Over onze uitgeverij

De uitgeverij

De Correspondent Uitgevers geeft vier tot zes boeken per jaar uit over de grote thema’s van deze tijd. Vaak komen die boeken voort uit de diepgravende journalistiek op het platform van De Correspondent.

Hierbij streven we onze uitgeefidealen na: duurzame en toegankelijke boeken maken over de belangrijkste thema’s van deze tijd, met de beste omstandigheden voor onze schrijvers en makers.

Onze missie

Met onze journalistiek willen we dieper inzicht geven in hoe de wereld werkt. Boeken spelen een belangrijke rol in die missie. Soms is een onderzoek zo diepgravend dat er meer tijd, ruimte en rust voor nodig is om het verhaal over te brengen. Een boek biedt die ruimte.

Zo presenteert Rutger Bregman in ​​De meeste mensen deugen een nieuwe geschiedenis van de mens, laat Sanne Blauw in Het bestverkochte boek ooit (met deze titel) zien hoe we ons elke dag laten leiden en misleiden door cijfers en ontrafelt Lynn Berger in Zorg het zorgstelsel. Al deze boeken laten niet alleen zien wat er mis is, maar ook hoe het beter kan.

Naast onze boeken hebben we een pamfletreeks: Vonkjes - Ideeën die je aansteken. Deze boekenlijn is ontworpen om het publieke debat aan te wakkeren over de grote thema’s van deze tijd.

Zo overhandigde Sander Schimmelpenninck zijn boek Sander en de brug, met daarin vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland aan minister Sigrid Kaag, zijn de eerste experimenten met klimaatburgerberaden zoals voorgesteld door Eva Rovers in Nu is het aan ons een feit en schoof Lynn Berger met haar pamflet Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald) in drie talkshows aan om te vertellen over de grootste onzichtbare strijd van dit moment: die tussen betaald en onbetaald werk.

Onze uitgeefidealen

  • We geven maar vier tot zes boeken per jaar uit, om ieder boek alle aandacht te geven. En te blijven geven: we werken hard om van al onze boeken eversellers te maken, zodat ze een grote en blijvende invloed hebben. In Nederland, maar ook daarbuiten.
  • We zorgen ervoor dat onze schrijvers de financiële vrijheid hebben om te denken, te onderzoeken en te schrijven. En zorgen daarbij voor begeleiding van een ervaren uitgeefteam van redacteuren, ontwerpers, meelezers en campagneleiders.
  • We proberen onze boeken zo duurzaam mogelijk te produceren en verzenden.
  • En: de inkomsten die voortvloeien uit de boeken maken nieuwe onafhankelijke journalistiek mogelijk.

Op de hoogte blijven van nieuwe boeken?

Schrijf je in voor onze boekennieuwsbrief en krijg een seintje bij nieuwe boeken en andere updates van de uitgeverij.

Hiermee geef je De Correspondent B.V. toestemming om je te benaderen via een nieuwsbrief.

Het team

  • Milou Klein Lankhorst is sinds 2015 uitgever. Na een studie Neerlandistiek en een master redacteur/editor werkte ze drie jaar bij het grootste literaire agentschap van Nederland. In 2013 begon ze bij De Correspondent, waar ze na verschillende rollen uitgever van de boeken werd. Ze schrijft een nieuwsbrief over het schrijven, uitgeven en lezen van de toekomst.

  • Andreas Jonkers begeleidt sinds 2017 de auteurs van idee tot promotie, en doet de eindredactie en pr voor de boeken. Hiervoor werkte hij bij de uitgeverijen Prometheus en Boom, en als eindredacteur van De Correspondent. Oktober 2020 publiceerde hij zelf een boek, En toen vonden ze mijn vader, bij uitgeverij De Bezige Bij. Hij schreef artikelen voor Trouw, Het Parool, AD, De Morgen, Jan en Libelle.

  • Channa van Dijk draagt sinds 2020 zorg voor de financiën, rechten en evenementen. Ze studeerde Neerlandistiek en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam, en werkte daarna onder andere voor Singel Uitgeverijen en Het Literatuurhuis.

  • Anna de Roest is sinds 2023 campagneleider bij de uitgeverij. Ze studeerde Engelse taal en cultuur in Utrecht en in Canterbury. Na haar afstuderen is ze aan de slag gegaan als engagement editor bij De Correspondent, waar ze zich bezighield met alles rondom nieuwsbrieven en sociale media.

