Luisteraars! Jesse en ik (Rutger) zijn al langere tijd gefascineerd door de vraag hoe het onderwijs van de toekomst eruit zou moeten zien.

Zouden we kinderen bijvoorbeeld meer vrijheid kunnen geven om zelf te ontdekken en te leren?

Onze eigen ervaring is dat we het beste leren als we gemotiveerd zijn om iets te weten te komen. Maar hoe ver kun je gaan als school, en hoeveel vrijheid kunnen kinderen aan?

Wat er zoal voorbij komt in deze podcast:

  • De bijzondere school Niekée/Agora in Roermond, die Jesse onlangs bezocht.
  • Het onderscheid tussen play (vrij spelen) en game (een spel met regels).
  • Het belang van intrinsieke motivatie.
  • Is een school zonder lessen en zonder lokalen een goed idee? En zou dat werken voor iedereen?

Ik (Rutger) wil in de toekomst graag meer schrijven over de balans tussen werken en spelen, dus ik hoor graag wat jullie ideeën en tips zijn!

Lees ook:

Ik ging naar Japan en zag de toekomst van werk (en ze leek op de Sovjet-Unie) Maar liefst 40 procent van de Nederlandse werknemers vindt zijn eigen baan zinloos, zo blijkt uit een recente peiling. Het is dan ook tijd voor een fundamentele discussie: leven we om te werken, of werken we om te leven? Lees het verhaal van Rutger hier terug Weg met controle. Leve de intrinsiek gemotiveerde mens De mens is van nature een lui en hebzuchtig wezen, zo geloven we maar al te vaak. Maar een nieuwe generatie van psychologen en economen denkt daar heel anders over. Hun baanbrekende onderzoek vormt de basis voor een revolutie in de zorg en het onderwijs, op kantoor en op de Zuidas. Lees het verhaal van Rutger hier terug Luisteren: wat er van ons onderwijs te leren is Als autodidact heeft Jesse altijd geloofd dat ons schoolsysteem radicaal anders moet. Johannes, naast correspondent ook leraar, gelooft daar niet in. Het Nederlands onderwijs is volgens hem best oké. Hoog tijd, kortom, voor een gesprek over dit onderwerp. Lees het verhaal van Jesse hier terug