de Persgroep
Hier vind je het artikel ‘Hoe adverteerders redactionele bijdrages kopen’ van Apache.be Rutger Bregman schreef eerder deze scherpe column waarin hij ‘branded content’ bekritiseert Zelf deed ik ook al eens een oproep om met gesponsorde artikelen te stoppen En onze uitgever Ernst-Jan Pfauth legt in dit Engelse stuk uit waarom advertentiemodellen een doodlopende weg voor de journalistiek zijn Alle artikelen in het AD die gemaakt zijn voor de campagne van ING staan hier bij elkaar
Oprichter