Toen we ons afvroegen wat het tweede boek van onze boekenclub moest worden (na van Jonathan Franzen), kwamen we al snel op Maartje Wortels nieuwe verhalenbundel uit.

Wortel (1982) is in korte tijd van grote belofte tot vaste waarde in de Nederlandse literatuur uitgegroeid. Toch lieten veel lezers weten nog nooit een boek van haar gelezen te hebben.

Een leeservaring wordt vaak interessanter als je iets weet over de auteur. Daarom: wie is Maartje Wortel?

1. Wat schreef Maartje Wortel eerder?

Ze in 2009 met de verhalenbundel Dit is jouw huis. Daarna volgden twee romans: Half mens (2011) en IJstijd (2014). De verhalenbundel Er moet iets gebeuren, die we in deze boekenclub bespreken, verscheen vorig jaar. Ze schreef ook columns voor NRC Handelsblad en Trouw.

2. Hoe is haar werk ontvangen?

Doorgaans goed. Opvallend veel positieve, soms lyrische recensies voor haar eerste drie boeken. Daarnaast werd haar debuut bekroond met de Anton Wachterprijs en won ze in 2014 de BNG Bank Literatuurprijs – een prijs voor jonge, nog niet helemaal gevestigde schrijvers.

3. Op welke schrijvers lijkt ze?

Haar toon wordt af en toe vergeleken met die van Arnon Grunberg. Net als Grunberg schrijft Wortel korte, heldere zinnen. Ook schrijft ze droogkomisch, wrang, tegen het absurde aan en soms ineens hartverscheurend romantisch.

De soepele surrealistische wendingen doen soms denken aan Haruki Murakami. De extreme zelfbewustheid van haar personages, het cerebrale worstelen met schrijven, leugen en werkelijkheid doen dan weer denken aan de romans van de Amerikaan

4. Als je één ding van Maartje Wortel leest – wat kies je dan?

De schrijver II, uit haar laatste verhalenbundel. Een soepel meanderend, haast associatief verhaal. Grappig, slim, maf, ontroerend. Wortel op haar origineelst.

5. Wat zijn typische Wortelzinnen?

Uit datzelfde verhaal: ‘Aan het einde van de week hield ik haar net zo stevig vast als alle andere dagen. Ik was heel bang dat ik ons voor mezelf had verzonnen en omdat ik liever mijn eigen verzinsels doorprik dan dat aan iemand anders over te laten, zei ik: Bedankt voor deze week.’

6. Waar is ze goed in?

Maartje Wortel is misschien wel op haar best in de plotloze verhalen, zonder al te duidelijke kop en staart. Haar verhalen over dagelijkse ellende zijn realistisch en vervreemdend tegelijk, door Wortels laconieke absurde toon en de spaarzame surrealistische wendingen.

7. Waar is ze minder goed in?

Sommige van haar verhalen, en sommige stukken van haar romans, hebben iets anekdotisch: een maf idee, met een grappige of wrange pointe, opgerekt tot verhaallengte.

Slecht is het zelden, maar zulke stukken of verhalen zijn wel wat geforceerd vreemd, en soms gewoon flauw.

8. Hoort ze bij een stroming of generatie?

Illustraties: Bethany Walrond

Eigenlijk niet. Een stroming of generatie impliceert een programma: gedeelde uitgangspunten en overtuigingen, of een gedeeld gebrek daaraan. Wortels werk is daar te eigenzinnig voor, te persoonlijk ook. Haar personages zijn chronische twijfelaars, geen vertegenwoordigers van vaststaande ideeën of meningen.

9. Wanneer is het geen goed idee om Er moet iets gebeuren te lezen?

Als je geen geduld hebt voor lichte onaangepastheid, die steeds om dreigt te slaan in serieuze gekte. Als je snel moe wordt van piekerende personages, met een groot talent om zichzelf de ellende in te denken. Als je weinig geduld hebt voor alledaags – en soms ronduit krankzinnig – absurdisme.

10. Wat moeten we nog meer van Maartje Wortel weten?

Haar eerste drie boeken verschenen bij De Bezige Bij. Daarna stapte ze over naar de jonge, spraakmakende uitgeverij Das Mag. Er moet iets gebeuren was de eerste titel die bij Das Mag verscheen.

Schrijf je in voor de boekenclub Wil je meelezen? Meediscussiëren? En als eerste horen welk boek we komende maand gaan lezen? Schrijf je deze week in voor de boekenclub, en ontvang het nieuws en de updates in je mailbox.
Naar het aanmeldformulier
We gaan met nu al 1.500 lezers samen boeken lezen. Deze maand: de nieuwe Maartje Wortel Vorige week kondigde ik de vernieuwde boekenclub van De Correspondent aan. En dat heb ik geweten. Ruim 1.500 lezers sloten zich direct aan. Deze week stel ik het boek van de maand mei aan jullie voor: de verhalenbundel Er moet iets gebeuren van Maartje Wortel. Een boek dat nogal tegenstrijdige reacties oproept en daarom bij uitstek geschikt is om de boekenclub mee af te trappen. Lees het stuk hier terug

Hoe ging het vorige keer ook alweer?

Laten we samen een boek lezen. Deze maand: ‘Zuiverheid’ van Jonathan Franzen De veellezer en de weiniglezer zijn allebei te-weinig-lezers. De veellezer klaagt dat hij hoogstens één roman per week leest. De weiniglezer klaagt dat hij alleen nog maar op vakantie leest. Voor allebei de groepen roep ik nu een leesclub in het leven voor lezers die samen tenminste een roman per maand willen lezen. Lezen jullie mee? Lees het verhaal van Dries hier terug Jonathan Franzen is komiek en chagrijn tegelijk, maar wie is hij in zijn nieuwste boek? Samen met jullie lees ik deze maand een van de belangrijkste boeken van het jaar. Jonathan Franzen’s Zuiverheid. Om te beginnen stel ik de vraag: is de nieuwe Franzen een echte Franzen? En zo ja, wat is dat precies? Lees het verhaal van Dries hier terug Vandaag in onze leesclub: plot en personages in Jonathan Franzens Zuiverheid Met jullie bespreek ik deze maand de roman Zuiverheid van Jonathan Franzen. Vandaag richten we ons op plot en personages. Hoe goed zijn die uitgewerkt? Want: hoeveel onsympathieke personages heeft een roman nodig? Lees het verhaal van Dries hier terug Vandaag in de boekenclub: hoe belangrijk is stijl in het werk van Jonathan Franzen? Met jullie bespreek ik deze maand de roman Zuiverheid van Jonathan Franzen. Vandaag richten we ons op de stijl. Door velen slordig genoemd, vraag je je af: is Franzen wel perfectionistisch genoeg in zijn schrijven? Lees het verhaal van Dries hier terug Hoeveel vrouwenhaat zit er nu echt in Zuiverheid van Jonathan Franzen? Met jullie bespreek ik deze maand de roman Zuiverheid van Jonathan Franzen. Vandaag richten we ons op de vermeende vrouwenhaat die uit het boek zou spreken. Heeft Jonathan Franzen echt zo’n hekel aan vrouwen (en de wereld)? Lees het verhaal van Dries hier terug