De afgelopen drie dagen hebben we telkens iets geïnstalleerd. Een een een digitaal Het doel was om meer controle te krijgen over onze communicatie en gegevens. Die hebben we nu beter beschermd en beveiligd. Dat was allemaal vrij makkelijk.

Vandaag houden we het nog simpeler en vragen we onze gegevens op.

Want iedereen heeft volgens de wet het recht om te weten wat voor persoonsgegevens organisaties van hem gebruiken. Die organisaties hebben op hun beurt de plicht om aan zo’n zogenoemd inzageverzoek te voldoen. Sterker nog, als deze organisatie inderdaad gegevens over jou heeft, dan moet zij binnen vier weken een ‘volledig overzicht’ geven en ook nog eens ‘in begrijpelijke vorm.’

Hoe doe je dan zo’n verzoek?

Dat is erg makkelijk. Voor vrijwel alle overheidsorganisaties en veel bedrijven kun je gebruikmaken van de die Bits of Freedom heeft gemaakt. Je kiest de organisatie en print een kant-en-klare brief uit die je alleen nog hoeft te ondertekenen en op de post hoeft te doen. Let hierbij wel op: er is een kans dat de (adres-)informatie over sommige instanties is verouderd.

Wij roepen vandaag op om gezamenlijk één inzageverzoek te doen.

We hebben ervoor gekozen om één organisatie uit te kiezen waar iedereen, die daarin geïnteresseerd is, een inzageverzoek kan doen.

Wij hoefden niet lang na te denken over welke organisatie dit zou moeten zijn. Want er is één organisatie die van iedere Nederlander veel gegevens in huis heeft. En dat is de Belastingdienst.

Waarom de Belastingdienst?

  • De Belastingdienst is uitgegroeid tot de grootste informatiefabriek van de Nederlandse overheid. De dienst heeft enorm veel informatie over alle burgers in huis zonder dat de fiscus daar heel transparant over is. In onze onderzoeken zijn we van verrassing in verrassing beland. Alles wat ‘fiscaal relevant’ wordt geacht, kan verzameld, opgeslagen en gebruikt worden. En daarbij gaat de fiscus geregeld over de
  • Het is bijzonder informatief om een overzicht te krijgen van wat een organisatie allemaal van je weet. Soms krijg je heel veel - en zie je hoe hongerig een organisatie is. Soms krijg je bijzonder weinig, terwijl je weet dat er meer moet zijn. Dat zegt meteen iets over de dienstverlening van zo’n organisatie.
  • De Belastingdienst wil de komende jaren nog veel verder gaan in het gebruik van persoonsgegevens. Bijvoorbeeld door veel meer op basis van te werken. Met een gezamenlijke actie als vandaag laten we de fiscus weten dat die onze privacy serieus moet meewegen in die plannen.
  • Je geeft een signaal af. Op deze manier laten wij zien dat wij onze privacy belangrijk vinden.

Wat moet je doen?

  • Download dit document:
Ik wil mijn gegevens opvragen Vraag met dit formulier je gegevens op bij de Belastingdienst. Download het formulier
  • Vul je eigen naam en adresgegevens in op regel 1, 2 en 3.
  • Kijk bij de Belastingdienst naar welk adres je het verzoek moet sturen.
Vind het juiste adres van de Belastingdienst Met deze online tool kun je eenvoudig het adres van de Belastingdienst bij jou in de buurt achterhalen. Zoek een postadres
  • Vul dit postadres in op regel 4 en 5.


  • Vul een plaats en datum in op regel 6.
  • Vul je naam in op regel 7.
  • Print het document uit.
  • Schrijf het adres van de Belastingdienst op een envelop en doe die met de brief en een kopie van je identiteitsbewijs op de bus.

Dit kost je ongeveer drie minuten.

Makkelijker kunnen we het niet maken.

Meer doen?

Deze week verbeteren wij iedere dag onze privacy. Doe je mee? #privacyweek Onze privacy staat onder druk. Maar daar is iets aan te doen. Daarom roepen we deze week uit tot #privacyweek. Vijf dagen lang doen we samen met jullie een paar simpele, maar broodnodige stappen die onze privacy beter beschermen. Doe mee! Hier vind je alle artikelen uit de Privacyweek Zo doe je mee aan de #privacyweek Deze week verbeteren we iedere dag onze privacy. Ben je nog niet lid, maar wil jij wel elke dag een mailtje met daarin een simpele, maar broodnodige stap om jouw privacy te beschermen? Schrijf je dan hier in. Let op: wij maken hierbij gebruik van een externe partij, Mailchimp. Niet ideaal vanuit privacy-overwegingen. Meld je hier aan