  • Anne Strunk is in 2023 begonnen als persoonlijk agent, om auteurs te ondersteunen bij optredens, lezingen en volle agenda’s. Hiervoor werkte zij bij het sprekersbureau SportsSpeakers, en bij media-agentschap A Million Faces. Bekijk in de agenda waar onze schrijvers binnenkort op het podium staan.

  • Jessica Sies is in 2022 begonnen als uitgeefassistent. Ze is contactpersoon voor lezers en boekhandelaren, en zorgt dat alle bestelde boeken dagelijks op de bus gaan. Dit combineert ze met freelance werk als video-editor voor bedrijven die een positieve impact willen maken onder de naam Content for Good.

Hiernaast hebben we een vaste samenwerking met Tim Beijer (productie), Harminke Medendorp (redactie), Willemijn Lindhout (redactie), Annelieke Tillema (correctie), Frank August (zetten en vormgeving), Ferdinand Rusch (e-books), Thinium (audioboeken) en ontwerpbureau Momkai (omslagontwerp).

Ons boekenlidmaatschap

Met een boekenlidmaatschap ontvang je al onze boeken (vier tot zes per jaar) als eerste. Automatisch en zonder verzendkosten. En draag je bij aan onafhankelijke onderzoeksjournalistiek, en duurzame en toegankelijke boeken. Benieuwd? Lees hier meer over wat je allemaal krijgt én mogelijk maakt als boekenlid.

Onze boeken

Benieuwd naar onze boeken? Bekijk ze allemaal in onze kiosk. En weet: van de boeken die we daar verkopen hoeven we geen marge af te dragen aan grote spelers als Bol.com, waardoor we meer kunnen investeren in nieuwe onafhankelijke journalistiek.

Ontstaansgeschiedenis en hoogtepunten

Na een succesvolle crowdfundingcampagne in het voorjaar van 2013 – waarbij ruim 18.000 leden zich aansloten – ging De Correspondent op 30 september van datzelfde jaar online.

Een jaar later verscheen ons eerste boek: Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman (inmiddels ruim 70.000 exemplaren verkocht), dat we daarna ook zelf in het Engels hebben uitgegeven. Niet veel later verkochten we de vertaalrechten aan 31 landen.

Hierna volgden Je hebt wél iets te verbergen over privacy van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis (68.000 exemplaren), Hoe gaan we dit uitleggen over klimaatverandering van Jelmer Mommers (40.000 exemplaren), en Amerikanen lopen niet over ongelijkheid van Arjen van Veelen (29.000 exemplaren) en Het bestverkochte boek ooit (met deze titel) over statistiek van Sanne Blauw (27.000 exemplaren).

Al onze boeken hebben in de bestsellerlijst gestaan. Van onze grootste bestseller, De meeste mensen deugen van Rutger Bregman, zijn bijna 575.000 exemplaren verkocht in Nederland en wereldwijd (in 46 talen) in totaal 1,5 miljoen exemplaren.

Dit boek stond in 2019 en 2020 in zowel de top 3 van meest uitgeleende als bestverkochte verkochte boeken, won de NS Publieksprijs in 2020, en er wordt zowel een speelfilm als een documentaire van gemaakt.

Onze boeken werden overhandigd aan verschillende politici: minister van Klimaat Rob Jetten nam een exemplaar van Nu is het aan ons – het pleidooi voor een burgerberaad voor het klimaat – van Eva Rovers in ontvangst, Sander Schimmelpenninck overhandigde zijn boek Sander en de brug – met daarin vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland – aan minister van Financiën Sigrid Kaag en Lynn Berger sprak met minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Karien van Gennip over haar boek Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald).

Arjen van Veelen werd met Amerikanen lopen niet genomineerd voor de Brusseprijs in 2019, en in 2020 mochten Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet deze prijs in ontvangst nemen voor hun boek Het recht van de snelste.

Zowel Het bestverkochte boek ooit (met deze titel) van Sanne Blauw (in 2018) als Hoe gaan we dit uitlevggen van Jelmer Mommers (in 2019) werden uitgeroepen tot boek van het jaar volgens New Scientist. En In lichtjaren heeft niemand haast van Marjolijn van Heemstra is door de NPO uitgeroepen tot Non-Fictie Boek van 2021.

In totaal zijn er maar liefst 102 vertalingen van onze boeken verschenen.

Op de hoogte blijven van nieuwe boeken?

Schrijf je in voor onze boekennieuwsbrief en krijg een seintje bij nieuwe boeken en andere updates van de uitgeverij.

Hiermee geef je De Correspondent B.V. toestemming om je te benaderen via een nieuwsbrief.