Beste,

Het is zover! Ook ik verstuur vanaf nu een wekelijkse mail. Net als mijn schrijvende collega’s zal ik wekelijks delen wat ik zoal tegenkom als correspondent Beeld & Beeldvorming. Dat kan gaan over ontwikkelingen in fotografie en media, en over interessante projecten en makers.

Daarnaast wil ik met deze persoonlijke nieuwsbrieven een inkijkje geven in onze beeldredactie. Zo zal ik schrijven over de filosofie achter ons beeldbeleid, over de manier waarop we samenwerken met beeldmakers en hoe we nieuwe makers ontdekken, over de ontwerpprocessen van onze projecten en visuele ontwikkelingen op De Correspondent zelf.

Dat ik mijzelf chef van de beeldredactie mag noemen, betekent dat ik niet alleen ben. Dus ook mijn collega’s Harald Dunnink (creative director van Momkai en De Correspondent), onze vormgevers Leon de Korte en Leon Postma en beeldredacteur Yara van der Velden zullen voorbijkomen in mijn nieuwsbrieven.

Met de klok mee: Harald Dunnink, Yara van der Velden, Leon de Korte en Leon Postma.

Met de klok mee: Harald Dunnink, Yara van der Velden, Leon de Korte en Leon Postma.

Ik hoop dat dit geen eenrichtingsverkeer zal zijn. Soms worden er al wel discussies gevoerd onder de verhalen over het beeld dat we erbij publiceerden, maar ik denk dat er vaak nog veel meer over beeld te zeggen valt. Hopelijk krijg ik de tongen wat meer los. Vragen, tips, commentaar en aanvullingen zijn altijd welkom!

Waarom we nieuwe kutkunst lieten maken

Laat ik beginnen met een vraag die afgelopen week werd gesteld over de illustraties bij het verhaal van Bregje Hofstede over ‘Waarom niet de originele kunstwerken als illustratie ingevoegd?’

Goeie vraag, want het ligt voor de hand om afbeeldingen van de genoemde kunstwerken te publiceren. Toch vroegen we de Duitse illustrator Friederike Hantel interpretaties te maken van de genoemde kunstwerken. Die verrijken het verhaal op een aantal manieren.

Allereerst zorgt dit beeld ervoor dat er een visuele eenheid ontstaat. Hadden de kunstwerken zelf onder elkaar gestaan, dan was het een weinig samenhangend geheel geworden. Nu ondersteunt de eenheid in beeldtaal het punt dat Bregje met haar verhaal wil maken: er zit een rode draad in de kunstwerken. Alles staat nu met elkaar in verbinding, zowel inhoudelijk als visueel.

Schetsen van Friederike Hantel, die ze tussentijds met mij deelde.

Schetsen van Friederike Hantel, die ze tussentijds met mij deelde.

Vorm en inhoud gaan nóg meer samen omdat Bregje niet alleen kunstwerken beschrijft, maar ook interpreteert. Sterker nog, ze gebruikt ze als voorbeelden om het grotere punt te maken dat we af moeten van de schaamte over de kut - en dat juist de kunst daarbij kan helpen. Visueel doet Friederike Hantel dit ook in haar illustraties, door in haar eigen stijl een moderne interpretatie te geven van al die afgebeelde blote vrouwen en vagina’s.

Daar komt het grote voordeel van online publiceren bij. In tegenstelling tot gedrukte tekst worden bronnen niet alleen genoemd, maar kan er ook naar gelinkt worden. Ben je na het lezen van het verhaal toch nieuwsgierig naar de originele werken, of herken je in de illustraties van Friederike niet de iconische werken zelf, dan zijn alle links in de tekst te vinden.

Zo ontstaat een verhaal waarin beeld niet alleen een letterlijke vertaling is van de tekst, maar een extra vertelvorm én stem aan het onderwerp toevoegt. Het is een rijker verhaal geworden.

De uiteindelijke illustratie van Friederike Hantel.

De uiteindelijke illustratie van Friederike Hantel.

Hebben de illustraties van je nieuwsgierig gemaakt, dan kan je door het werk op haar website ontdekken waarom we juist haar voor deze opdracht hebben gevraagd. En zie je dat al die wulpse vrouwen en contrasterende kleuren terugkomen in veel van haar werk.

Een nieuwe beeldmaker op de redactie

Over verrijking gesproken: deze week is een nieuw gestart, dit keer gevolgd door illustrator Het is de eerste keer dat deze plek wordt gevuld door een niet-schrijver. Een ontwikkeling die ik uiteraard toejuich, want ik ben ervan overtuigd dat de bijdrage van beeldmakers steeds belangrijker wordt in de journalistiek.

De komende vier maanden zal Kwennie onze colleges volgen en meedraaien op de redactie. Ze zal met diverse correspondenten werken aan hun journalistieke producties, ze zal meer leren over het maken van infographics (iets wat ze in haar eigen werk ook meer wil gaan doen), en ze zal haar eigen illustratieve stijl meer online-proof gaan maken.

De afgelopen jaren illustreerde Kwennie al een paar keer bij verhalen van onze correspondenten. Hopelijk kunnen we in de komende maanden ook op De Correspondent meer van haar hand tonen.

Dit is een van de illustraties die Kwennie Cheng eerder maakte voor De Correspondent.

Dit is een van de illustraties die Kwennie Cheng eerder maakte voor De Correspondent.

En: een jaloersmakend goed verhaal

Voor nu sluit ik af met een artikel dat al een week of twee geleden is gepubliceerd, maar zó goed is dat ik het alsnog in deze eerste wekelijkse mail wil tippen. Dit is nou echt zo’n artikel waar ik jaloers op ben, omdat ik het zelf had willen schrijven. Want het is geheel in lijn met de van alle foto’s op de Flickrstream van Barack Obama (toen hij nog president was), en (ja, hij is nog altijd mijn guilty pleasure). Dus geniet ook van

Nogmaals: tips, suggesties en vragen zijn welkom. Graag tot volgende week!

Op de hoogte blijven van beeld op De Correspondent? In mijn wekelijkse mail deel ik wat ik zoal tegenkom als correspondent Beeld & Beeldvorming. Én ik geef kijkjes achter de schermen bij onze beeldredactie. Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse mail