Beste,

‘s Ochtends om 11.19 uur kwam het eerste mailtje binnen. Yes, dacht ik: er komt iemand.

aan datawetenschappers, programmeurs en statistici. Samen met hen wilde ik dataonderzoek doen naar salarisschalen in het basisonderwijs, in een hackathon. 40 procent van de leraren had volgens de cao namelijk in 2014 al in een hogere salarisschaal moeten zitten, maar in werkelijkheid werd ook in 2017 nog maar 26,7 procent gehaald.

Er waren nieuwe datasets die misschien iets zouden kunnen zeggen over waar het geld voor die opschaling dan wel heen was gegaan.

Er kwam een tweede mailtje binnen, en een derde, een vierde.

Mooi, dacht ik, kunnen we met z’n zessen - collega-correspondent Jesse Frederik zou ook meedoen - bij elkaar gaan zitten. Maar toen een vijfde mailtje, een zesde, en een zevende.

Wie er naar de hackathon kwamen

Stuk voor stuk zeer gekwalificeerde mensen.

Een deeltjesfysicus die actief had bijgedragen aan de ontdekking van het Higgs-deeltje meldde zich.

Een PhD-student methodenleer en statistiek die tevens een researchmaster onderwijskunde en een pabo-diploma had, wilde ook graag meedoen.

Een statistiekdocent gespecialiseerd in kwantitatieve modellen en data-analyse mailde dat hij zich zeker niet gepasseerd zou voelen als ik ‘meer geschikte mensen’ zou hebben.

En dan was er nog de PhD-student Data Science met een master Artificial Intelligence die wel wilde komen. ‘Het enige dat misschien ietwat onhandig is, is dat ik op dit moment in Canada zit voor een conferentie. (...) Ik vlieg de 28e terug naar Nederland, en als dat allemaal goed verloopt kom ik rond 12 uur ’s middags aan op Schiphol. Het wordt dus moeilijk om dan om 10 uur bij jullie op de stoep te staan!’

Uiteindelijk moest ik zelfs mensen afzeggen, en met ruim 20 man kwamen we afgelopen zaterdag bij elkaar op de redactie.

Datawetenschappers en programmeurs, maar ook het ministerie van Onderwijs, de Algemene Onderwijsbond en de besturenorganisatie (PO-Raad) stuurden iemand. En via onze expertise-rolodex vond ik een schoolleider die op haar eerste vakantiedag ook wel langs wilde komen.

Wat we hebben gedaan tijdens de hackathon

En wat er toen gebeurde… Iedereen. Ging. Aan. Het. Werk.

Misschien kwam het door mijn ervaring als leraar Nederlands dat ik gevreesd had dat de deelnemers zouden gaan klagen dat de datasets niet goed genoeg waren, de soep niet heet genoeg was en de tijd niet lang genoeg, maar nee: iedereen deelde z’n kennis en heel natuurlijk ontstonden zo fantastische samenwerkingen.

We onderzochten of grote besturen zich beter aan de afspraken houden, of scholen die investeren in lerarensalarissen minder leraren in dienst hebben, of scholen het geld hebben om leraren in een hogere salarisschaal te plaatsen, of er andere kenmerkende verschillen zijn tussen schoolbesturen zich aan de afspraak hebben gehouden en besturen die dat niet doen...

Toen we om 5 uur de resultaten met elkaar deelden en ik vroeg of we zo’n beetje klaar waren, merkte iemand op: ‘Nee, nu begint het leuke gedeelte pas!’

Er werd nog wat doorgeprogrammeerd, een biertje gedronken en ‘s avonds plofte ik uitgeput neer op de bank.

Waarom was ik zo tevreden?

Collega Jesse Frederik vatte het goed samen: ‘Dit wordt een heel nat verhaal.’

En inderdaad: het was zo gaaf om te zien dat het zin heeft, journalistiek waar leden bij betrokken worden; dat het zin heeft om expertises van leden in te zetten voor onderzoek en dat het ontzettend leuk én zinvol is om met mensen uit verschillende disciplines bij elkaar te zitten.

Vonden we ook interessante resultaten die dag? Zeker, daarover hoop ik binnenkort een stuk te schrijven. Wel kan ik alvast deze gave infographic delen die Joe d’Hont maakte:

Te zien is de regionale spreiding van het percentage leraren dat in een hogere (LB) salarisschaal zit. En zoals je ziet: geen een regio voldoet aan het criterium van 40 procent.

Hoe nu verder

Om de resultaten van de hackathon te duiden heeft PO in Actie, van de lerarenstakingen in het basisonderwijs, me flink geholpen. Ze hebben op hun Facebook-pagina duizenden basisschoolleraren gevraagd waarom hún school niet voldoet aan de eisen van een hogere salarisschaal. Binnen 12 uur kwamen er 400 reacties, en inmiddels staat de teller op ruim 800…

Die ben ik nu aan het lezen, dus de lees-, kijk- en luistertips zijn er even bij ingeschoten. Die deel ik volgende keer weer!

Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Eens in de twee weken publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen! Schrijf je hier in