In het nieuwe jaar willen we onze auteurs meer schrijftijd geven, onze lezers meer vormen bieden om het verhaal tot zich te nemen en lezers en auteurs vaker in gesprek met elkaar laten gaan.

Dat lukt alleen als we meer kunnen investeren. Daarom gaan we de prijs van onze papieren boeken aanpassen.

We verhogen de prijs voor de meeste papieren boeken van 12,50 naar 15 euro, en van 18 naar 20 euro. Het essay Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers van Rutger Bregman en Jesse Frederik gaat van 9 naar 10 euro. Dit was het nieuws niet blijft 15 euro. Het Dankboek van Ernst-Jan Pfauth is juist in prijs verlaagd: van 20 euro naar 15 euro, een prijs die beter bij een dagboek past.

In deze update licht ik deze prijsverhoging en onze plannen voor het nieuwe jaar verder toe.

Maar eerst: waarom nu?

In 2019 is het dankzij een wetswijziging mogelijk om boekenprijzen aan te passen. Dat vergt wat uitleg, dus bear with me.

Vanaf 1 januari verhoogt het kabinet-Rutte III het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent. Dat lage tarief geldt voor nuttige dingen als water, een bezoek aan je kapper – en voor papieren boeken.

Wat dat betekent? Na de jaarwisseling verandert de prijs van een boek van 18 euro inclusief 6 procent btw ineens naar 18 euro inclusief 9 procent btw. Vooral boekhandels merken dat: zij maken 3 procent minder winst per boek, wat nogal oploopt op een hele winkelvoorraad. Doorrekenen aan hun klanten kunnen ze niet, want de uitgevers bepalen de prijs van boeken.

Normaal gesproken kunnen uitgevers de prijzen van boeken niet zomaar aanpassen. Nederland kent die voorschrijft dat ieder boek in ieder geval het eerste jaar na verschijnen een vaste verkoopprijs heeft. Iedere verkoper moet zich daaraan houden. Korting geven kan alleen incidenteel en alleen met tijdig aangemelde acties. Daarom bestaan er geen ‘prijsvechters’ onder de boekwinkels, zoals je die wel hebt onder de supermarkten.

Om tegemoet te komen aan de boekhandels, nog altijd dé plek waar onze boeken gekocht worden, gaan ook wij onze prijzen herzien

De gedachte hierachter is dat zonder prijsconcurrentie de boekenbranche meer inkomsten heeft en dat daardoor ook de minder commerciële boeken kans maken om uitgegeven te worden. Dat komt de diversiteit in het boekenaanbod ten goede.

Daarom gaat de btw-verhoging in het boekenvak gepaard met een extra wijziging: uitgevers mogen de prijs van ieder boek aanpassen, ook als ze minder dan een jaar geleden zijn gepubliceerd. Zo kunnen uitgevers door de verkoopprijs iets te verhogen de lagere inkomsten van de boekhandel compenseren. Om tegemoet te komen aan de boekhandels, nog altijd dé plek waar onze boeken gekocht worden, werken we hieraan mee door onze boekenprijzen te herzien.

Dat doen we meteen voor ál onze boeken. We willen met onze nieuwe prijzen de inkomsten van een boek in lijn brengen met gestegen investeringen en kosten. Niet alleen die van uitgeverij, maar ook die van de auteur.

We willen onze auteurs meer schrijftijd geven

Bij De Correspondent komen boeken vrijwel altijd voort uit journalistieke series, waardoor de schrijver al heel goed in een onderwerp zit. Maar in de praktijk is een boek schrijven een totaal andere tak van sport dan artikelen maken. Het vraagt meer ruimte en rust en laat zich moeilijk combineren met het schrijven van nieuwe stukken.

Als uitgeverij willen wij zorgen dat onze auteurs ongestoord aan hun boeken kunnen werken. Vanaf komend jaar gaan we ze daar meer tijd voor geven. We compenseren ze financieel, zodat ze zich maandenlang volledig kunnen toeleggen op het schrijven. Omdat we de schrijftijd verlengen, gaan onze kosten omhoog.

We investeren ook steeds meer in de productie van onze boeken. In februari 2018 is co-uitgever Andreas Jonkers begonnen. Daarnaast werkt ontwerper Leon Postma hard aan ieder nieuw boek. Hij geeft het binnenwerk vorm en ontwerpt ieder omslag tot in de perfecte puntjes: investeringen die de lezer meteen terugziet.

De boekenprijs is al vier jaar onveranderd

Toen we vier jaar geleden ons uitgaven, wilden we het op alle manieren zo toegankelijk mogelijk maken. We maakten het e-book deelbaar, zodat je het net als een papieren boek kunt uitlenen. We maakten het meer dan de helft goedkoper dan het papieren boek. Destijds was dat geenszins gebruikelijk: een was bijna net zo duur als een papieren

De prijs van het eerste papieren boek, 18 euro, was – net als de prijs van een lidmaatschap op De Correspondent – vooral gebaseerd op gevoel: we wilden dat onze boeken voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar waren. Daarom hebben we van meet af aan gekozen voor een relatief lage prijs voor onze boeken.

Sindsdien is de gemiddelde prijs van Nederlandse papieren boeken licht van 12,75 euro in 2014 naar 12,78 euro in 2017. Niet meer dan de inflatie. Intussen gingen veel andere kosten sneller omhoog dan de inflatie, van lonen tot de huur. Wij haken nu aan en gebruiken de eerste prijsverhoging in vijf jaar tijd om de extra kosten en investeringen te dekken en om nieuwe plannen mogelijk te maken.

Dit zijn onze goede voornemens

Dit jaar hebben we uitgegeven (twee meer dan het jaar ervoor), een boek als uitgegeven en een nieuwe vertelvorm toegevoegd aan ons repertoire: het . Dit zijn we in 2019 van plan:

Meer audioboeken
Leden van De Correspondent luisteren steeds vaker naar onze journalistiek. We brengen het komende jaar ieder boek daarom ook als audioboek uit. Daarnaast willen we experimenteren met podcasts die onze boeken aanvullen.

Meer evenementen
In december organiseerden we een geslaagde ledenavond op de redactie naar aanleiding van Het bestverkochte boek ooit (met deze titel) van Sanne Blauw. We zijn van plan zulke evenementen vaker te organiseren rondom onze boeken.

Een nieuwe service: een boekenabonnement
We hebben gemerkt dat veel lezers meer dan één van onze boeken kopen. Die groep willen we extra service bieden: het boekenabonnement. Er komen vier smaken: papieren boeken, e-books, audioboeken of het totaalpakket. Je meldt je eenmalig aan, de rest regelen wij.

Grensoverstijgende boeken
En last but not least: we gaan onze samenwerking met uitbreiden! Janklow & Nesbit is een groot literair agentschap met vestigingen in Londen en New York. Eerder werkten we samen om Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman in het buitenland uit te brengen. Mede dankzij dit agentschap zijn de vertaalrechten van Rutgers boek aan verkocht.

Janklow & Nesbit zal nu bij elke titel die we uitgeven, proberen de rechten ervan te verkopen (als ze er een niet-Nederlandstalig publiek voor zien).

Ons eerste boek van 2019 is De tweede

Alvast een glimp van ons nieuwe boek: in februari verschijnt De tweede – Over het zijn en krijgen van een tweede kind van correspondent Lynn Berger.

In verwachting van haar tweede kind ontdekte Lynn Berger: over het ouderschap en de komst van een eerste kind zijn boekenkasten volgeschreven, over de tweede gaat het zelden. En dat terwijl twee kinderen krijgen de norm is.

Hoe is het om een kind te krijgen wanneer je er al een hebt? En wat betekent het om de tweede te zijn in een wereld die draait om de primeur? We vertellen er snel meer over.

Wellicht wat onbescheiden, maar Lynn is wat mij betreft de Nederlandse Joan Didion. Echt een boek om naar uit te kijken dus.

Voor nu: een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Meer lezen?

Elf boeken die we niet konden wegleggen in 2018 Van keiharde onderzoeksjournalistiek uit Zuid-Afrika tot de eerste grote Brexitroman. Dit vonden onze correspondenten de meest lezenswaardige fictie- en non-fictieboeken. We zijn ook benieuwd naar jullie favorieten van dit jaar. Lees het verhaal van Sterre hier terug

Hoe het eerste boek van De Correspondent de wereld verovert Afgelopen week was ik als boekenuitgever van De Correspondent op de grootste boekenbeurs ter wereld. Geweldig nieuws: de vertaalrechten van Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman werden door uitgevers uit maar liefst tien landen gekocht, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Lees het verhaal van Milou hier terug