135
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Prominente journalisten schrijven dat de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s gigantisch is. Probleem: de berekening is onvolledig.

Elektrische auto’s sparen het klimaat wél. Analyse van een mediahype


Op het web doen een paar onzinverhalen de ronde over de vermeende schadelijkheid van de productie van batterijen voor elektrische auto’s. Bloggers en journalisten in binnen- en buitenland - Op Twitter deelde een klimaatjournalist van The New York Times met 26.000 volgers het bericht, zonder het te checken. De tweet van Brad Plumer - halen Bron: IVL: 'The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries' (mei 2017) aan en stellen (onder andere) dat je op één autobatterij van Tesla ruim acht jaar op benzine zou kunnen rijden. Zoveel CO2 zou het kosten om zo’n batterij te maken!

In Nederland wijdde NRC Handelsblad een factcheck aan de kwestie. De claim die werd gecheckt, luidde: NRC Handelsblad: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat.’ ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat.’ De factcheck zelf is genuanceerd, maar constateert toch dat de stelling ‘grotendeels waar’ Een blogpost nadien brengt daar nuancering in aan. Maar daar staat dan weer deze kop boven: 'We moeten niet doen alsof elektrisch rijden gratis is'

Voor wie alleen heeft meegekregen dat elektrische auto’s het klimaat belasten en nu ook geen tijd heeft om door te lezen, onthoud dit: in vergelijking met benzineauto’s sparen elektrische auto’s het klimaat.

Hieronder beschrijf ik wat er volgens mij misging in de berichtgeving.

Hoe dit getal in de media kwam

Om te beginnen wordt in de aangehaalde studie nergens een vergelijking gemaakt met rijden in benzineauto’s. De onderzoekers van het Zweedse milieu-instituut IVL keken enkel naar de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het produceren van autobatterijen.

IVL: 'The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries', blz. 4 dat is zo’n 150 à 200 kilogram per kWh aan accucapaciteit (dit geeft aan hoe groot je batterij is en hoe ver je ermee kunt rijden). De studie is een metastudie en komt op ongeveer dezelfde cijfers als die ik gebruikte in mijn grote verhaal over deze kwestie.

Waarom de elektrische auto nu al groener rijdt (maar er betere argumenten zijn om over te stappen) Een elektrische auto stoot geen CO2 uit. Maar de batterij moet wel gemaakt en de stroom ervoor opgewekt. Hoeveel bespaart zo'n ding nou echt? Ik dook in de cijfers. Lees mijn verhaal, waarin ik de hele levensloop van beide auto’s met elkaar vergelijk, hier terug

Waar de vergelijking met die benzinejaren dan vandaan komt? Uit het Deense technische tijdschrift Ingeniøren, waarin Bron: Het artikel uit Ingeniøren, hier in Google Translate English. hoelang je kunt rijden met een benzineauto voordat je de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het maken van een accu eruit hebt.

Hij doet daarbij een aantal aannames. Zo vergelijkt hij een Tesla met een grote batterij (100kWh) met een gemiddelde Zweedse nieuwe fossiele auto, neemt hij de CO2-uitstoot bij het produceren van benzine niet mee en gaat hij uit van 12.240 kilometer per jaar.

Mogelijk wilde de auteur hiermee de aandacht vestigen op de onderzoeksconclusie dat de groei van de CO2-uitstoot evenredig toeneemt met een steeds grotere batterij, en niet afvlakt. Het is daarom beter om niet met een accu rond te rijden die groter is dan wat je nodig hebt.

Interessant punt.

Maar hiermee kwam een getal in de media dat met andere aannames heel anders was geweest.

Iets andere aannames: een factor 3 verschil

Popular Mechanics maakte een bierviltjesberekening waarin de Tesla werd vergeleken met een auto van vergelijkbare grootte en klasse: een Audi A8. Ook nam het blog de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het produceren van benzine mee.

Lees hier de conclusie van Popular Mechanics: ‘That Tesla Battery Emissions Study Making the Rounds? It’s Bunk.’ De conclusie: binnen tweeënhalf jaar rijden heb je die accu eruit. Een factor drie verschil met de Deense berekening.

Klinkt dat nog steeds alsof die accu best vies is? Dat komt doordat de hele vergelijking met benzineautojaren onhandig is en allerlei relevante context buiten beschouwing laat.

Kijk dus naar de hele levensloop van de auto

Want ja, een batterij produceren ís belastend voor het milieu. De koe produceert zelf vooral methaan. Het opeten van een koe veroorzaakt nóg meer CO2. Een koe die gras verteert is dat ook. De grote vraag is: wat vergelijk je waarmee? En wat laat je weg?

Om een voorbeeld van relevante context te noemen die mist in een vergelijking tussen accuproductie en benzineautojaren: het produceren van de rest van de auto - zowel het benzinemodel als het elektrische model - kost ongeveer evenveel CO2 als het produceren van de batterij.

