Beste,

Hartelijk welkom weer bij Fiets vs. File!

Aristoteles had gelijk!

In week drie van het project Fiets vs. File ben ik op het punt beland dat je beseft dat

Ik dacht best wat van fietsen te weten. Zoals bijna elke Nederlander ben ik een groot ervaringsdeskundige. Daarnaast maakte ik er in een vorig journalistiek leven al meerdere verhalen over. Namelijk als bron van inspiratie voor schrijvers. En een over de vraag: als we 133 kilometer per uur kunnen met een ligfiets (dat kunnen studenten van de TU Delft), waarom hebben we dan niet meer fietssnelwegen? Om die laatste vraag draaien ook en van Fiets vs. File.

Deze week stond in het teken van wat fietsen op zichzelf zo waardevol maakt. En nu moet ik me afvragen: gaat dat in essentie wel samen met de aanleg van fietssnelwegen?

Maak ik van fietsers automobilisten in plaats van andersom?

Wie ontwerpt de ideale regenponcho? Heeft het zin om een fietspad te overdekken? Hoe krijgen we meer douches op het werk? Bijna was het verhaal van vandaag een reeks oplossingen geworden voor dit soort praktische door jullie genoemde hindernissen om de fiets te pakken.

Maar donderdag sprak ik iemand die mijn vraagstelling - hoe kan de fiets de file helpen oplossen? - stap voor stap ontleedde als drogreden. Hij bracht het beleefder, maar de kritiek kwam hier op neer: jij zegt dat je van automobilisten fietsers wilt maken, maar in werkelijkheid doe je het omgekeerde. Jij maakt van fietsers automobilisten. Meer asfalt, dat is nou echt een auto-oplossing!

Felle eerdere bijdragen onder mijn stukken vielen ineens op hun plek. Van bijvoorbeeld, die zei: ‘Geef mij maar veel auto-files. Lekker rustig voor de fietsers. Ik fietste niet voor of tegen of om de files (ik ben niet gek). Ik fiets/fietste omdat ik dat zelf graag wil en ervan heb leren houden en het me veel voordelen biedt/bood. Heel veel.’

Of van die zei: ‘De reiziger moet alleen afleren te denken dat hij zoveel haast heeft.’ Of van die een deelde waarin wordt duidelijk gemaakt waarom files nooit zullen verdwijnen.

Na het interview van anderhalf uur (de spreker gehuld in een bruin T-shirt met een tekening van een fietspomp erop), kon ik niet anders dan concluderen: ik moet eerst dat verhaal met jullie delen, voor ik nader op oplossingen inga. Ik stuur een mailtje zodra het online staat.

Voor wie naar oplossingen snakt: die zijn in zijn verhaal zeker te vinden, alleen zijn ze van een totaal andere orde dan dingen als een paraplu-drone (heerlijk idee wel, of de veelgenoemde vraag naar douches op het werk.

Hoe moedigen jullie (werkgevers) fietsen aan?

Er komen nog een paar verhalen aan: in elk geval over gedragspatronen, en over de fiets en de trein. In augustus begin ik aan de afronding van Fiets vs. File. Vóór het einde van die maand wil ik met een reeks aanbevelingen komen voor werkgevers, overheden en burgers. Want wat zijn manieren om mensen de overstap uit de auto op de fiets te laten maken?

Jullie nu al meer dan vijfhonderd bijdragen zijn hiervoor een ware goudmijn. Nu heb ik nog een heel specifiek informatieverzoek:

Kennen jullie regelingen, plannen en systemen die werkgevers kunnen gebruiken om fietsen aan te moedigen?

Ik hoorde al over het spaarsysteem dat de Volksbank gebruikt (dank voor het doorgeven van deze tip), en over de regeling in gebruik bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (dank

Meer van dit soort plannen, regelingen en spaarsystemen of voorbeelden van werkgevers die fietsen op hun eigen manier aanmoedigen zijn heel erg welkom: noem ze hieronder. Dan ga ik een lijstje aanleggen, dat we daarna kunnen delen met werkgevers die dit nog niet doen.

Drie keer leesvoer van De Correspondent en elders

Koen, Riffy en Andreas: dank voor de tips.

En een ander project van De Correspondent dat je wellicht interesseert: Schuldvrij!

Collega Jesse Frederik kon na een halfjaar schrijven over mensen met schulden niet meer aanzien hoe onze schuldenindustrie in elkaar zit. Doe mee met zijn project en help je eigen gemeente de schuldenproblematiek beter aan te pakken.

Hartelijke groet! Thalia

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier