Beste lezer,

Flitsnieuwsbriefje!

Morgen verschijnt op De Correspondent de aftrap van een nieuw onderzoek in het kader van leven in een drukke, verstedelijkte wereld.

Wat ik wil weten: hoe kunnen we ervoor zorgen dat automobilisten ritjes onder de 15 kilometer met de fiets gaan doen?

‘Dagelijks staan er zo’n 500.000 auto’s in de ochtendfile. Als tien procent van deze chauffeurs op de fiets stapt, zijn files Het idee dat 10 procent minder autoverkeer de files oplost komt van een campagne die de ANWB samen met de NS in 2008 begon: de Filevrije Dag. Volgens het blad Adformatie berekende TNO eerder dat 10 procent van de weggebruikers de spits moeten mijden om een verschil te kunnen maken. Diie berekening vond ik niet terug, wel de evaluatie van de eerste Filevrije Dag door TNO (hieronder). De uitspraak kan denk ik het beste worden opgevat als campagneleus: over de precieze cijfers valt te twisten. Het ligt er ook aan wie waar zijn auto laat staan. Een woordvoerder van de VID (Verkeersinformatiedienst) schatte vorig jaar het aantal chauffeurs dat de auto moet laten staan iets hoger in: "Als er 15 procent minder auto’s op de weg zouden zijn dan nu, dan ben je een groot deel van de dagelijkse files kwijt." (Bron daarvoor: rtlnieuws.nl) De evaluatie van de eerste Filevrije Dag van TNO (2008) , NRC: ‘Rutte III moet de autoforens verleiden de fiets te pakken’ schreven vier wethouders en de Fietsersbond dit voorjaar.

Overstappen van auto op fiets draagt in elk geval bij aan het terugdringen van autoverkeer en CO2-uitstoot, en aan de volksgezondheid. Dus wil ik weten: wat moet er gebeuren zodat mensen die overstap voor kortere afstanden willen maken?

Wat ik wil proberen is om komende maand met mijn stukken gesprekken op gang te brengen tussen mensen die hier graag over nadenken - of dat nou experts zijn of gewone weggebruikers. Ik heb de Fietsersbond en talloze andere fietsexperts al gevraagd om mee te denken en te praten.

In het verhaal van morgen alvast antwoorden op de vraag die het beginpunt vormt van mijn onderzoek: Waarom pakken we voor korte afstanden nu überhaupt de auto? Hint: het is niet zomaar onze luie inborst.

Volgende week gaat Fiets vs. File echt los

Wil je het project Fiets vs. File volgen of eraan bijdragen, hou dan mijn nieuwsbrief in de gaten. Komende weken zal ik elke dinsdag vertellen hoe het project vordert, hoe je kunt bijdragen, zowel met problemen die je signaleert op de weg als met ideeën voor oplossingen, voor heel Nederland, of voor het fietspad bij jou om de hoek.

En ken je mensen die graag over de toekomst van onze mobiliteit en wegen nadenken - laat ze zich dan vooral abonneren.

Zo abonneer je je op mijn nieuwsbrief Als je je inschrijft, stuur ik je komende maand elke dinsdag een mailtje over het project Fiets. vs. File. Abonneer je hier

Voor niet-leden van De Correspondent: in de volgende nieuwsbrief van 18 juli leg ik uit hoe je tijdelijk proeflid kunt worden, zodat je tijdens dit onderzoek volledige toegang hebt tot de bijdragensectie onder de verhalen.

Correctie

In mijn Mijn vorige nieuwsbrief: ‘Over de scooter die het fietspad af moet en de speedpedelec die er weer op wil’ vorige nieuwsbrief schreef ik: scooters en speedpedelecs mogen ongeveer even hard. Die scooters moesten natuurlijk brommers zijn (hoe je soms fouten kunt maken: raadselachtig).

En vooruit, twee leestips nog

Het Canadese stadje Innisfil wil weten wat het oplevert The New York Times: ‘A Canadian Town Wanted a Transit System. It Hired Uber.’ als je het openbaar vervoer vervangt door Uber . Wie ergens heen wil, betaalt de kosten van een buskaartje. De rest wordt bijgelegd uit het openbaar vervoersbudget van de stad.

En China legt een zonnepark aan Inhabitat: ‘World’s cutest solar farm in China is shaped like a panda’ in de vorm van een panda (ja echt, met UNDP: ‘Panda Solar Stations - Youth Engagement and Innovation to Promote Sustainable Development’ steun van de VN).

Dank Ananda en Jan Derk voor de tips!

Zomerse groet, Thalia

Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail