Grote delen van de Nederlandse geschiedenis staan niet in de boeken die op scholen worden gebruikt. Ze zijn verzwegen, terwijl iedereen ze zou moeten kennen om een geïnformeerd gesprek over identiteit, ongelijkheid, racisme en discriminatie te voeren.

Als je bijvoorbeeld op school leert dat Brazilië een kolonie was van Nederland, snap je beter waarom Nederland overging tot slaven verhandelen en

Daarom is het in oktober de Maand van de Verzwegen Geschiedenis op De Correspondent. Terwijl boekhandels, musea en culturele instellingen de én de organiseren, publiceren we in samenwerking met onderzoekers en schrijvers die een groter podium verdienen:

Welke verhalen kan De Correspondent uitzoeken en onder de aandacht brengen?

Zij vertellen verhalen die iedereen in Nederland zou moeten kennen, maar niet in de schoolboeken staan die in het middelbaar onderwijs worden gebruikt en daardoor nooit gemeengoed zijn geworden. Terwijl die verzwegen geschiedenissen ons denken kunnen veranderen.

We zullen in eerste instantie focussen op de koloniale geschiedenis. De verzwegen verhalen over voormalige Nederlandse koloniën als Indonesië, Suriname, de Antillen, Brazilië en Zuid-Afrika zijn misschien wel het belangrijkst om te kennen als je discussies over ongelijkheid, discriminatie en racisme in Nederland goed wilt voeren. Volledig zijn we daarbij niet; we beginnen met een aantal stukken die nieuwe perspectieven bieden.

We publiceerden al:

Nu is het tijd voor een oproep: Welke verzwegen geschiedenis vinden jullie dat in de geschiedenisboeken moet komen? Welke verhalen kan De Correspondent uitzoeken en onder de aandacht brengen?

We horen het graag, via dit formulier, ook na oktober:

Welke verzwegen geschiedenis moet in elk schoolboek komen? Laat het ons weten, dan kijken wij of er een verhaal in zit. Draag hier het verhaal aan