Beste,
Fijn nieuws: het verhaal waarin ik de totale CO2-uitstoot van een elektrische auto vergelijk met die van een benzine-auto, wordt vertaald naar het Engels. Dat is handig, want op het web doet momenteel een onzinidee de ronde over de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de productie van een autobatterij: daarvoor zou je ruim acht jaar op benzine kunnen rijden. Zou een Zweedse studie hebben aangetoond.
Not.
In een gisteren gepubliceerde analyse leg ik uit wat er wél in de studie staat en hoe het cijfer in de media belandde, en waarom een elektrische auto het klimaat juist spaart in vergelijking met een benzineauto. Dit in tegenstelling tot wat nu door sommige media (ook in Nederland) wordt beweerd.
Eventuele reacties over dit onderwerp heel graag onder de analyse (kijk vooral eerst ook even bij de uitgelichte bijdragen bovenin).
Verder geen grote stukken: achter de schermen ben ik - in samenwerking met de Fietsersbond - druk bezig met de voorbereiding van een journalistiek project over fietssnelwegen. Want: als we hard kunnen rijden op de fiets, en als de CO2-uitstoot zo snel mogelijk naar beneden moet, waarom hebben we dan niet meer fietswegen waarover je echt hard kan rijden, zowel binnen de stad als tussen steden en dorpen? Binnenkort meer daarover!
Jullie input over jullie input
Onder mijn vorige nieuwsbrief reageerden jullie met zeer inspirerende suggesties op de vraag hoe wij met behulp van beter ontwerp de expertise, vragen en kritiek van lezers op een efficiëntere manier binnen kunnen laten komen. Veel dank daarvoor!
De mensen die daadwerkelijk met het ontwerpen aan de slag gaan, komen er later op terug - voor nu blijven ideeën erover heel welkom onder die nieuwsbrief. Collega Maaike Goslinga inventariseert alle suggesties.
Een geslaagd experiment wat mij betreft; blijf als het kan vooral online reageren. (Voelt dat om wat voor reden dan ook niet oké, dan kan je me uiteraard twitteren of mailen).
Lees- en kijktips van elders
- ‘Er gaat nog wel eens een middelvinger de lucht in’: de Volkskrant bracht een leuk verhaal over de speedpedelec, de elektrische fiets waarmee je 45 kilometer per uur mag (maar niet altijd kan) en die nu van het fietspad afgestuurd is, de rijbaan op. Met filmpje.
- Vorige week schreef ik al over Oslo en Parijs als steden waar heel veel verandert omdat auto’s minder de ruimte krijgen. Maar ook Londen is lekker bezig, bericht The Guardian deze week: burgemeester Sadiq Khan wil dat er per dag 3 miljoen autoritjes minder plaatsvinden in de stad. Dat betekent meer autovrije dagen en minder parkeerplekken. Dat laatste zou heel veel frisse lucht en ruimte opleveren, die je bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken voor het aanleggen of verbreden van fietspaden.
- Het is over voor Uber, althans voor CEO Travis Kalanick. Met de tijdlijn van Wired naar aanleiding van diens vertrek ben je in tien minuten helemaal bij over wat er afgelopen jaren in de soep is gelopen bij de decentrale taxi-dienst.
- En toch nog maar even een timelapse van de landing van de laatste SpaceX-raket, zondag. Dat gaat inmiddels routineus, en juist daarmee schrijft CEO Elon Musk ruimtegeschiedenis. SpaceX lanceerde en landde dit weekeinde twee raketten, het onderste deel van de raket van vrijdag was al eens de ruimte in geweest.
Bedankt voor je tijd! Leon, Rutger, Lucas en Riffy, dank voor de tips!
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!