Beste,

Laat ik beginnen met feestelijk nieuws vanaf onze redactie: het nieuwe boek van De Correspondent, het Dankboek van Ernst-Jan Pfauth, is deze week het op één na best verkochte We zijn ontzettend dankbaar voor zoveel lezers. 🙌

We zijn niet het enige journalistieke platform dat boeken uitgeeft. Quartz bestaat vijf jaar en brengt een uit: The Objects that Power the Global Economy. Het is een bundeling van artikelen, infographics en foto’s die oorspronkelijk op Quartz verschenen. ‘Bijna alle medewerkers hebben op de een of andere manier bijgedragen aan dit boek.’

In deze nieuwsbrief leg ik uit waarom zelf boeken uitgeven voor media een goed idee is.

Waarom waagt Quartz zich aan papieren boeken?

Een die ik ook vaak krijg, omdat ook De Correspondent van oorsprong een online platform is dat boeken uitgeeft. Quartz geeft deze antwoorden:

1. Ze kiezen voor een boek omdat sommige verhalen een langere levensduur verdienen. Inhoud en strategie gaan hier hand in hand: in dit boek worden op basis van tien objecten tien structurele en mondiale ontwikkelingen blootgelegd. En omdat die ontwikkelingen nog gaande zijn, blijft dit boek nog jaren relevant.

2. Ze gebruiken het papieren boek als nieuwe visuele vertelvorm. Het boek is interactief. Zo bevat het bijvoorbeeld een papieren gids om bitcoins te ‘minen.’ Een papieren handleiding voor een online fenomeen. Zelf hebben we hier ook mee geëxperimenteerd, hetzij in iets andere vorm. In het boek van De Correspondent over privacy, Je hebt wél iets te verbergen, verwezen we aan het einde naar een waarop je stap voor stap je online privacy kunt beveiligen.

Daar voeg ik zelf nog aan toe:

Het uitgeven van boeken kan een extra bron van inkomsten zijn. Ook bij De Correspondent is dat zo. De boekverkoop maakte vorig jaar 14 procent uit van de omzet (ten opzichte van 3,4 procent het jaar daarvoor).

Objects lijkt op het eerste gezicht (ik heb het nog niet in handen gehad) een analoge etalage van de journalistiek die Quartz online bedrijft. Via papier kunnen ze hun journalistiek aan een nieuwe lezersschare introduceren. Vooral als enthousiaste lezers het cadeau geven aan hun minder digitaal ingestelde vrienden en familie.

Bij De Correspondent zien we boeken niet zozeer als etalage van onze journalistiek maar als integraal onderdeel ervan. We zijn altijd op zoek naar de beste manier om een verhaal over te brengen. Soms is dat in boekvorm. Een boek biedt de schrijver ruimte voor analyse en verdieping, bijvoorbeeld als slotstuk na een groot onderzoek of serie artikelen. En voor de lezer biedt een boek ruimte om die 50.000 woorden onafgeleid te kunnen lezen.

En waarom dan zelf en niet samenwerken met een uitgeverij? Omdat je de regie en het ontwerp in eigen hand houdt, je je eigen lezers het beste kent en direct kunt bereiken, en ze zo het beste bedient.

En een leestip

Voor wie haar nog niet kent: ontmoet Rebecca Solnit. in The Guardian, waarin ze vertelt over haar leven en schrijven, is een mooie kennismaking. Los van de geëngageerde thematiek (ze schrijft veel over onderwerpen als en emancipatie) bewonder ik haar meanderende en denken en schrijven enorm. Aanleiding voor dit interview is de verschijning van haar nieuwste essaybundel The Mother of All Questions.

Het essay is volgens haar een genre dat bloeit. Of, in de kenmerkende hoopvolle woorden van Solnit: ‘The essay is powerful again. We’re in a golden age.

Tot volgende week,

Milou

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!