Beste,
Fietspaden, ik zeg het je: ooit worden ze nog eens echt belangrijk. Net zo belangrijk als snelwegen nu.
In deze nieuwsbrief een overzicht van verhalen uit de geschreven media van afgelopen week over snelle tweewielers die van het fietspad af moeten.
Ten eerste over de scooters en snorfietsers die in Amsterdam de rijbaan op moeten, waarschijnlijk vanaf volgend jaar.
Ten tweede over de speedpedelecs, elektrische sportfietsen waarmee je 45 kunt trappen, die sinds begin deze maand in heel Nederland op de autoweg moeten en daar weer vanaf willen (velen althans).
Scooteraars: Wie zijn het? En wat doen ze als ze de rijbaan op moeten?
Om te beginnen met de Amsterdamse plannen om scooteraars en snorders de rijbaan op te dirigeren. Oude modellen worden verboden wegens te veel vervuiling.
Snorfietsers haken massaal af als ze naar de rijweg moeten In Het Parool een interessant verhaal over de keuzes die bestuurders van scooters en snorfietsen zeggen te gaan maken als ze niet meer op het fietspad mogen rijden. De vijf typen scooterrijders van Amsterdam Het Parool bracht ook een fijn profiel van wie er nu eigenlijk op zitten. Niet alleen aso's die veel te hard rijden (gemiddelde snelheid volgens de Fietsersbond: 36 km per uur, ook al mogen ze maar 25). In Amsterdam vormen de scooteraars juist een redelijke afspiegeling van de hoofdstedelijke bevolking.
Speedpedelecs: Wat zijn het? En waar komen ze - tussen fietspad en rijbaan?
Brommers en speedpedelecs mogen ongeveer even hard. Het grote verschil: op een speedpedelec span je je in. Daarom rijd je op een speedpedelec gemiddeld toch flink langzamer dan een brommer, maar sneller dan een gewone e-bike en makkelijk twee keer zo snel als op een gewone fiets.
Dat speedpedelecs te snel zijn voor het fietspad en te langzaam voor de autoweg, levert onrust op. Vooral sinds de wet deze fietsers de autoweg op stuurt (1 juli).
En dit is zeker een ongewenst gevolg: iemand die teruggaat de auto in.
Maar op het huidige fietspad zijn speedpedelecs ook linke soep, zeker in combinatie met bijvoorbeeld slingerende schoolkinderen.
Ofwel de speedpedelec is de kwetsbare partij, ten opzichte van de auto, ofwel de rest van de fietsers wordt kwetsbaar ten opzichte van de speedpedelec.
Een kunstmatig geluidje?
Daarom vroeg ik me af: waarom hebben e-bikes en speedpedelecs - die tot voor kort dus op het fietspad reden - niet gewoon een kunstmatig geluidje? Zodat je ze van verre hoort aankomen?
Misschien helpt dat ongelukken zoals die nu plaatsvinden te voorkomen. Voor elektrische auto’s worden die ook ontwikkeld.
Ik stelde de vraag ook op Twitter en in een Facebookgroep over speedpedelecs.
Veel snelle fietsers daar vinden dat het andere verkeer maar gedisciplineerder moet worden. Ook veel gehoord: je hebt toch al een fietsbel? En: zo geef je de e-bike juist meer macht. En ook: er is al herrie genoeg op straat.
Eens, maar ik schrik nu vaak als er een snelle e-bike langszoeft en ik vind het ook wat waard dat je op de fiets ontspannen kan blijven rijden. Misschien kan iemand een fietsbel 2.0 bouwen die de keuze geeft om op drukke wegen tijdelijk een niet-alarmerend notificatie-geluidje ‘af te draaien’?
Hoe ziet het fietspad van de toekomst eruit?
De hamvraag is: hoe gaan we onze wegen aanpassen op meer verschillende tweewielers en minder vierwielers (Nederland slibt anders dicht)?
De vraag is nog even hoe je de maximumsnelheid op het fietspad handhaaft - iets wat nu niet of nauwelijks gebeurt. Verder zou het goed kunnen aansluiten bij dit idee:
Zo bescherm je elk mens (want elk mens is voetganger), in plaats van de sterksten en rijksten. Dat lijkt me - de discussie over de speedpedelec indachtig - een goed uitgangspunt.
Deze maand duik ik verder in de toekomst van het (snelle) fietspad
Als correspondent Verandering vind ik het fascinerend om te zien hoe een innovatie als een speedpedelec plus een werkelijkheid waarin de CO2-uitstoot binnen drie jaar heel erg ver omlaag moet (en dus niet pas in 2050) kan leiden tot zulke verwarrende situaties zoals nu op het fietspad.
Komende maand wil ik vooruitblikken, en onderzoeken: hoe kan de fiets ons uit de file halen?
Bij dit onderzoek wil ik zo veel mogelijk geïnteresseerden en experts betrekken. Deel deze nieuwsbrief daarom vooral met mensen die daarin mogelijk geïnteresseerd zijn en laat ze zich abonneren op mijn wekelijkse mail, onderin. Dan breng ik ze via die route op de hoogte.
Dank voor je tijd!
Hartelijke groet,
Thalia
P.S. Interessant experiment: mijn woonplaats Rotterdam wordt overspoeld door Obikes, deelfietsen uit Singapore. Ik overwoog mijn fiets een week te laten staan en oBikes te pakken, maar die hebben geen kinderzitje, en ik heb een kind. Kunnen deelfietsen Nederland(ers) veroveren?
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!