Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet tussen? Mail onze redactiemanager Gwen Martèl via post@decorrespondent.nl. Zie voor meer informatie over het lidmaatschap ook onze Algemene Voorwaarden.

Wat kunnen leden wel wat niet-leden niet kunnen?

Door lid te worden van De Correspondent, maak je onafhankelijke journalistiek mogelijk. Dankzij onze leden kunnen we artikelen maken, correspondenten aannemen en onze website blijven optimaliseren.

Alleen leden hebben toegang tot de gehele website van De Correspondent en al haar functionaliteiten. Dat betekent dat alleen leden kunnen reageren op en bijdragen aan artikelen; artikelen bewaren; artikelen delen via sociale media en e-mail; en kiezen welke correspondenten zij volgen en welke niet. Leden hebben toegang tot ons volledige archief en kunnen alle verhalen lezen, podcasts beluisteren en webdocu's bekijken die tot nu toe verschenen zijn. Niet-leden kunnen alleen dat ene artikel lezen dat een lid met hen heeft gedeeld.

Ieder lid kan onder alle artikelen een inhoudelijke bijdrage leveren en meedoen aan de discussies. Ook zullen wij regelmatig om feedback en ideeën van leden blijven vragen via vragenlijsten en bij evenementen (waar je als lid regelmatigkorting op krijgt).

Kan ik een lidmaatschap cadeau geven?

Ja, dat kan! Op deze pagina kan je een lidmaatschap voor iemand anders aanvragen.

Ik heb een cadeaulidmaatschap gekregen, maar waar kan ik dit activeren?

Allereerst, van harte welkom!

Op de cadeaukaart die jij hebt ontvangen staat een link naar de cadeaupagina. Daar kun je de cadeaucode invoeren, je mailadres invullen en een wachtwoord kiezen. Daarna kun je meteen verder lezen.

De cadeaupagina is alleen toegankelijk als er niemand is ingelogd op het apparaat waarop je je cadeaulidmaatschap wilt activeren. Mocht je al eens eerder lid zijn geweest van De Correspondent, dan kan het kloppen dat je een foutmelding krijgt. Mail in dat geval Gwen, zodat ze ervoor kan zorgen dat jouw cadeaulidmaatschap wordt toegevoegd aan je bestaande profiel. Je kunt vervolgens met je vertrouwde gegevens inloggen.

Na het activeren van je cadeaulidmaatschap kun je voortaan gewoon inloggen met je zelfgekozen wachtwoord.

Mocht je als nieuw lid je frisse blik op ons platform met ons willen delen, dan ziet Gwen je bericht graag tegemoet, op post@decorrespondent.nl.

Kan ik ook per maand betalen?

Wanneer je hier lid wordt, kun je kiezen voor een jaarlijkse betaling van 60 euro, of een maandelijkse betaling van 6 euro per maand. Je bent met een maandelijks betaling dus net een euro per maand duurder uit dan wanneer je per jaar betaalt. Met die ene euro betalen we de extra transactiekosten en administratieve uren die bij zo'n maandelijkse betaling komen kijken.

Onze bestaande leden hebben we voor de lancering van het per maand betalen bericht gestuurd over de mogelijkheid om over te stappen. Wanneer je, als lid, na afloop van de huidige betaalperiode wilt overstappen, kun je dit vast aanpassen in je profiel.

Kan ik ook geld doneren aan De Correspondent?

Jazeker, heel graag zelfs. In principe kunnen we met de contributie de site en journalistiek maken die we voor ogen hebben, maar dankzij donaties kunnen we soms net wat meer doen. Bijvoorbeeld een correspondent naar het buitenland sturen of investeren in het dure medium film. Doneren kan hier, heel veel dank voor je steun.

Kan ik vrijblijvend kennismaken?

Dat kan zeker! Op deze pagina kun je je vrijblijvend inschrijven voor het ontvangen van onze proefmail. Hoofdredacteur Rob Wijnberg selecteert elke week een artikel, dat sturen we je dan per mail toe. Lid worden kan dan natuurlijk altijd nog.

