In zijn monumentale (en controversiële) werk Je moet je leven veranderen (2009) de Duitse filosoof Peter Sloterdijk dat we in een tijd leven waarin de macht van het woord het aflegt tegen de macht van het getal.

Wanneer we terugkijken op de eerste dertien jaar van deze eeuw kunnen we vaststellen dat deze strijd inderdaad in volle gang is. Nine eleven was behalve het einde van Francis Fukuyama’s ook was het een begin van de ongekende groei van de bewakingsindustrie en de daarmee gepaard gaande

Het internet veranderde van een vrijhaven in een (potentieel) controlemechanisme. Edward Snowden luidde de noodklok en sindsdien houden we ons enerzijds bezig met de vraag hoe die controle en de invasie van onze privacy precies werkt, anderzijds zien we initiatieven die ertoe moeten leiden dat we zelf weer aan het woord komen. Daarvoor moeten we wel het één en ander uitvinden: beschermde omgevingen, nieuwe middelen voor communicatie, wellicht zelfs onze eigen herkenbaarheid.

De komende twee weken ruim ik mijn tuin in voor een overzicht van dergelijke innovaties. Het gaat om heroriëntatie, het formuleren van antwoorden, het ontwikkelen van innovatieve organisatievormen en zelfs identiteiten.

Om te beginnen: vandaag het verslag van whizzkid Rachel Law en haar dat het mogelijk maakt naar believen identiteiten aan te nemen en uit te wisselen, om zo alle ongewenste volgers op een dwaalspoor te brengen. Een eyeopener. Zo wist ik niet dat je als Mac-gebruiker meteen in een andere prijscategorie valt wanneer je een reis wilt boeken dan een pc-klant. En dat is dan misschien nog het onschuldigste voorbeeld dat hier de revue passeert.

Gemaakt door kunst- en videoduo Kel O’Neill en Eline Jongsma, in hun serie Minimum Viable Product, exclusief voor De Correspondent.

Vimeo
Minimum Viable Product - Vortex

Kijk hier een komische documentaire van het duo terug Een geestige ode aan de creativiteit. Over een app die zorgt dat je altijd bij de hipste feesten en de beste concerten aanwezig bent. Virtueel dan. Kijk hier de documentaire terug

In de tentoonstelling Faceless krijgt privacy eindelijk een gezicht Er zijn weinig waarden die zich zo moeilijk concreet laten maken als privacy. Maar de prachtige tentoonstelling Faceless in Mediamatic in Amsterdam slaagt daar wonderwel in. Te beginnen bij het gehavende gezicht van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Lees hier de recensie van Maurits Martijn van Faceless terug

Zo wis je je digitale spoor Douwe Schmidt houdt voor Bits of Freedom en De Correspondent een datadagboek bij over zijn zoektocht naar het digitale spoor dat hij achterlaat. Deze week doet hij verslag van een cursus in Berlijn waar hij leerde zijn dataspoor te minimaliseren. Want alles wat je on- en offline achterlaat, kan tegen je gebruikt worden. Lees: ‘Zo word je minder makkelijk vindbaar in de digitale wereld’

Hoe bedrijven bepalen of ze zaken met je doen Ik bezoek een bedrijf dat me niet toestond een auto te huren. ‘Een score van elf ligt tegen het criminele aan. Daarom ben je afgewezen.’ Lees hier hoe dat bezoek verliep

Aan wie spelen gemeenten onze persoonsgegevens allemaal door? Hier beschrijf ik hoe een tweet deuren bij de gemeente wist te openen en een stichting voor deurwaarders mijn gegevens bleek te hebben opgevraagd. Lees dit stuk hier