Heb je ook al gehoord over die nieuwe superbatterij die voor dé doorbraak gaat zorgen? Over deze misschien:

‘Een promovenda heeft een manier gevonden om een batterij bijna veertig keer langer

Of deze:

‘Een leven met een superopgeladen smartphone is misschien nog maar dertig seconden weg

Of deze, van vandaag, in The Telegraph:

‘Batterijendoorbraak laat smartphone opladen in seconden en

Je struikelt over dit soort berichten, wat niet zo raar is, want a) we hebben heel veel betere batterijen en b) daarom is er ontzettend veel innovatie gaande rondom energieopslag. En soms is er ook sprake van een

Maar in de praktijk gaat de ontwikkeling van batterijen .

Ik heb nu een lijstje van om je af te vragen als je over een nieuwe superbatterij hoort of leest. Hier komen ze:

1. Hoeveel energie gaat erin?

Hoe zit het met energiedichtheid, volume en gewicht? Voor mobiele toepassingen moet de dichtheid hoog zijn, en volume en gewicht laag: dan doe je zo lang mogelijk met een kleine batterij. Voor opslag van energie voor het elektriciteitsnet is dit minder belangrijk.

2. Hoe snel kan de energie eruit?

Hoe snel kunnen deeltjes in de batterij van de ene naar de andere kant ‘zwemmen’? Dit bepaalt hoeveel kracht een batterij in één keer kan leveren, dus hoe zwaar de technologie mag zijn die erop draait.

3. Hoe zeldzaam zijn de grondstoffen?

Een sleutel naar de batterij van de toekomst is dit: grondstoffen moeten rijkelijk aanwezig zijn, het liefst overal op de planeet. Zand (silicium) en lithium zijn voorbeelden van grondstoffen waar we vrij veel van hebben. Grafiet of kobalt (dat nu in de meeste lithium-ionbatterijen gaat, waaronder die van Tesla en van smartphones) zijn zeldzaam. Dat maakt die grondstoffen niet alleen duur, maar dwingt bedrijven ook soms om ze te delven in gebieden waar je misschien liever niet actief wilt zijn. Veel kobalt bijvoorbeeld komt uit conflictgebieden in Congo.

4. Wat kost de batterij (uiteindelijk)?

Nieuwe technologie ontwikkelen is bijna per definitie duur. Het gaat erom of de technologie uiteindelijk, bij grote productie, concurrerend is. Denk aan grondstoffenprijzen, maar ook aan de vraag hoe ingewikkeld het is om de batterij te maken.

5. Hoeveel laadcycli kan-ie mee?

Bij Tesla schijnt de volgende regel te gelden: als een cel die meer energie en kracht heeft dan bestaande technologie én honderd laadcycli probleemloos volhoudt, dan zijn we geïnteresseerd. Een goede smartphone-accu kan 1.500 keer opladen.

6. Kan de batterij hitte en kou aan?

In een battery pack van elektrische auto kan het heet worden. Je kunt last krijgen van Dat kan tot explosieve situaties leiden. Maar een elektrische auto moet ook kunnen starten in het noorden van Noorwegen midden in de winter.

7. Is de batterij giftig?

Batterijen blijven niet altijd intact - dat kan komen door een ongeluk of vanwege recycling. Idealiter is de stof erin dus niet giftig.

8. Hoe veilig is de batterij?

Denk aan de Samsung Galaxy Note: je wilt niet dat er iets ontploft of oververhit raakt, uit elkaar kan vallen waarbij delen in de darmen van (kleine) mensen terecht kunnen komen.

9. Is de batterij recyclebaar?

Kan een batterij worden ingeleverd, hoeveel kan er dan van herbruikt worden voor nieuwe batterijen, en wat kun je er verder nog mee? (Ik wil hier voor de lithium-ionbatterij nog veel meer over gaan uitzoeken.)

10. Hoe snel kun je ’m opladen?

Het probleem van batterijen in elektrische auto’s is niet meer zozeer de actieradius, maar wel dat áls je moet opladen, je veel langer bezig bent dan met tanken. Voor batterijen die ons mobiel houden is dit punt cruciaal.

11. Ontlaadt de batterij zichzelf? Hoe snel?

Je kent het misschien van oplaadbare penlites (meestal nikkel-metaalhydride): laat ze een tijdje liggen en ze zijn alweer half leeg. Niet handig. Zeker niet in een auto.

12. Kan een batterij ongebruikt op de plank blijven liggen?

Vooral van belang voor de (wereldwijde) distributie van batterijen.

13. Bent u een kwakzalver?

We willen het zo graag, die superbatterij die vijf keer zo goed is, tien keer zo snel oplaadt, en twintig keer zo goedkoop is. En er zijn zoveel mensen die ze beloven. Een beetje scepsis kan geen kwaad. De batterij heeft al een eigen kwakzalverschandaal. Google maar naar Energieopslag als een sprookje, en dat was het ook.

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier

Verder lezen:

Batterijen: onmisbaar nu en in de toekomst. Maar wat zijn het? Batterijen zijn onmisbaar als we gas, olie en kolen achter ons willen laten. En ze maken ons mobieler. Maar wat zijn batterijen, hoe komen we eraan, en hoe werken ze? Een explainer voor wie scheikunde voortijdig heeft laten vallen. Lees mijn explainer hier terug