Waar vind ik een factuur van mijn lidmaatschap?

De factuur van jouw betaling aan De Correspondent vind je in jouw instellingen op de website. Ook hebben we je bij een jaarlijkse betaling de factuur toegestuurd, via de mail, met de bevestiging van de betaling.

De factuur staat op de naam waarmee je het lidmaatschap hebt aangevraagd. We kunnen dit helaas niet aanpassen, zoals de factuur op een bedrijfsnaam of adres zetten. Dit omdat ons systeem nog niet op die manier is ingericht en wij die gegevens niet van onze leden verzamelen. We hopen deze administratieve mogelijkheden in de toekomst wel aan te kunnen bieden.

Waar kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Heb je een nieuw e-mailadres? In je instellingen kun je zelf je e-mailadres wijzigen. Daar kun je ook aangeven of je onze updates wilt ontvangen, dan sturen we je iedere dag of wekelijks een selectie van onze artikelen per mail!

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Op de inlogpagina kun je een nieuw wachtwoord aanvragen door op de link 'Ik weet mijn wachtwoord niet' te klikken. Ook kun je in je instellingen je wachtwoord veranderen.

Wat moet ik doen als een bepaalde functie op de website niet werkt zoals ik gewend ben?

Soms werkt een bepaalde functie niet helemaal naar behoren. Dit zou te maken kunnen hebben met een volle cache. Een volle cache, dus geschiedenisbestanden en cookies, kunnen in de weg zitten van een optimaal functioneren van de site. Hoe je de cache leegt, hangt af van de browser die je gebruikt. Deze site kan je hierbij helpen. Wanneer je deze geleegd hebt en uit- en inlogt van de site is het probleem vaak verholpen. Zo niet, mail dan even naar Gwen op post@decorrespondent.nl.

Waarom lukt het niet om artikelen te delen?

Het probleem is vermoedelijk dat je de mogelijkheid voor pop-ups hebt geblokkeerd. Wanneer je een bericht wilt delen dan verschijnt er normaal gesproken een venster waar je de gegevens van de ontvanger invult, zodat het artikel kan worden gedeeld. Wil je deze functie niet uitschakelen, dan kun je er ook voor kiezen om de link naar het artikel te kopiëren en deze handmatig te versturen.

Waarom moet ik steeds opnieuw inloggen op mijn iPhone of iPad?

Waarschijnlijk staat de privé modus in Safari ingeschakeld. Het eerste wat je kunt doen is deze functie uitschakelen. Hier lees je hoe dit moet. Ondervind je hierna nog steeds problemen met inloggen? Mail naar Gwen op post@decorrespondent.nl, ze helpt je graag verder!

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Mocht je jouw rekeningnummer willen wijzigen, mail dan Gwen op post@decorrespondent.nl. Zij stuurt je een link zodat je de volgende periode met een nieuw rekeningnummer kunt betalen.

Hoe kan ik betalen vanuit het buitenland?

Voor Belgische en Duitse lezers is het mogelijk om met IBAN te betalen. Vanuit andere landen is het mogelijk om te betalen met MasterCard en Visa. Heb je geen MasterCard of Visa? Neem dan even contact op met Gwen.

Hoe kan ik artikelen zoeken op de website?

We hebben sinds enige tijd, met trots, de langverwachte zoekfunctie. Je kunt hier gebruik van maken door, wanneer je bent ingelogd op onze website, bovenin je scherm op het vergrootglas bij "zoeken" te klikken. Dan kom je hopelijk bij het gewenste artikel uit. Mocht je iets opvallends tegenkomen in het gebruik van de zoekfunctie, laat dit dan even weten aan Gwen via post@decorrespondent.nl. Dan kunnen we de functie steeds verder verbeteren.

Lees in dit artikel van uitgever Ernst-Jan Pfauth meer over deze nieuwe aanwinst.

Kan ik De Correspondent ook offline lezen?

