In zijn aan batterijen en duurzame technologie gewijde YouTubekanaal Fully Charged wilde Bobby Llewellyn deze week even excuses maken aan het Nederlandse publiek. Het ging over een eerdere aflevering, waarin hij had verteld dat alle elektrische treinen van de NS nu op windenergie rijden.
Llewellyn had er daarbij iets uit geflapt: hij had Geert Wilders een nazi genoemd. En daar had hij spijt van. Al is het maar omdat Geert Wilders helemaal niets met batterijen te maken heeft. Of omdat je er niets mee opschiet mensen nazi’s te noemen.
Het tekent de presentator. Llewellyn is een flapuit, die even enthousiast kan worden van een gel waarmee je zonne-energie in warmte omzet als hij kwaad kan worden op politici, media en ouwe lullen die niet mee willen met de energievergroening. Hij is zelf ook een ouwe lul, en daarom mag hij dat zeggen. Zegt hij zelf.
Llewellyn heeft al een lange carrière achter de rug als tv-komiek en -presentator: je kunt hem kennen als de mechanoïde Kryten in sci-fi-comedyserie Red Dwarf en als presentator van de Scrapheap Challenge op Discovery Challenge.
Een nichekanaal met 138.000 abonnees
In het nicheparadijs YouTube is Fully Charged er speciaal voor mensen met interesse in de vergroening van energie, en alle uitvindingen die ervoor nodig zijn. Dat klinkt heel niche, maar YouTube is nu eenmaal een wereldwijd podium, dus heeft Llewellyn intussen 138.000 vaste kijkers plus ruim 1.800 Patreonsupporters, die zijn kanaal financieren met maandelijkse donaties.
Het levert Llewellyn genoeg geld op om niet langer door de auto- en energie-industrie betaald te worden - zijn eerdere verdienmodel - en om nu onafhankelijk video’s te maken, overal ter wereld, die naar mijn smaak steeds beter worden. Momenteel zit hij in Adelaide, Australië, waar de komende paar afleveringen dus vandaan zullen komen. Die gaan over elektrische auto’s en een huis dat helemaal op zonne-energie en batterijen draait.
Ik heb nog lang niet alle circa tweehonderd video’s gezien die hij maakte. Er zit veel tussen voor auto-enthousiastelingen (wat ik niet ben). Maar voor wie (nog) weinig op heeft met elektrisch rijden is Llewellyns TedX-talk over elektrische auto’s en hoe hij daarin verzeild raakte heel erg de moeite.
Voor wie verdergaande interesses heeft en Fully Charged nog niet (goed) kent, hierbij mijn persoonlijke favorieten:
- De aflevering waarin een hoogleraar batterijtechnologie uitlegt hoe weinig batterijtechnologen zelf nog begrijpen van batterijen,
- Llewellyns bezoek aan de energieneutrale stad Masdar in Abu Dhabi,
- en deze korte introductie in het gesmoltenzout-zonneproject Ivanpah in Californie dat gigantisch veel energie oplevert.
Maar het beste kijk je natuurlijk zelf rond.
Ook de nieuwe nieuwsupdates zijn fijn om te volgen. Sinds kort draagt Llewellyn ook bij aan het blog electrek.co met meteen een heel sterke bijdrage over waarom de auto-industrie zo’n moeite heeft met de overgang op elektrisch.
Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb.Lees ook:
Hoe Tesla in Amerika aan een mijn bouwt waar auto’s uit komen Het Amerikaanse bedrijf Tesla wil zo veel mogelijk auto’s op elektriciteit laten rijden. Het gaat een ongekende hoeveelheid accu’s produceren, en wil alle grondstoffen daarvoor uit Noord-Amerika gaan halen. Dat gaat nóóit lukken met de technologie van nu. En precies daarom is dit plan zo goed. Electrek, mijn nieuwe favoriete niche-nieuwssite Via Electrek.co houd je makkelijk het nieuws over elektrische auto’s (met name Tesla) en aanverwante onderwerpen bij. Denken jullie mee over de batterij van de toekomst? De komende tijd stort ik me op mobiliteit. De toekomst van ons voortbewegen. De eerste vragen die ik wil beantwoorden, hebben te maken met batterijen. Voor onze telefoons, tablets en laptops zijn ze cruciaal. En ook een elektrische fiets of auto valt of staat ermee. Wat willen jullie erover weten?Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!