De winnaar van de is een toegankelijke foto voor een groot publiek. Afgelopen donderdag kondigden gastauteurs Martijn Kleppe en Marta Zarzycka dat al aan bij het zijn altijd foto’s ‘die herkenbaar zijn en volop gebruik (moeten) maken van fotografische stijlfiguren.’ 

Tegenover deze vaak spectaculaire fotojournalistiek staat de documentairefotografie, die de hand van een auteur verraadt en (vaak) zijn beslag krijgt in een bijzonder vormgegeven fotoboek. Nederland loopt in dit genre voorop. En dat komt voor een belangrijk deel door Corinne Noordenbos (Amsterdam, 1950). Althans, als je Martin Parr mag geloven, die het onlangs onomwonden stelde in een

Noordenbos werkt al dertig jaar met foto’s. Als hoofd van de afdeling fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, heeft ze die hartstocht bij talloze jonge fotografen overgebracht. Ze geeft les en waakt over de kwaliteit van de opleiding. Met als resultaat een lange reeks schitterend gemaakte en bijzondere fotoboeken van haar studenten. 

Naast die prachtige fotoboeken, komt tijdens ons gesprek ook algauw een doosje oude zwart-witfoto’s op tafel, gemaakt tijdens de in Parijs, mei 1968. Noordenbos was min of meer toevallig getuige. Er werd geschiedenis gemaakt. En precies op dat moment ontdekte zij haar roeping.   

De Correspondent
Lex Bohlmeijer - in gesprek met Corinne Noordenbos
SoundCloud

De fotoboeken die ter sprake komen


Het fotoboek Empty Bottles van WassinkLundgren 


Het fotoboek Enclose van Cleo Wächter


De alzheimerserie van Corinne Noordenbos