De Correspondent is nu alleen als website te raadplegen en daarvoor moet je een internetverbinding tot je beschikking hebben. Als we in ledenaantal groeien, willen we zo snel mogelijk webapp uitbreiden, zodat je De Correspondent wel offline kunt lezen. Voor nu een tip: Pocket is een app die het mogelijk maakt artikelen op te slaan en zonder internetverbinding te lezen. Sinds kort is het ook mogelijk om onze artikelen om te zetten naar pdf en te printen. Lees in dit artikel van onze uitgever Ernst-Jan Pfauth hoe je deze functie kunt gebruiken en waar je hem kunt vinden.

Hoe kan ik De Correspondent printen?

Sinds kort is het ook mogelijk om onze artikelen om te zetten naar pdf en te printen. Lees in dit artikel van onze uitgever Ernst-Jan Pfauth hoe je deze functie kunt gebruiken en waar je hem kunt vinden.

Hoe kan het dat ik nog geen antwoord heb ontvangen van Gwen?

Gwen beantwoordt alle binnenkomende mails. Natuurlijk kan het altijd voorkomen dat ze over een mail heen kijkt. Maar, wat vaker voorkomt, is dat je eigen inbox vol zit, waardoor je haar antwoord niet ontvangt. Wil je dit eerst controleren en je mail dan nogmaals sturen, naar post@decorrespondent.nl?

Komt er ook een app voor De Correspondent?

De app zal nog even op zich laten wachten. De belangrijkste reden: het kost tonnen om echt goede apps te ontwikkelen (want we kunnen natuurlijk niet alleen iOS maken, dan zou er ook Android moeten komen). We denken dat we dat geld beter in één hele goede responsive web app kunnen steken die op vrijwel elk mobiel device werkt. Ook omdat we nu nog telkens nieuwe features lanceren, en die zouden we dan telkens voor drie verschillende platforms moeten maken, wat enorm vertraagt. Verwacht daarom eerder functies als offline lezen e.d. voor de web app, dan een iOs-app.

In de tussentijd kun je net doen alsof we een app hebben. In dit artikel van onze uitgever Ernst-Jan Pfauth, kun je lezen hoe je dat doet.

Wat gebeurt er eigenlijk bij jullie achter de schermen?

Leuk dat je het vraagt! Over het reilen en zeilen achter de schermen van onze redactie kun je tegenwoordig lezen op onze De Correspondent Companyblog.

Waarom komen niet alle onderwerpen aan bod op De Correspondent?

Ondanks de ondertussen meer dan 56.000 leden is De Correspondent nog altijd een relatief klein medium. Ter vergelijking: de omzet van een krant als NRC Handelsblad of de Volkskrant is bijna tachtig keer zo hoog als die van De Correspondent. Deze kranten hebben meer dan tweehonderd vaste redacteuren in dienst, wij hebben een vaste redactie van zestien correspondenten. Daarom kunnen we lang niet alle onderwerpen die journalistiek en maatschappelijk relevant zijn volgen: we moeten scherpe keuzes maken. Maar: hoe harder De Correspondent groeit, hoe meer correspondenten we kunnen aannemen - en hoe meer onderwerpen er aan bod komen.

Hoe wordt De Correspondent precies gefinancierd?

De Correspondent is een advertentievrij platform en wordt dus volledig gefinancierd door het lidmaatschapsgeld van de leden. Daarnaast is er een aantal grotere en kleinere donateurs dat, bovenop het lidmaatschapsgeld, een extra bijdrage heeft gedaan. De Correspondent staat open voor financiële bijdragen van bijvoorbeeld fondsen, zolang deze akkoord gaan met ons rendementsplafond van 5 procent van de omzet en dus niet streven naar winstmaximalisatie op hun bijdrage.

Wie zijn de aandeelhouders van De Correspondent?

De Correspondent heeft deze aandeelhouders en mede-oprichters: initiator Rob Wijnberg, bureau Momkai in de vorm van creative director Harald Dunnink en CTO Sebastian Kersten, de uitgever Ernst-Jan Pfauth en Stichting Democratie & Media.