Beste,

Fietspaden, ik zeg het je: ooit worden ze nog eens echt belangrijk. Net zo belangrijk als snelwegen nu.

In deze nieuwsbrief een overzicht van verhalen uit de geschreven media van afgelopen week over snelle tweewielers die van het fietspad af moeten.

Ten eerste over de scooters en snorfietsers die in Amsterdam de rijbaan op moeten, waarschijnlijk vanaf volgend jaar.

Ten tweede over de speedpedelecs, elektrische sportfietsen waarmee je 45 kunt trappen, die sinds begin deze maand in heel Nederland op de autoweg moeten en daar weer vanaf willen (velen althans).

Scooteraars: Wie zijn het? En wat doen ze als ze de rijbaan op moeten?

Om te beginnen met de Amsterdamse plannen om scooteraars en snorders de rijbaan op te dirigeren. Oude modellen worden verboden wegens te veel vervuiling.

Snorfietsers haken massaal af als ze naar de rijweg moeten In Het Parool een interessant verhaal over de keuzes die bestuurders van scooters en snorfietsen zeggen te gaan maken als ze niet meer op het fietspad mogen rijden. Lees hier het verhaal uit Het Parool De vijf typen scooterrijders van Amsterdam Het Parool bracht ook een fijn profiel van wie er nu eigenlijk op zitten. Niet alleen aso's die veel te hard rijden (gemiddelde snelheid volgens de Fietsersbond: 36 km per uur, ook al mogen ze maar 25). In Amsterdam vormen de scooteraars juist een redelijke afspiegeling van de hoofdstedelijke bevolking. Lees de profielen van de Amsterdamse scooteraars en snorfietsers hier terug

Speedpedelecs: Wat zijn het? En waar komen ze - tussen fietspad en rijbaan?

Brommers en speedpedelecs mogen ongeveer even hard. Het grote verschil: op een speedpedelec span je je in. Daarom rijd je op een speedpedelec gemiddeld toch flink langzamer dan een brommer, maar sneller dan een gewone e-bike en makkelijk twee keer zo snel als op een gewone fiets.

10 mythes rond de speed-pedelec ontkracht Trap je niet op een speedpedelec, dan kom je in principe niet vooruit. Op Joop.nl een erg goed stuk dat de belangrijkste misverstanden over de supersnelle fiets uit de weg ruimt, geschreven door iemand die erop rijdt. Lees het verhaal van Raymond Comvalius hier terug

Dat speedpedelecs te snel zijn voor het fietspad en te langzaam voor de autoweg, levert onrust op. Vooral sinds de wet deze fietsers de autoweg op stuurt (1 juli).

Een snel en kort advies: blijf door de tunnel fietsen! Lees deze brief van een gemeentelijk ambtenaar in Den Bosch - zelf eigenaar van een speedpedelec - die Bosschenaren oproept liever een boete te riskeren dan je leven - en gewoon een fietstunnel te blijven gebruiken. (Waar die speedpedelecs ook moeten rijden: gaaf dat een ambtenaar oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid als hij denkt dat dat nodig is.) Lees de brief hier

En dit is zeker een ongewenst gevolg: iemand die teruggaat de auto in.

Te koop: e-bike met vogelvrijverklaring op de weg In de Volkskrant deze week een ingezonden brief van iemand die om die reden zijn snelle fiets inruilt voor een auto. Lees de ingezonden brief hier terug

Maar op het huidige fietspad zijn speedpedelecs ook linke soep, zeker in combinatie met bijvoorbeeld slingerende schoolkinderen.

Ofwel de speedpedelec is de kwetsbare partij, ten opzichte van de auto, ofwel de rest van de fietsers wordt kwetsbaar ten opzichte van de speedpedelec.

Een kunstmatig geluidje?

Daarom vroeg ik me af: waarom hebben e-bikes en speedpedelecs - die tot voor kort dus op het fietspad reden - niet gewoon een kunstmatig geluidje? Zodat je ze van verre hoort aankomen?

Misschien helpt dat ongelukken te voorkomen. Voor elektrische auto’s worden die ook ontwikkeld.

