Deze ‘urban explorer’ neemt je mee op bloedstollende avonturen waar je liever niet bij zou willen zijn Urban explorer Shiey neemt de kijker mee op ontdekkingstocht langs plekken die eigenlijk niet toegankelijk zijn. Soms omdat ze op verboden terrein liggen, zoals allerlei militaire Sovjet-installaties; soms omdat ze alleen bereikbaar zijn door levensgevaarlijke toeren uit te halen. Shiey is met meer dan 2 miljoen YouTube-abonnees inmiddels een fenomeen. Waarschijnlijk komt dat doordat het avontuur en het gevaar zo tastbaar zijn in de video’s dat kijkers zeggen er fysiek op te reageren, zelfs wanneer ze geen moeite hebben met hoogtes of kleine ruimtes. (Jacco Prantl, audioredacteur) Shiey: ‘Mission To Secret Russian Space Research Station’ (Kijktijd: 15 minuten)
Het leven na Guantánamo Bay Of hij liever in een isoleercel op Cuba zat. Dat was de reactie die Hisham Sliti kreeg toen hij zijn penibele situatie probeerde aan te kaarten bij de autoriteiten. Sliti, een Tunesiër, zat jarenlang onder valse voorwendselen gevangen in Guantánamo Bay, maar werd na zijn vrijlating niet teruggestuurd naar zijn thuisland, maar naar Slowakije. Ongeveer 20 procent van de Guantánamo-gevangenen die worden vrijgelaten, wacht dit lot: een verbanning naar een nieuwe, onbekende plek, zonder vrienden of familie, zonder baan, vol racisme. Alleen met hun trauma’s. (Maite Vermeulen, correspondent Migratie) The Washington Post: ‘No escape from Guantánamo’ (Leestijd: 25 minuten)
Deze documentaire brengt de angstaanjagende Capitoolbestorming van heel dichtbij in beeld Op 6 januari was het eerste jubileum van de bestorming van het Capitool annex terroristische couppoging in de Verenigde Staten, afhankelijk van welke politieke ideologie je aanhangt. Ik had er al veel over gelezen, maar sommige gebeurtenissen worden het sterkst in je geheugen gegrift als je ze ziet. De documentaire ‘Four Hours at the Capitol’ brengt de gewelddadige aanval op de Amerikaanse democratie in beeld. De makers gebruikten video’s van vloggers en prekers, bodycams van agenten en camera’s in de gangen van het parlementsgebouw. Wie ziet met hoeveel haat en agressie een paar honderd politiemensen in het nauw werden gedreven door een menigte van duizenden radicale Trump-aanhangers, zal nauwelijks verbaasd zijn dat een hoop betrokkenen blijvende fysieke en psychologische schade hebben opgelopen – of zelfs uit het leven gestapt zijn. (Riffy Bol, algemeen redacteur) 2Doc: ‘Four Hours at the Capitol’ (Kijktijd: 1 uur en 30 minuten)
Hoe boeren veranderen in loonwerkers van de veevoerindustrie Niet alleen Nederland heeft steeds meer megastallen met kippen en varkens, België ook. En dan met name bij de Nederlandse grens. Wellicht geen toeval, want die bedrijven hebben vaak contracten met Nederlandse veevoerfirma’s. Deze contracten zijn essentieel: de winstmarge op een vleeskip is zo klein voor een boer dat hij er tien- of zelfs honderdduizenden moet houden voor hij rondkomt. Dat vergt miljoeneninvesteringen die boeren zelf vaak niet kunnen doen. Het zijn veevoerbedrijven die garant staan en zelfs de administratie op zich nemen. Boeren worden zo loonwerkers voor de veevoerindustrie. (Thomas Oudman, correspondent Voedsel) De Standaard: ‘De boer die niet vergroot, gaat dood. Waarom megastallen het Vlaamse platteland veroveren’ (Leestijd: 15 minuten)
Waarom de hele kledingindustrie het nu over dit bedrijf heeft Het is op dit moment een van ’s werelds grootste en meest populaire kledingwebwinkels (met name onder tieners), maar het zou goed kunnen dat je er nog nooit van hebt gehoord: SHEIN. Het bedrijfsmodel lijkt meer op dat van Amazon dan dat van H&M of Zara. Zesduizend kledingfabrikanten, vooral uit China, leveren direct aan SHEIN. Het bedrijf kijkt niet naar catwalktrends, maar bepaalt op basis van data (klikgedrag en koopgegevens) wat mensen willen dragen. Fabrikanten hebben hier inzicht in en produceren vervolgens kleine voorraden in sneltreinvaart. Elke dag verschijnen er zo tussen de twee- en tienduizend nieuwe producten in de webshop. De manier waarop SHEIN zijn fabrikanten tevreden houdt: hen op tijd uitbetalen – wat in de kledingindustrie meer uitzondering dan regel is. (Emy Demkes, correspondent Kleding) Rest of World: ‘How Shein beat Amazon at its own game — and reinvented fast fashion’ (Leestijd: 20 minuten)