Spring naar inhoud
Beeld

Zo ziet de wereld eruit vanaf het dek van een kolossaal containerschip


Op zee wemelt het van de goederenschepen, maar aan land krijgen we daar weinig van mee. Buiten ons zicht brengen ze onze spullen van het ene naar het andere continent. Fotograaf Mari Bastashevski reisde twee jaar lang met ze mee, en geeft die onzichtbare wereld met haar beelden een gezicht.

Het Suezkanaal in Egypte.

Maandagochtend om twaalf voor vier liet een zeventien jaar oud containerschip van 261 meter lang en een laadvermogen van 50.689 ton zijn ankers zakken in de haven van Barcelona. In had het schip zich verplaatst van Genua naar hier, vermoedelijk zonder dat het iemand uit de bewoonde wereld was opgevallen.

Toegegeven, relatief is de Zim Qingdao geen joekel van een schip. Zijn laadvermogen van biedt ruimte aan 385.300 wasmachines – en de modernste containerschepen vervoeren wel Toch is het schip

Het is een bevreemdende gedachte dat deze kolos al zeventien jaar vrijwel onzichtbaar en geruisloos over de wereld trekt. In een jaar doet hij soms en legt hij (omgerekend 259.280 kilometer) af. Meer dan zes rondjes om de wereld.

Chinese staatsautoriteiten op een officieel bezoek aan de haven van Los Angeles.

En niet alleen, dus. Op zee Samen vervoeren ze een onophoudelijke stroom spullen van het ene logistieke knelpunt naar het andere. En vervolgens vaak weer terug.

Serpentine Road, in de haven van Hongkong, loopt tussen de vrachtschepen en het land, levert sporen met nieuwe materialen en grondstoffen, en brengt het afval weer aan land om verder te worden vervoerd naar China.
Serpentine Road in de haven van Hongkong loopt tussen de vrachtschepen en het land, levert sporen met nieuwe materialen en grondstoffen, en brengt het afval weer aan land om verder te worden vervoerd naar China.

Hoe kun je de wereld die achter al die spullen schuilgaat een gezicht geven? De Deense kunstenares stelde zichzelf die taak. Met weinig meer dan een camera op zak verbleef ze twee jaar aan boord van verschillende containerschepen. Te beginnen op de Zim Qingdao.

Op de uitkijk voor piraten in de Golf van Aden.

Via haar foto’s en video’s volgen we haar door het Suezkanaal, de Golf van Aden en de Straat van Malakka. Ze passeert de havens van onder andere Odesa, Istanboel, Haifa, Nhava Sheva, Port Klang, Da Chan Bay, Busan en Shanghai.

Zodra het kan, gaat ze aan land om een blik te werpen op de fabrieken en logistieke centra waar de schepen worden volgeladen.

Foxconn, Taiwan.

Zo neemt ze ons mee naar het Taiwanese bedrijf Foxconn, ’s werelds grootste tech-fabrikant, waar onder andere onze iPhone-onderdelen geproduceerd worden.

Depot voor persoonlijke bezittingen, Foxconn.
Winkelreclame in een vrijetijdsgebied in de Foxconn Factory City.
Airco’s die zijn weggegooid bij Foxconn, twintig tot dertig per dag.

Een paar beelden later zijn we in de Chinese stad Shenzhen, in een drukkerij waar de alomtegenwoordige boeken van uitgeverij Penguin worden gedrukt. Het is zaterdagmiddag en de werknemers zijn op weg naar de kantine voor de lunch.

Lunch bij de Disney- en de Penguin Books-drukkerij, Shenzhen.
Lunch bij de Disney- en de Penguin Books-drukkerij, Shenzhen.

Vervolgens ontmoeten we de directeur van een Chinese viltfabriek, waar bedrukte stoffen worden gemaakt voor Zara en Victoria’s Secret.

Bastashevski’s project, getiteld 10,000 Things Out of China, maakt het verband zichtbaar tussen productieketens die doorgaans weinig met elkaar te maken lijken te hebben. Zo eenvormig als de container is, zo gevarieerd is de lading die erin vervoerd wordt. Het prikkelarme leven op zee staat in schril contrast met de overweldigende complexiteit van het logistieke systeem daarachter.

Tegen het einde van haar reis met de Zim Qingdao richtte Bastashevski aan boord in – alleen voor de ogen van de die maar zelden aan land gaat. Ze gaf al haar afdrukken weg en zwaaide definitief af in Shanghai. De Zim Qingdao vervolgde de reis, onverstoorbaar.