Feyza, 8.44 uur: ‘Latijn is nog niet eens een kwartier geleden begonnen en ik verveel me nu al dood. Dit blokuur wordt een hel.’

Nina, 8.48 uur: ‘Klaar met mijn mondeling Frans. Nu kan ik eindelijk beginnen aan mijn boek Twee vrouwen. Ik heb toch niks beters te doen. Misschien vul ik mijn tussenuur voor het eerst met nuttige activiteiten.’

Feyza, 9.17 uur: ‘Sommigen *kuch kuch* ik *kuch kuch* vervelen zich zelfs zo erg dat ze met hun grafische rekenmachine regenbogen proberen te maken. Hopelijk haal ik deze dag zonder mijn haren uit te trekken.’

Lindi, 10.00 uur: ‘Je merkt nu hoe vaak je eigenlijk je telefoon pakt. Ik heb vanochtend wel snel de lokalen op mijn hand gezet. Het is wel gezelliger, omdat niemand een telefoon heeft ben je meer met elkaar bezig.’

Lotte, 10.32 uur: ‘Omdat we geen telefoons hebben, hebben mijn vriendinnen en ik afgesproken op een vaste plaats in de pauzes, maar vandaag was ik er als eerst. Normaal pak ik dan mijn mobiel en doe ik net alsof ik druk in gesprek ben op WhatsApp, maar deze keer had ik niets om te bewijzen dat ik echt geen loner ben in de pauze.’

‘Je merkt nu hoe vaak je eigenlijk je telefoon pakt’

Feyza, 10.45 uur: ‘Bij natuurkunde heb ik voor het eerst de volle veertig minuten opgelet. One down, several to go.’

Megan, 10.50 uur: ‘Heerlijk buiten in de felle zon, helemaal geen telefoon nodig. Wat er op je scherm staat, kan je toch niet lezen. Tijdens wiskunde geen muziek in mijn oren, dat was wel ff pittig.’

Nola, 11.00 uur: ‘Ergens tijdens de les Frans: ‘Oooh, dat zoek ik wel op Google Vertalen’. Oh, wacht...’

Quinty, 11.11 uur: ‘Lalala, nu heb je niks te doen als je klaar bent met opdrachten.’

Manou, 11.16 uur: ‘Vandaag pas lekker om 10.50 uur begonnen. Dat betekent een stuk minder lang zonder telefoon oops... =) Maar ik heb besloten dat ik het iets lastiger voor mezelf ga maken. Ik lever woensdag mijn telefoon in en kijk dan even of er iets geregeld kan worden bij Visser en anders stop ik mijn telefoon gewoon in mijn kluisje. En dan vrijdagmiddag na school pas weer een blik op m’n telefoon werpen. Ik ben benieuwd waar mijn plan toe zal leiden (lijden?).’

Yasmine, 11.19 uur: ‘Ik had pas les na de kleine pauze, dus het gaat nu wel. Het enige probleem is dat we nu niets te doen hebben als we klaar zijn met onze opdrachten. Ik denk dat ik dit schriftje met stickers ga versieren.’

Evi, 12.00 uur: ‘Mis mijn mobiel niet, al heb ik wel al meerdere keren gehad dat ik in mijn broekzak naar mijn telefoon graai.’

Ramon, 12.36 uur: ‘Wiskunde is echt leuker met mobiel. Ik heb een uur zitten praten en wat zitten tekenen. Ik voel me niet beter geconcentreerd. Nu zit ik thuis meer op mijn telefoon en doe daar niks meer. Mensen praten nu meer met elkaar en het is wel gezellig. Ik ben ook sneller geïrriteerd en wat irritanter. In de pauzes is het alleen irritant dat iedereen een mobiel heeft.’

Manou, 14.31 uur: ‘Ik denk dat mevrouw De Bruijn ons irritanter vindt zonder telefoon...’

Simon, 14.45 uur: ‘Dinsdag hebben we wiskunde. Normaal kan je die les niet overleven zonder mobiel. Om de tijd door te komen, hebben we wat spelletjes in ons wiskundeschrift gedaan. Ook Engels was heel saai, omdat we teksten moesten lezen. De hele les!’

Bob, 14.50 uur: ‘Deze dag was nogal vervelend, er stond namelijk wiskunde op het programma, wat oersaai is zonder telefoon. Wat nog vervelender was, was dat er nummers van Avicii waren uitgelekt die extreem goed waren en nu kon ik er niet van genieten tijdens die malse uren wiskunde. Verder wilde ik nog een foto maken van iets maar dat kon ffies niet. Lol.’

Tim, 15.00 uur: ‘Ik vind het wel lekker rustig zonder mobiel.’

Feyza, 15.26 uur: ‘KCV [Klassiek, Culturele Vorming, JV] is nog nooit zo saaaaaaai geweest.’

Luca, 16.00 uur: ‘Vandaag best goed doorgekomen. Was het sowieso al een beetje gewend omdat ik mijn telefoon altijd uit op de koelkast leg na school, tot 9 uur, en dan mag ik er nog even op. Had wel wat irritaties tijdens de les Engels. Had toen wel graag op m’n telefoon gewild.’

‘Bij thuiskomst: 361 WhatsAppberichten, 4 Snapchats, 5 berichten op Twitter, 9 op Instagram, nul voicemails en drie berichten van Spotify’

Manou, 16.08 uur: ‘Bij thuiskomst: 361 WhatsAppberichten, 4 Snapchats, 5 berichten op Twitter, 9 op Instagram, nul voicemails en drie berichten van Spotify.’

Feyza, 21.45 uur: ‘Ik heb geprobeerd mijn telefoon thuis ook niet te gebruiken, en het is zowaar gelukt. Ik heb bijna vijf uur met mijn beste vriendin gekletst zonder ook maar een keer op mijn telefoon te kijken. Oké, we hebben één snapchat gemaakt, maar dat terzijde. Ik realiseerde me gisteren dat we niet alles hoeven te delen. Je hoeft niet om de 10 minuten te vertellen of laten zien wat je aan het doen bent. Ook merkte ik dat ik heel vaak alleen maar mijn telefoon pak als een gesprek awkward wordt of als ik niks te vertellen heb of als ik alleen ben. Ik heb het gevoel dat ik na een week misschien minder op mijn telefoon ga zitten. Dit experiment begint in ieder geval effectief te worden.’

Zo begon dit experiment:

Deze klas leeft een week zonder mobieltje op school In mijn mentorklas, 4 vwo b, stuurde ik er een leerling uit omdat hij tijdens de les een spelletje zat te spelen op zijn telefoon. Dat leidde tot een verhitte discussie in de klas. Wat zijn de gevolgen van smartphones in het klaslokaal? Mijn mentorklas probeert het een week zonder. Lees hier meer over de aanleiding van dit experiment Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 1. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. De hele week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 1 hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 3. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobiel weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Een selectie van de dagboekberichten op dag 3. Lees het verhaal van Johannes hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 4. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoontje in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Een selectie van de dagboekberichten op dag 4. Lees het verhaal van Johannes hier terug