Veel zinniger is het om de volledige levensloop van beide auto’s met elkaar te vergelijken

Veel zinniger is het daarom om de volledige levensloop van beide auto’s met elkaar te vergelijken. Al met al veroorzaakt een elektrische auto volgens ‘Waarom de elektrische auto nu al groener rijdt (maar er betere argumenten zijn om over te stappen).’ het onderzoek dat ik deed - op basis van meerdere studies, waaronder Bron: TNO: 'Energie- en milieu-aspecten van elektrische personenvoertuigen' (2015) en uitgaande van een auto op Nederlandse wegen die 220.000 kilometer meegaat - zo een factor drie minder aan CO2-uitstoot als die volledig op groene energie rijdt, dan een benzineauto.

Zelfs als je grijze stroom in die elektrische auto stopt (wat we in Nederland niet veel lijken te doen), is de auto beter voor het milieu dan een benzineauto. Dat komt mede doordat een auto op stroom veel efficiënter energie verbruikt dan een auto die voortgedreven wordt door verbrande benzine.

Dan nog dit: draaien batterijenfabrieken wel op grijze stroom?

De Zweedse onderzoekers Bron: IVL: 'The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries', blz. 4 dat de helft van de CO2 die vrijkomt bij het maken van de batterij vrijkomt in de batterijenfabriek, waarbij ze ervan uitgaan dat die grotendeels op grijze stroom draait. Dat was ook de aanname van de onderzoekers die ik aanhaalde.

Maar laat nou juist de Gigafactory, de allergrootste batterijenfabriek ter wereld, waar de batterijen worden gemaakt voor de auto’s van Tesla, Meer over de hernieuwbare energie van de Gigafabriek lees je bij Clean Technica. al op groene energie draaien. En laat dat nou juist het bedrijf zijn waarover nu de claim wordt verspreid dat de CO2-uitstoot voor de productie van diens batterij gelijkstaat aan acht jaar in een benzineauto rijden.

Waarom gebeurt dit?

Het blog Op Popular Mechanics aandacht voor de politieke achtergrond van degenen die het onzinbericht verspreidden. Popular Mechanics wijst op kwade wil van klimaatontkenners. Ik heb zelf het idee dat we in het algemeen moeite hebben om tussen alle onzin die er verschijnt gevallen van daadwerkelijke vooruitgang te herkennen. We hebben geleerd om sceptisch te zijn over wat we lezen en horen in de media: terecht, zo blijkt maar weer uit dit verhaal.

Maar sóms is er een reden om enthousiast te zijn. De cijfers in mijn stuk en ook in de Zweedse studie zijn denk ik eerder te somber dan te optimistisch, in elk geval waar het Tesla betreft. Ik hoop en Ik heb me er nog niet goed in verdiept, maar vermoed dat fabrieken - net als auto’s op elektriciteit - uiteindelijk efficiënter energie verbruiken dan conventionele fabrieken. Het is voor de CO2-uitstoot natuurlijk zaak dat die fabriek enkel groene elektriciteit koopt en/of produceert. dat het elektrificeren van batterijenfabrieken brede navolging zal vinden.

Van de Zweedse studie neem ik dit mee: dat het voor wat het klimaat betreft verstandig kan zijn om niet per definitie de auto met de grootste accu te kiezen.

Wil je mijn verhalen blijven volgen? Als je je inschrijft, stuur ik je elke dinsdag een mailtje - komende week nog over het project Fiets. vs. File. Abonneer je hier

Lees ook:

Voor de overgang naar groene energie zijn batterijen onmisbaar. Dit leerde ik daarover De wereld wordt elke dag afhankelijker van hernieuwbare energie en daarmee van batterijen om die energie in op te slaan. Kan die batterij een toekomstbestendig alternatief worden voor benzine? De afgelopen maanden heb ik het met jullie onderzocht. Dit is wat ik gevonden heb. Een overzicht van mijn stukken voer batterijen vind je hier Zijn 100 gigafabrieken genoeg voor een wereld op groene energie? Ik rekende het na In de klimaatdocumentaire Before the Flood van Leonardo DiCaprio stelt Elon Musk dat er honderd Gigafabrieken van Tesla nodig zijn om alle batterijen te maken die de wereld nodig heeft om over te stappen op duurzame energie. Klopt dat? Ik ben gaan rekenen. Lees hier terug waar ik op uitkom

Batterijen schadelijk voor het milieu? Ze gaan het redden! Batterijen zijn schadelijk voor het milieu, vertelt de overheid ons al jaren. Het is een achterhaalde en verkeerde boodschap. Batterijen maken niet alleen schone auto’s mogelijk, ze vormen ook een herbruikbare grondstoffenbron die steeds planeetvriendelijker wordt. Batterijen zijn heel goed te recyclen. Hier lees je hoe het werkt