Misschien wel de meest ongrijpbare van alle correspondenten is Jesse Frederik. Officieel ‘doet’ hij economie, maar economen denken zich overal mee te kunnen en mogen bemoeien, dus dat zegt eigenlijk niks.

Jesse deed onderzoek naar de schuldenindustrie. Is het manifest dat daaruit voortkwam nog economie? Laatst onthulde hij groepsdenken in de wereld van online advertenties. En kraakte hij het Amsterdamse parkeerbeleid. Economie?

Over de schuldenindustrie en alle mensen die hij tijdens zijn onderzoek sprak – deurwaarders, schuldhulpverleners, incassobureaus, slachtoffers: ‘Iedereen die hier in zit, vindt dat het verkeerd gaat. En toch gebeurt er niks.’ Het fascineert én frustreert hem.

In dit gesprek gaan we op zoek naar de rode lijn in Jesses werk, uiteindelijk allemaal natuurlijk om op die ene vraag antwoord te geven: wat voor dier is Jesse Frederik?

Meer lezen van Jesse?

Elektrische auto’s slurpten veel meer subsidie dan begroot. Eén consultant kreeg de schuld, maar het was de Tweede Kamer die verzaakte Subsidies op Tesla’s en andere dure, elektische auto’s rezen de afgelopen jaren de pan uit. De Tweede Kamer zoekt een schuldige en wijst naar de maker van het rekenmodel. Maar wie zat hier nu te slapen? Lees het verhaal van Jesse hier terug De (on)zin van online advertenties: meetbaarheid is heilig, maar écht meten is onmogelijk Meetbaarheid is het sleutelwoord bij online adverteren. Dankzij internet zouden grillige consumenten in beïnvloedbare ip-adressen veranderen. Maar door grootschalige fraude, dubieuze meetmethoden en populaire advertentieblockers zijn veel metrics waarop de digitale advertentie-industrie draait in feite waardeloos. Slotdeel van een tweeluik over de (on)zin van onlinereclame. Lees het verhaal van Maurits hier terug