Beste,

Flitsnieuwsbriefje!

Morgen verschijnt op De Correspondent de aftrap van een nieuw onderzoek in het kader van leven in een drukke, verstedelijkte wereld.

Wat ik wil weten: hoe kunnen we ervoor zorgen dat automobilisten ritjes onder de 15 kilometer met de fiets gaan doen?

‘Dagelijks staan er zo’n 500.000 auto’s in de ochtendfile. Als tien procent van deze chauffeurs op de fiets stapt, zijn files , vier wethouders en de Fietsersbond dit voorjaar.

Overstappen van auto op fiets draagt in elk geval bij aan het terugdringen van autoverkeer en CO2-uitstoot, en aan de volksgezondheid. Dus wil ik weten: wat moet er gebeuren zodat mensen die overstap voor kortere afstanden willen maken?

Wat ik wil proberen is om komende maand met mijn stukken gesprekken op gang te brengen tussen mensen die hier graag over nadenken - of dat nou experts zijn of gewone weggebruikers. Ik heb de Fietsersbond en talloze andere fietsexperts al gevraagd om mee te denken en te praten.

In het verhaal van morgen alvast antwoorden op de vraag die het beginpunt vormt van mijn onderzoek: Waarom pakken we voor korte afstanden nu überhaupt de auto? Hint: het is niet zomaar onze luie inborst.

Volgende week gaat Fiets vs. File echt los

Wil je het project Fiets vs. File volgen of eraan bijdragen, hou dan mijn nieuwsbrief in de gaten. Komende weken zal ik elke dinsdag vertellen hoe het project vordert, hoe je kunt bijdragen, zowel met problemen die je signaleert op de weg als met ideeën voor oplossingen, voor heel Nederland, of voor het fietspad bij jou om de hoek.

En ken je mensen die graag over de toekomst van onze mobiliteit en wegen nadenken - laat ze zich dan vooral abonneren.

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier

Voor niet-leden van De Correspondent: in de volgende nieuwsbrief van 18 juli leg ik uit hoe je tijdelijk proeflid kunt worden, zodat je tijdens dit onderzoek volledige toegang hebt tot de bijdragensectie onder de verhalen.

Correctie

In mijn schreef ik: scooters en speedpedelecs mogen ongeveer even hard. Die scooters moesten natuurlijk brommers zijn (hoe je soms fouten kunt maken: raadselachtig).

En vooruit, twee leestips nog

Het Canadese stadje Innisfil wil weten wat het oplevert . Wie ergens heen wil, betaalt de kosten van een buskaartje. De rest wordt bijgelegd uit het openbaar vervoersbudget van de stad.

En China legt een zonnepark aan (ja echt, met

Beeld: inhabitat.com

Beeld: inhabitat.com

Dank Ananda en Jan Derk voor de tips!

Zomerse groet, Thalia