Beste,

In 2016 alleen al in Nederland 25.899 nieuwe boeken. Dat zijn meer dan zeventig boeken per dag. Als lezer brengt het me op de vraag: welk boek kies ik?

En in mijn andere rol, die van uitgever, stelt het me voor een heleboel uitdagingen.

Zoals: hoe zorg je dat de lezer jouw boeken verkiest boven andere boeken? Of boven andere media? Zoals Amazon-baas ooit zei: een boek concurreert net zo goed met Candy Crush als met andere boeken. Hoe ga je daar als uitgever mee om? Hoe lezen mensen in digitale tijden? Van papier, een telefoon, een e-reader? Waar vind je je lezers en hoe bereik je ze?

Kortom: hoe geef je succesvol boeken uit in het digitale tijdperk?

Het is een ware zoektocht, waarvan ik als uitgever van de boeken van De Correspondent vanaf nu in een wekelijkse mail verslag zal doen. Zo kun je de totstandkoming van onze boeken volgen en de afwegingen die eraan voorafgingen.

Van drukproef (waar redactiehond Moos mee aan de haal ging) tot eerste oplage.


Tijdens mijn zoektocht laat ik me leiden door deze vier vragen:

1. Wat kan ik leren van anderen?

Ik probeer zo veel mogelijk te lezen over initiatieven en (technologische) ontwikkelingen in de uitgeefwereld: in binnen- en buitenland, van boeken tot podcasts tot media; welke ontwikkelingen zijn er, hoe worden verhalen overgebracht, en welke lessen kan ik daarvan leren?

Denk bijvoorbeeld aan het waarmee je als lezer ieder boek dat ze uitgeven automatisch betaalt en ontvangt. Een goede manier om hun toch al trouwe lezersschare nóg meer aan zich te binden. Of verder van huis: van mediapodcast Recode, waarin presentator Peter Kafka in gesprek gaat met Jessica Lessin. Als oprichter en hoofdredacteur van techplatform vertelt zij over hoe zij haar lezers vindt en ervan overtuigt te betalen voor inhoud.

2. Wat vind ik als lezer interessant?

Er wordt heel veel geschreven en gesproken over boeken zelf, maar ook over het en ervan, en zelfs het van het schrijven en lezen ervan. Recensies, interviews, essays: ik zal de dingen die ik tegenkom en interessant vind met jullie delen, waarbij jullie tips van harte welkom zijn.

3. Welke boeken en schrijvers zijn goede voorbeelden?

Ik lees veel non-fictie om onze schrijvers op voorbeelden te kunnen wijzen, of juist om met ze mee te lezen tijdens de schrijf- en redactiefase. Zo is Rutger Bregman groot bewonderaar van kan de zoektocht van Joris Luyendijks Het zijn net mensen schrijvers helpen met het delen van het onderzoek en de leercurve van een correspondent - Luyendijk is niet voor niets een geweest voor de journalistiek die we met De Correspondent voor ogen hebben - en ligt Seeing Like a State van op mijn nachtkastje omdat Sanne Blauw er veel aan heeft voor haar eigen boek. Wat maakt deze boeken zo goed, en waarom? Ook daarover zal ik - hetzij op een iets lagere frequentie - schrijven.

4. Hoe pas ik dit toe bij de uitgeverij van De Correspondent?

Dat de uitgeverij nog zo jong is, geeft ons de mogelijkheid om veel te experimenteren. In mijn wekelijkse mail zal ik jullie daarom op de hoogte houden van wat er hier allemaal voor en achter de schermen gebeurt, met onze uitgeverij en boeken. Van langs boekwinkels in Nederland en Vlaanderen om kennis te maken met boekhandelaren en hun ideeën tot het opnemen van om ons laatste boek Thuis ben je van Arnon Grunberg naar een ander publiek te brengen.

Arnon leest zijn verhaaltjes voor.


Het laatste en zeer goede nieuws deelde ik al met sommigen van jullie. Om dit allemaal te kunnen doen én te blijven groeien - aan boekenplannen gelukkig geen gebrek - zijn we op zoek naar een die samen met mij de boekenuitgeverij verder uit kan bouwen.

Wil je mijn zoektocht naar antwoorden volgen? Dan heb je twee opties. Je kunt je hieronder aanmelden om mijn zoektocht elke week in je inbox te ontvangen. Of je kunt me volgen om mijn updates hier op De Correspondent te lezen. Schroom niet met vragen of leestips te mailen naar milou@decorrespondent.nl, of hieronder te reageren.

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!