Beste,

Begin deze week publiceerden we een verhaal van de Colombiaanse journalist over het vredesproces in Colombia. Zij sprak met gepardonneerde strijders van de FARC.

Dat verhaal was reden voor onze International Editor Maaike Goslinga om uitgebreider te vertellen over het streven van De Correspondent om Zoals ze schreef:

‘We geloven dat er een toekomst is voor journalistiek die landgrenzen niet als heilig beschouwt. Een vorm van buitenlandjournalistiek waarbij de inzichten van journalisten waar dan ook ter wereld nét zo belangrijk zijn als de journalisten hier.’

Maaike doelt hier op schrijvende journalisten, maar dit geldt net zo goed voor beeldmakers op De Correspondent. Misschien zijn ze wat minder opgemerkt gebleven, maar dit heeft in de afgelopen maanden heel wat bijzondere publicaties opgeleverd.

Een onderbelichte kijk op het vredesproces in Colombia

Zo maakte de Colombiaanse fotograaf bij het verhaal van Lia Valero een fotoserie.

De samenwerking met Gabriel startte begin dit jaar. Het fotograferen van oud-strijders in hun tijdelijke verblijven bleek moeilijk. Net zo moeilijk als Valero hen te spreken kreeg. Het leek er lang op dat het Gabriel zelfs helemaal niet ging lukken.

In de week voor de publicatie had hij al wel kunnen fotograferen in een kamp, maar toegang tot een van de verblijven in Bogotá wilde maar niet lukken. De afspraken leken rond, maar ineens reageerden niemand meer op zijn berichten. Gabriel was ‘pissed off and freaking out,’ mailde hij.

Maar vlak voor het weekend kon hij alsnog fotograferen, en zo kregen we een dag voor publicatie de serie toegestuurd.

Oud-strijders in hun tijdelijke verblijf in Bogotá. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in hun tijdelijke verblijf in Bogotá. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in hun tijdelijke verblijf in Bogotá. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in hun tijdelijke verblijf in Bogotá. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in een transitiezone in Colombia. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in een transitiezone in Colombia. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in een transitiezone in Colombia. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal
Oud-strijders in een transitiezone in Colombia. Foto: Gabriel Corredor Aristizábal

Wat we op de foto’s van Gabriel zien, is heel bijzonder. Je ziet een duidelijk verschil tussen het hotel en het kamp, tussen de verschillende fases in het vredesproces. In het kamp zijn de wapens en FARC-vlaggen nog aanwezig, in het hotel wordt het lastigere deel van reïntegratie zichtbaar: het afwachten van een andere toekomst.

En Een deel waar we anders vanuit Nederland moeilijk toegang toe hebben.

Stemmen uit de hele wereld

We werken niet alleen samen met buitenlandse fotografen, maar ook met illustratoren. Het toffe is dat, misschien nog wel meer dan met fotografie, buitenlandse illustratoren andere beeldtalen inbrengen. Het zijn andere stemmen, uit andere culturen, met andere referentiekaders.

Dat zie je bijvoorbeeld terug bij de Boekenclub van correspondent Dries Muus. Elke maand besprak hij een ander boek, en elke maand vroegen we een andere illustrator de beelden te verzorgen. De illustrator mocht zelf weten of hij/zij iets wilde doen met de inhoud van het besproken boek, of meer iets wilde doen met het thema lezen.

Hierdoor hebben we samen kunnen werken met veel verschillende illustratoren:

De Zuid-Koreaanse illustrator Seenaeme...
...de Spaanse illustrator David Rosel...
...de Duitse illustrator Ramona Ring...
...de Britse illustrator Gill Chantler...
...en de Amerikaanse illustrator Klaus Kremmerz.

Bij andere stukken publiceerden we illustraties van en (een afgekorte naam uit veiligheidsoverwegingen).

Op dit moment is de - daar zeer bekende - aan het tekenen voor een verhaal dat we volgende week zullen publiceren.

Nieuwe beeldmakers ontdekken

Ik geloof dat dit een verrijking is van de journalistiek. Het kost vaak extra tijd en moeite, maar het levert ook enorm veel op. Hopelijk wordt het steeds vanzelfsprekender en kunnen we in de toekomst meer en meer zo samenwerken met beeldmakers.

Ben je nieuwsgierig of beelden speciaal bij verhalen zijn gemaakt, kijk dan in het onderschrift van het eerste beeld in elk verhaal. Staat daar achter de naam van de maker (voor De Correspondent), dan is het nieuw gemaakt werk.

Tot volgende week!

De beeldredactie op Instagram Mijn collega beeldredacteur Yara van der Velden en ik posten er allerlei projecten die voor op De Correspondent zijn gemaakt. Het vormt een mooi overzicht beeldmakers waarmee we samenwerken. Voor ons is het ook een leuke manier om nieuwe makers te ontdekken. Nu we sinds een paar maanden op Instagram in het Engels publiceren, krijgen we steeds meer portfolio’s van buitenlandse makers toegestuurd. Volg ons hier Op de hoogte blijven van beeld op De Correspondent? In mijn wekelijkse mail deel ik wat ik zoal tegenkom als correspondent Beeld & Beeldvorming. Én ik geef kijkjes achter de schermen bij onze beeldredactie. Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse mail