Op 5 september komt de Tweede Kamer terug van reces. Heel veel spannends hoeven we niet te verwachten de komende tijd: nu het kabinet is gevallen, mogen er geen zogenaamd ‘controversiële onderwerpen’ meer worden behandeld in de Kamer. Dat zijn onderwerpen waarover nu al meningsverschillen bestaan, en waarover een volgend kabinet wellicht heel anders denkt. Stikstof, bijvoorbeeld, of woningbouw,

Bij terugkomst is de eerste taak van de Kamer dus dat er wordt bepaald welke onderwerpen controversieel zijn – en dus worden geparkeerd tot een nieuw kabinet ermee aan de slag kan. Voor veel Kamerleden dreigt dat hun laatste politieke kunstje te worden. Want een groot en groeiend aantal Kamerleden ‘Je werkt je helemaal de tandjes’, tekende EenVandaag op

Daar zit wat in. Een gemiddeld Kamerlid heeft, grof gezegd, beschikking over slechts één persoonlijke en één inhoudelijke medewerker. Dat is vergeleken met andere landen minimaal, En dat terwijl we toch al een

Als ze daar iets aan willen veranderen, zullen Tweede Kamerleden moeten stemmen voor meer ondersteuning – voor zichzelf. Al maak je je daar waarschijnlijk niet populair mee, want dat komt over als geld uitgeven aan jezelf. Denk maar eens aan de regelmatig terugkerende discussies over het

Toch is het belangrijk dat hier iets aan gebeurt. Onze democratie functioneert niet als politici hun taken niet goed kunnen uitvoeren.

Dit is hét moment om in de democratie te investeren

En dit is het beste moment: vertrekkende Kamerleden stemmen niet meer over zichzelf, maar over hun opvolgers. Dat neemt de schijn van zelfzuchtigheid al wat weg. Ook hebben ze er alle tijd voor, van september tot aan het einde van de formatie. Veel anders is er niet te doen, omdat een groot aantal onderwerpen controversieel zal worden verklaard. Tijd zat dus, om het eens te worden over hoe de ondersteuning van de Tweede Kamer beter kan.

Er zijn verschillende manieren waarop je die extra ondersteuning kunt regelen. De simpelste weg is: geef Kamerleden meer medewerkers, dan kunnen ze meer dossiers tegelijk behandelen. Nadeel is dat het geld ook kan worden ingezet om meer communicatiemedewerkers in dienst te nemen. Ik zou het voor lief nemen, maar voor wie dat een onoverkomelijk bezwaar vindt zijn er andere wegen naar Rome. Zo heeft de Tweede Kamer een en een die Kamerleden inhoudelijk kunnen bijstaan.

Tijd zat, om het eens te worden over hoe de ondersteuning van de Tweede Kamer beter kan

En dan zijn er nog wat creatieve opties: meer dan 40.000 mensen tekenden bijvoorbeeld een zodat de Kamerfracties groter worden – als ze met meer mensen zijn, dan kunnen ze het werk beter verdelen. Maar ook dat kon niet iedereen bekoren, want zo’n kiesdrempel maakt onze democratie minder representatief.

Gelukkig kwamen er alternatieven op tafel: een groter parlement, bijvoorbeeld, of een minimale fractiegrootte (fracties die te klein zijn, krijgen dan misschien minder spreektijd in de Kamer. Tenzij ze zich

Jasper Lukkezen, hoofdredacteur van economenvakblad ESB, hij pleit onder andere voor meer middelen voor de wetenschappelijke bureaus die politieke partijen ondersteunen met inhoudelijke analyses.

Ideeën zat dus.

En let wel: niets doen is de slechtste optie. Wereldwijd staan gevestigde democratieën onder druk. Inmiddels vindt 62 procent van de Nederlanders dat het de Het is aan de politiek om daar verandering in te brengen, en dat begint met voldoende ondersteuning.

Dat een groot deel van de Kamer vertrekt, moeten we dus zien als een kans. Het is te hopen dat de Tweede Kamer onze democratie in september niet controversieel verklaart.

Meer lezen?