Precies een week geleden riep ik jullie op om jullie ervaringen

Dat deden jullie, en hóé: overal lopen jullie tegen gevolgen van mislukte marktwerking aan.

Van de plaatselijke die ten onder ging omdat ze de eigen broek moest ophouden tot het ziekenhuis waar de een product werd.

Van de dreigende privatisering van het tot statushouders die in de schulden komen als ze zakken voor hun

En van de om de hoek die werd opgeheven omdat de lijn niet rendabel (genoeg) was tot de strijd om studenten die hogescholen en universiteiten met elkaar voeren – want onderwijsinstellingen krijgen een die zich inschrijft, en per afstudeerder.

In plaats van zich te richten op de kwaliteit van het onderwijs, schreven verschillende universitair docenten, streven hun instellingen daarom naar een zo hoog mogelijke instroom van studenten.

In hoeverre moet de markt de vrije hand krijgen?

Dit zijn allemaal voorbeelden van mislukte marktwerking in de publieke sector, maar jullie wezen ook op tal van excessen daarbuiten.

Op ecologische in de Weerribben bijvoorbeeld, die worden weggeconcurreerd door goedkope aanbieders in China.

Arbeiders in ontwikkelingslanden betalen de prijs voor ons verlangen naar goedkope goederen

Of op de prijs die arbeiders in ontwikkelingslanden betalen voor onze wens zo goedkoop mogelijk chocolade of andere luxegoederen te bemachtigen.

Hoewel deze laatste twee voorbeelden buiten het bereik van mijn boek vallen, dat over marktwerking in de publieke sector gaat, zijn ze toch relevant. Ze gaan immers over de vraag in hoeverre we onze economie moeten laten besturen door de ‘onzichtbare hand’ van de markt.

Met zo’n groot aantal reacties is het niet mogelijk om iedereen persoonlijk te antwoorden, maar blijf jullie ervaringen vooral delen.

Ik lees en verzamel alle bijdragen, en de lijst met potentiële verhalen over mislukte marktwerking groeit zo gestaag.

Vanzelfsprekend kom ik later uitgebreid bij jullie terug. Persoonlijk, of in een verhaal op De Correspondent.

Zo dringen we #misluktemarktwerking terug Hier verzamel ik de beste strategieën waarmee jij en jouw collega’s doorgeschoten marktwerking in jouw sector kunnen terugdringen. Bekijk het Thema Marktwerking hier

En lees meer in mijn boek:

Er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u Waarom kijkt de dokter meer naar de computer dan naar jou? Waarom is de kinderopvang zo duur? Waarom is je post weer niet aangekomen? En waarom ligt bij de eerste sneeuwbui het hele spoor plat? Het antwoord: mislukte marktwerking. Dat ontdekte Sander Heijne (1982) na zeven jaar journalistiek onderzoek voor de Volkskrant en De Correspondent. Waarom politici er dan toch in blijven geloven? Dat kun je lezen in het nieuwe boek Er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u - Dertig jaar marktwerking in Nederland. Bestel het boek hier