Collega’s,

Velen van jullie hebben het vast al gelezen op div. nieuwssites e.d. (met name het team van @NS_online zal het vaak onder ogen zijn gekomen), maar voor de volledigheid:

Recent was in het nieuws dat onze treinen de zogeheten C-stations passeren om vertragingen in te halen. Eén en ander houdt in dat stations als Arnhem Zuid soms voorbijgereden moeten worden. Dit gebeurt in 0,02 procent van de gevallen. 

 

Situatie

Na de nodige ophef over de situatie is het van belang dat we snel handelen. Niet alleen voor het voorbijrijden van C-stations, maar ook voor bv. bij storm/sneeuw/bladschade. Daarom hebben de jongens van communicatie een strategie opgesteld waar we de komende trajectjaren naar gaan handelen.

i.v.m. de crisis is het helaas onmogelijk om voor het nieuwe traject budget te realiseren. Onze financiële situatie is krap en het verhogen van treinkaartjes helpt niet voor ons imago.

Daarnaast is het niet reëel extra geld te vragen van de overheid, gezien de concurrentie van Arriva etc. Hoe meer geld we vragen hoe groter de kans dat de concurrent er met de aanbesteding vandoor gaat. Zodoende dienen wij dus creatief te zijn.

 

Oplossing

Het structureel verbeteren van de kwaliteit is i.v.m. eerder genoemde redenen niet mogelijk. Daarom heeft communicatie een andere strategie die we op alle vlakken in gaan zetten:

 

HET VERLAGEN VAN DE VERWACHTINGEN

Dit is een typisch geval van omdenken. Wij voldoen niet aan de verwachtingen. Er is geen geld om beter te voldoen aan de verwachtingen. Waar hebben we wel controle over? De verwachtingen!

Implementatie

Het management is heel blij met de nieuwe strategie en we beginnen direct met het uitrollen. Jullie krijgen spoedig bericht over de verdere implementatie van deze trajectplannen. Een tipje van de sluier:

- het schrappen van station Arnhem Zuid uit alle spoorboekjes en er dan op onverwachte momenten toch stoppen: verrassing!!

- Vagere aankomsttijden. Dus niet ‘14.53’ maar ‘zo tegen drieēn’.

- Minder treinen laten rijden. Bij uitval hebben we er vervolgens altijd eentje over om in te kunnen zetten.

- Servex heeft aangekondigd dat de Kiosk in de helft van de gevallen gaat weigeren koffie te verkopen. ‘Mag ik een koffie?’ ‘Nee.’ Dit verlaagt de verwachtingen flink. (Mensen van digitaal herkennen deze strategie al van de WiFi in de treinen)

- Alle treinen gaan rijden onder de merknaam ‘Fyra’.