Beste,

De ode aan het niet fotograferen

Afgelopen week schreef David Van Reybrouck

Het lijkt mij verrekt lastig, dat altijd maar moeten leven in de voltooid tegenwoordige toekomende tijd: ik zal gewandeld hebben. Maar leven in het heden is vast nog lastiger. Ik wandel: een zeer ingewikkelde werkwoordstijd.

Bij elke ode tekent Tzenko een prachtige illustratie.

Bij elke ode tekent Tzenko een prachtige illustratie.

Minder fotograferen is een manier. Meer foto’s weggooien een andere. Iedereen kent dat wel, een overvolle telefoon met zoveel foto’s erop dat die paar betekenisvolle onvindbaar zijn.

Als je een beetje bedreven raakt in weggooien, zal je waarschijnlijk ook anders gaan fotograferen. Want een foto van de Eiffeltoren is niet zo interessant. Wat wel interessant is, is dat je daar staat met je allerbeste vriend. Dan weet je dat je die eerste foto niet hoeft te maken, en geniet je meer van zowel het moment zelf als de foto naderhand.

Volgens mij gaat het dus niet zozeer om niet fotograferen, maar om bewuster fotograferen. Én durven weggooien. Zo krijgen de foto’s die je maakt en bewaart echt waarde, en zal je tijdens bijzondere momenten minder, maar wel betere, foto’s maken.

Met vier andere beeldmakers en -denkers heb ik een paar jaar geleden het boek gepubliceerd, over hoe je grote hoeveelheden foto’s kan editen tot een kleine representatieve selectie en hoe dat je manier van fotograferen kan beïnvloeden. Hierover meer in een van mijn volgende nieuwsbrieven.

De ontwerpstage

Voor het eerst hebben we op onze beeldredactie een stageplek voor een ontwerper!

Bijna vier jaar geleden was ik in mijn eentje de beeldredactie, inmiddels zijn daar twee ontwerpers en nog een beeldredacteur bij gekomen. Omdat De Correspondent blijft groeien, komen er ook steeds meer plannen bij.

Daarom kunnen we altijd een paar extra handen én een frisse blik gebruiken. Ook kunnen wij een heel interessante leerplek zijn voor jonge ontwerpers. We zijn met veel dingen tegelijk bezig, van journalistieke producties tot het uitgeven van boeken en het organiseren van evenementen.

De eerste stagiair(e) kan in september beginnen. Ben of ken je iemand met interesse?

De portfoliodag

Afgelopen maandag was de deadline om in te zenden voor In totaal kregen we ruim honderd inzendingen, van een dierenfotograaf tot projecten uit verre landen.

Illustratie door Leon Postma, redactioneel ontwerper bij De Correspondent

Illustratie door Leon Postma, redactioneel ontwerper bij De Correspondent

De eerste paar portfoliodagen kregen we een paar honderd inzendingen. De laatste paar keren is het stabiel rond de honderd. Het is geweldig dat steeds weer nieuwe beeldmakers De Correspondent blijven vinden. Wij blijven deze portfoliodagen in elk geval regelmatig organiseren.

We hebben nu een shortlist van beeldmakers die we willen uitnodigen. Na 12 juli zal ik in mijn nieuwsbrief onze ontdekkingen delen.

De eindexamenexposities

Deze en komende weken zijn er weer de eindexamenexposities op diverse kunstacademies. Ik probeer er altijd zoveel mogelijk te bezoeken, omdat het goede plekken zijn om nieuwe makers te ontdekken.

En verder

Zowel de tentoonstelling New Realities - fotografie van de 19e eeuw als de van Gordon Parks, Roger Ballen én Adam Jepessen zijn denk ik aanraders. Zelf ga ik ze binnenkort bezoeken.

En komende week opent het internationale fotofestival in Zuid-Frankrijk. Voor het eerst in twaalf jaar ga ik zelf niet. Ga je wel en doe je interessante ontdekkingen op, dan hoor ik het heel graag.

Dat was het weer voor deze week. Tot de volgende!

Op de hoogte blijven van beeld op De Correspondent? In mijn wekelijkse mail deel ik wat ik zoal tegenkom als correspondent Beeld & Beeldvorming. Én ik geef kijkjes achter de schermen bij onze beeldredactie. Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse mail

PS. Op dit moment reizen en door Oost-Oekraïne om verhalen te maken voor op De Correspondent. Op hun Instagramaccounts delen ze hun ervaringen. Zeker het volgen waard!

Eerdere nieuwsbrieven teruglezen?

Het is fictie, kunst én vette business. Het is nieuw werk van Damien Hirst Toen ik op de Biënnale van Venetië was, bezocht ik ook de nieuwe tentoonstelling van Damien Hirst. Het werk is extreem kitscherig en extreem goed. Lees de nieuwsbrief van Sterre hier terug

Hoe een fotograaf de beeldvorming van oude, nieuwe en neppe presidenten blijft beïnvloeden Al jaren volg ik het werk van Pete Souza op de voet. Acht jaar lang was hij de Witte Huis-fotograaf van Barack Obama. Nu is hij wel aan vakantie toe, zou je denken. Niet dus. Met zijn foto’s blijft hij zich oude, nieuwe en neppe presidentschappen aan bemoeien. Lees de nieuwsbrief van Sterre hier terug

Ruim 3 jaar en 121 portretten verder: een bijzondere samenwerking tussen fotograaf en correspondent Al ruim drie jaar maakt Marijn Smulders de foto’s bij de podcast Goede gesprekken van correspondent Lex Bohlmeijer. Het zijn portretten waar een bijzondere samenwerking achter schuilgaat. Zo werk ik graag samen met beeldmakers. Lees de nieuwsbrief van Sterre hier terug