De winnaar van de World Press Photo 2014 is een toegankelijke foto voor een groot publiek. Afgelopen donderdag kondigden gastauteurs Martijn Kleppe en Marta Zarzycka dat al aan bij De Correspondent: het zijn altijd foto’s ‘die herkenbaar zijn en volop gebruik (moeten) maken van fotografische stijlfiguren.’
Tegenover deze vaak spectaculaire fotojournalistiek staat de documentairefotografie, die de hand van een auteur verraadt en (vaak) zijn beslag krijgt in een bijzonder vormgegeven fotoboek. Nederland loopt in dit genre voorop. En dat komt voor een belangrijk deel door Corinne Noordenbos (Amsterdam, 1950). Althans, als je Magnum-fotograaf Martin Parr mag geloven, die het onlangs onomwonden stelde in een weblog.
Noordenbos werkt al dertig jaar met foto’s. Als hoofd van de afdeling fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, heeft ze die hartstocht bij talloze jonge fotografen overgebracht. Ze geeft les en waakt over de kwaliteit van de opleiding. Met als resultaat een lange reeks schitterend gemaakte en bijzondere fotoboeken van haar studenten.
Naast die prachtige fotoboeken, komt tijdens ons gesprek ook algauw een doosje oude zwart-witfoto’s op tafel, gemaakt tijdens de studentenrevolte in Parijs, mei 1968. Noordenbos was min of meer toevallig getuige. Er werd geschiedenis gemaakt. En precies op dat moment ontdekte zij haar roeping.
— De fotoboeken die ter sprake komen —
Op 20.22 minuten:
Het fotoboek Empty Bottles van WassinkLundgren
Op 25.23 minuten:
Het fotoboek Enclose van Cleo Wächter
Op 31.44 minuten:
De alzheimerserie van Corinne Noordenbos
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!