Een goede LED-lamp gaat een half leven mee. Hoe verdient een fabrikant daar aan? (Hint: niet)

We leven tussen de wegwerpspullen omdat die een veel eenvoudiger verdienmodel hebben dan herbruikbare spullen - zo ontdekte ik tijdens mijn zoektocht naar de redenen dat sommige uitvindingen slagen en andere niet.

Maar nu is er de LED-lamp, die toch een half leven mee kan gaan. Wat is het verdienmodel daarvan? Zijn we in een nieuwe tijd beland? Daarover gaat dit verhaal in The New Yorker.

The L.E.D. Quandary: Why there’s no such thing as Built To Last Tegenlicht (VPRO) maakte een prachtige aflevering over ditzelfde thema De documentaire The Lightbulb Conspiracy gaat over het economische belang van beperkte levensduur Waarom veroveren sommige uitvindingen de wereld en andere niet? Ik zoek naar antwoorden aan de hand van deze kleine uitvinding van een van onze leden Wil je mijn verhalen volgen? Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief
Correspondent Mobiliteit & Stadsleven