Beste,

In deze editie:

  • De Japanse architect en de democratie: kritische en inspirerende bijdragen onder mijn meest recente verhaal.
  • De toekomst van de Nederlandse fietssnelweg: een veelbesproken onderwerp op fietscongres Velocity deze week, en een thema waar ik me binnenkort mee bezig wil houden.
  • Batterijen voor je smartphone uit de Chinese snoepautomaat en andere leestips.

Voor wie zijn de nieuwe gebouwen in een stad?

‘Echt bouwen voor de toekomst doe je samen met toekomstige bewoners.’ Die van Correspondentlid Gerry vat de uitbundige kritiek op mijn meest recente verhaal het beste samen.

Het stuk lezende zou je inderdaad kunnen denken dat ik geloof dat als architecten maar gewoon mooie gebouwen mogen neerzetten, het wel goed komt met onze toekomst in de steeds drukkere stad,

Achteraf besefte ik dat ik één cruciale zin uit een eerdere versie van dit verhaal beter niet had kunnen schrappen: ‘[Fujimoto’s werken] lijken me (vooralsnog) geen gebouwen waarmee je massale woningnood oplost: daar wil ik in een ander verhaal anderen over aan het woord te laten.’

De journalistieke zoektocht als puzzel

De reden dat ik over Fujimoto schreef, is dat ik zijn werk en werkwijze zie als een mooi eerste stukje van de grote puzzel van prettig leven in de steeds drukkere stad. Ik vind hem inspirerend omdat hij in de lezing die ik van hem bijwoonde juist de nadruk legde op zijn eigen onzekerheid of hij met het goede bezig is, en op de beperkingen die bouwbesluiten en financiers aan hem opleggen. Zoals Thomas Dillon Peynado, dankzij wie ik bij Fujimoto belandde, zegt in een

‘Waar het de architect steeds wordt verweten als deze ontwerpt voor het zogenaamde hogere segment, wordt voor het gemak vergeten dat het toch echt politici zijn die het mogelijk hebben gemaakt dat er voornamelijk "winstgevende" investeringen worden gedaan.’

Juist bij De Correspondent is er de ruimte om tussentijdse bevindingen en ontdekkingen te delen

Juist bij De Correspondent is er de ruimte om tussentijdse bevindingen en ontdekkingen zoals deze te delen, en hoeft niet alles samengeperst te worden in één, allesomvattend verhaal.

Daarnaast wil ik nadrukkelijk niet alleen maar schrijven over zaken die beter moeten. Dan doe ik de meerderheid aan mensen tekort die dag na dag hun energie steken in pogingen iets moois/nuttigs/goeds te doen voor de wereld.

Blijven journalisten dat negeren, dan creëren we een veel te zwart wereldbeeld, zoals dat nu overheerst in de (standaard)journalistiek.

Naast constructieve kritiek deelden jullie overigens ook zeer waardevolle kennis en inspiratie, onder meer met verwijzingen naar collega-architecten die net als Fujimoto spelen met ‘het tussengebied tussen binnen en buiten,’ zoals de Nederlandse architect en het Franse duo

De toekomst van de Nederlandse fietssnelweg

Het echte verhaal over het nieuwe wonen, inclusief ‘grote vraagstukken als verstedelijking, ecologie en sociale dynamiek,’ om het te zeggen, daaraan ga ik de komende weken werken, met studies naar mijn eigen stad Rotterdam als voorbeeld. Leuke inspiratie vormden alvast de van afgelopen weekend.

Deze foto van Rotterdam nam ik vanaf de zestiende verdieping van Parking Westblaak, waar vaker feestjes zijn.
Deze foto van Rotterdam nam ik vanaf de zestiende verdieping van Parking Westblaak, waar vaker feestjes zijn.

Voor wie nu vreest (en me al waarschuwde) dat ik me door me op nieuwe gebouwen te richten alsnog veel te klein denk: die vormen in mijn huidige opzet een iets groter deel van een nog veel grotere puzzel. Andere stukken daarvan die ik de komende maanden nog wil leggen draaien om vragen als:

  • Hoe beweeg je je in de steeds drukkere stad?
  • Hoe kom je erin en eruit?
  • Hoe maak je er geen elitair fort van?
  • En hoe zit het met ontwikkelingen buiten de stad die het stadsleven (kunnen) beïnvloeden?

Om alvast een beginnetje hiermee te maken ga ik komende week naar het wereldfietscongres dat dit jaar plaatsvindt in Nederland: in Nijmegen en Arnhem.

Er is daar ongelofelijk veel te doen. Ik wil me richten op twee thema’s: 1) fietssnelwegen tussen steden en 2) de vraag hoe mensen hun mobiliteitsgedrag (vrijwillig) kunnen veranderen.

Heb je hier zelf kennis over en wil je die hieronder delen, heel graag!

Mooie verhalen die ik elders las

Over mobiliteit:

En over de batterijenrevolutie, mijn vorige thema (inmiddels heb ik alle verhalen die ik daarover schreef ook :

Dank voor je aandacht!

Hartelijke groet,

Thalia

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier