Om te zorgen dat leraren zich blijven bijscholen, is het Lerarenregister in het leven geroepen. Het idee ervan is dat docenten zich inschrijven en dat ze zelf bijhouden welke cursussen ze volgen. Vooralsnog is inschrijving vrijwillig, maar in de toekomst wordt het verplicht je te registreren. Volgens de staatssecretaris van Onderwijs, Sander Dekker (VVD), hebben al 60.000 leerkrachten zich ingeschreven (1). Ongeveer één op de vier leraren dus.

Dekker baseert zich op van de Onderwijscoöperatie, dat spreekt over 62.000 ‘geregistreerde leraren’ (2). De coöperatie is de organisatie die de leraar zou moeten vertegenwoordigen, die uitgesproken voorstander is van het register en die het register ook beheert.

Politici zijn het erover eens dat het Lerarenregister alleen succesvol kan zijn als leraren zelf zo’n Hoeveel docenten zich hebben aangemeld, is daarom een belangrijke graadmeter voor het draagvlak dat het register onder leraren heeft.

Dus, klopt de bewering dat...

  • (1) 60.000 leraren zich hebben (Dekker en Onderwijscoöperatie)
  • (2) 62.000 leraren geregistreerd staan? (Onderwijscoöperatie)

Mij lijkt het wat veel. Van de honderd docenten die op mijn school rondlopen, zijn er geregistreerd. Meerdere docent-twitteraars noemen soortgelijke percentages op hun school.

Onderzoek van een docent

Docent wiskunde Frans van Haandel Dat deed hij als volgt: via de site www.registerleraar.nl kan je zien of een leraar in het register staat. Als je in de zoekfunctie de letter ‘a’ intypt, vind je alle leraren met een letter ‘a’ in hun naam. Van Haandel schreef een programma dat een voor een alle letters van het alfabet als zoekterm gebruikt, de resultaten in een lijst zet en alle dubbelingen eruit haalt.

Van Haandel kwam op 35.742 resultaten. 2.719 docenten zijn twee keer ingeschreven, dus dat zijn 33.023 unieke docenten die geregistreerd staan.

Wat zeggen Dekker en de Onderwijscoöperatie?

en de kwamen dinsdag met een verklaring. Beide maken een onderscheid in het aantal leraren dat een account heeft aangemaakt op de site, en het aantal leraren dat het volledige registratieproces heeft doorlopen. Om je registratie te voltooien moet je een kopie van je diploma uploaden en gegevens over je taken op school invullen. 62.000 is het aantal docenten dat een account heeft aangemaakt, 33.000 het aantal dat de registratie heeft voltooid en daadwerkelijk in het register staat. De Onderwijscoöperatie meldt me bovendien dat niemand die de registratie voltooit, geweigerd wordt.

29.000 mensen met een account hebben de registratie dus nog niet volledig afgerond. De Onderwijscoöperatie meldt dat ze deze mensen wel heeft meegeteld, omdat zij ervoor kiezen ‘in deze vrijwillige fase voor hun professionele ontwikkeling het register ter hand te nemen.’

Maar over die 29.000 weten we maar heel weinig. Ze hebben een account aangemaakt, maar hoeven niet per se leraar te zijn. Een deel van de 29.000 zal zich dubbel hebben aangemeld, of al geregistreerd staan. De Onderwijscoöperatie controleert de voltooide registraties niet op dubbelingen, dus nu al staan 2.500 leraren twee keer in het register.

Over deze dubbelingen schrijft de coöperatie in de verklaring: ‘Dat heeft verschillende oorzaken. Men is bijvoorbeeld zijn inloggegevens vergeten en maakt een nieuw account aan waarbij men een andere schrijfwijze van zijn naam hanteert (bijvoorbeeld J. Jansen en Jan Jansen). Datzelfde kan bij echtscheiding of het wisselen van werkgever spelen.’

Het is de vraag of al die 29.000 mensen hun registratie zullen voltooien. Ter vergelijking: in juni van dit jaar hadden al ruim mensen een account aangemaakt. Waarom is het hun in vier maanden niet allemaal gelukt hun registratie te voltooien?

En dus?

De opmerking (1) van Dekker en de Onderwijscoöperatie dat 60.000 (bij de Onderwijscoöperatie 62.000) leraren zich hebben ingeschreven, is niet te toetsen. 29.000 docenten hebben zich wel ingeschreven op de site registerleraar.nl, maar hebben hun registratie niet voltooid. We weten te weinig over die 29.000 mensen om aan te nemen dat zij in de loop van de tijd hun registratie zullen voltooien.

(0) niet te checken, (1) volledig onjuist, (2) grotendeels onjuist, (3) deels juist, deels onjuist, (4) grotendeels juist, (5) volledig juist

De opmerking (2) van de Onderwijscoöperatie dat 62.000 leraren geregistreerd staan in het Lerarenregister, is onwaar.

(0) niet te checken, (1) volledig onjuist, (2) grotendeels onjuist, (3) deels juist, deels onjuist, (4) grotendeels juist, (5) volledig juist

Hadden Dekker en de Onderwijscoöperatie zich tot de feiten willen beperken, dan hadden zij moeten stellen dat 33.000 leraren inmiddels geregistreerd zijn in het Lerarenregister.

Meer lezen?

Wat in het klaslokaal gebeurt, blijft in het klaslokaal. En dat is gek Iedere docent weet: onderwijs, dat is wat in het lokaal gebeurt. Toch staat de kwaliteit van de les niet centraal. Het ministerie kijkt alleen naar resultaten, schoolleiders komen nauwelijks in de les en leraren trekken de deur achter zich dicht zodra de les begint. Wat te doen? Daarover sprak ik docent en lid van de Onderwijsraad René Kneyber. Lees het verhaal over René Kneyber hier terug Reconstructie: Onderwijs2032, een schoolvoorbeeld van schijninspraak Volgens het belangrijkste onderwijsadvies van het jaar, van Platform Onderwijs2032, zou het onderwijs zich meer moeten richten op digitale vaardigheden en burgerschap. Het zou de uitkomst zijn van een nationale brainstorm en ‘dialoogfase’. Uit mijn reconstructie blijkt dat de adviezen al ruim daarvoor waren geschetst door adviesorganen van het ministerie. Lees het verhaal over Onderwijs2032 hier terug