Een prettig kunstmatig geluidje zodat je e-bikes en speedpedelecs hoort aankomen, waarom is dat er niet? Deze week weer twee dodelijke ongelukken met elektrische fietsen. Die me doen afvragen: waarom krijgen e-bikes en speedpedelecs niet gewoon een prettig kunstmatig geluidje? Zodat je ze van verre hoort aankomen? Al dan niet optioneel? Lees mijn notitie hier terug

Ik stelde de vraag ook op Twitter en in een Facebookgroep over speedpedelecs.

Veel snelle fietsers daar vinden dat het andere verkeer maar gedisciplineerder moet worden. Ook veel gehoord: je hebt toch al een fietsbel? En: zo geef je de e-bike juist meer macht. En ook: er is al herrie genoeg op straat.

Eens, maar ik schrik nu vaak als er een snelle e-bike langszoeft en ik vind het ook wat waard dat je op de fiets ontspannen kan blijven rijden. Misschien kan iemand een fietsbel 2.0 bouwen die de keuze geeft om op drukke wegen tijdelijk een niet-alarmerend notificatie-geluidje ‘af te draaien’?

‘De tune van Jaws vind ik wel toepasselijk’ Zo reageren speedpedelec-rijders op mijn vraag of we een (optioneel) kunstmatig geluidje kunnen hangen aan hun snelle fietsen. Lees de reacties op mijn vraag in de speedpedelec-groep hier terug

Hoe ziet het fietspad van de toekomst eruit?

De hamvraag is: hoe gaan we onze wegen aanpassen op meer verschillende tweewielers en minder vierwielers

Het fietspad is voor wie trapt Anne Knol van Milieudefensie schreef een aanbevelenswaardig opinieartikel over het fenomeen trapplicht, een regel die vroeger, voor de komst van de snorfiets, gold op fietspaden. Moeten we die weer invoeren? Dan krijgen we een scheiding tussen wegen voor inspanningsverkeer en lui verkeer. Lees het artikel van Anne Knol bij NRC Handelsblad

De vraag is nog even hoe je de maximumsnelheid op het fietspad handhaaft - iets wat nu niet of nauwelijks gebeurt. Verder zou het goed kunnen aansluiten bij dit idee:

Zullen we stoppen met parkeren langs de grachten en de rivieren van onze steden? Moeten we alle wegen in de stad tot dertigkilometerzone maken? Dat stelt Gil Penalosa voor, de Colombiaanse mobiliteitsexpert over wie ik een kleine notitie schreef, en die eigenlijk nog eens een groot portret verdient. De stad als plek waar auto's wel mogen komen, maar waar ze te gast zijn, en fietsers voorrang hebben. En voet- en rolstoelgangers voorrang op fietsers. Lees mijn notitie terug

Zo bescherm je elk mens (want elk mens is voetganger), in plaats van de sterksten en rijksten. Dat lijkt me - de discussie over de speedpedelec indachtig - een goed uitgangspunt.

Deze maand duik ik verder in de toekomst van het (snelle) fietspad

Als correspondent Verandering vind ik het fascinerend om te zien hoe een innovatie als een speedpedelec plus een werkelijkheid waarin de CO2-uitstoot heel erg ver omlaag moet (en dus niet pas in 2050) kan leiden tot zulke verwarrende situaties zoals nu op het fietspad.

Komende maand wil ik vooruitblikken, en onderzoeken: hoe kan de fiets ons uit de file halen?

Bij dit onderzoek wil ik zo veel mogelijk geïnteresseerden en experts betrekken. Deel deze nieuwsbrief daarom vooral met mensen die daarin mogelijk geïnteresseerd zijn en laat ze zich abonneren op mijn wekelijkse mail, onderin. Dan breng ik ze via die route op de hoogte.

Abonneer je op mijn wekelijkse mail Elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn journalistieke zoektocht. Wil je mijn verhalen in je inbox ontvangen en een kijkje krijgen achter schermen? Meld je dan aan! Klik hier

Dank voor je tijd!

Hartelijke groet,

Thalia

P.S. Interessant experiment: mijn woonplaats Rotterdam wordt overspoeld door Obikes, deelfietsen uit Singapore. Ik overwoog mijn fiets een week te laten staan en te pakken, maar die hebben geen kinderzitje, en ik heb een kind. Kunnen deelfietsen Nederland(ers) veroveren?