Dat ik leraar werd, was een weinig idealistische keuze: bij toeval stuitte ik op een vacature. Ik stuurde een mail voor een ‘oriënterend gesprek’ en kreeg binnen twee uur een mail terug dat ik de week daarop kon beginnen omdat er iemand met zwangerschapsverlof ging.

Toen ik van een vriendin hoorde dat je een jaar extra krijgt als je de lerarenopleiding doet, ging ik dat maar doen. Dat bleek een goede keuze.

Manou (17) weet nog niet wat ze wil worden. Ze zou wel met kinderen willen werken, maar is bang om nu al zo’n definitieve keuze te maken. Daarom vroeg ze haar leraren: ‘Waarom bent u eigenlijk leraar geworden?’

Luister nu de nieuwe aflevering van de onderwijspodcast En NU luisteren!

En luister hier de vorige podcasts terug:

Deze leerlingen hoefden twee weken niet naar de les. Dit leerden ze Wat gebeurt er als leerlingen niet verplicht naar de lessen hoeven? Drie leerlingen uit mijn mentorklas 5 vwo ondervonden het. Ze maakten er een aflevering van de podcast En NU luisteren! over. Lees en luister mee, en vraag de leerlingen alles wat je over het experiment wilt weten. Beluister hier de aflevering van En NU luisteren! Yasmine (16) zoekt uit hoe het is om niet-hetero te zijn Eén vijfde van alle lesbische, homo- of biseksuele jongeren geeft aan nog niemand in de intieme kring verteld te hebben over zijn of haar lhbt-gevoelens. Voor de podcast En NU luisteren! zoekt een leerling op mijn school uit: hoe is het om niet-hetero te zijn? Beluister hier de aflevering van En NU luisteren! Podcast: Manou wil graag filosofie op school, maar wat is dat eigenlijk? Leerlingen op mijn school willen graag filosofie. Dat brengt Manou (17) in deze nieuwe aflevering van de podcast En NU luisteren! meteen op de eerste vraag: wat is filosofie eigenlijk? Beluister hier de aflevering van En NU luisteren!