Beste,

We zitten in week vier van Fiets vs. File: over de helft! Een ambitieuze planning blijkt het, één groot verhaal per week. Ik ben lekker aan het doortrappen en hoop dat ik niet uit de bocht vlieg.

Aan alle mensen die hun expertise, ervaring en ideeën deelden: te gek, dit is waar we heen willen met De Correspondent, dat je verder kunt waar het artikel ophoudt.

Mijn verhaal van deze week volgt een dezer dagen. Ik geef een seintje per mail als het online staat. Het gaat over de hamvraag:

Wat maakt dat mensen de auto laten staan?

In mijn eerste verhaal voor De Correspondent ooit vroeg ik me af met een toetsenlayout die ontwikkeld werd om niet te snel te typen (anders haakten de hamertjes van de schrijfmachines in elkaar). Ik kwam een wetenschapper op het spoor die zijn computer voor de lol liet uitrekenen wat de beste en snelste lay-out is. Typen kan echt veel efficiënter dan op qwerty. Toch blijven we daarop tikken.

Iets vergelijkbaars geldt voor vervoersgedrag. Soms is de auto gewoon de beste keus. Maar soms ook niet, en dan neem je hem toch, voor dat kippeneindje, en sta je vervolgens vloekend in de file.

Fundamenteler: hoeveel mensen accepteren wel niet dat ze in een straat vol geparkeerde auto’s wonen (waaronder die van zichzelf) terwijl ze dromen van een huis in het groen? Ons gedrag lijkt soms achter te lopen op wat we daadwerkelijk willen.

Dus: wat zijn voorbeelden van verhalen van mensen die voor die korte afstanden uit de auto stapten - en wat bewoog ze daartoe?

Ik heb dit aan alle experts gevraagd die ik de afgelopen weken sprak. Ze kwamen met talloze voorbeelden, maar maakten allemaal hetzelfde punt: er moet ruimte zijn voor experiment. Je moet de vrijheid hebben om iets uit te proberen, en weer terug te kunnen als dat niet bevalt.

Het uitgebreide verhaal komt er deze week aan.

De beste discussies en bijdragen van afgelopen week

  • Afgelopen week betoogde fietsprofessor Marco te Brömmelstroet dat we autoterminologie en -logica toepassen op het fietsen in Nederland, en dat de fietssnelwegen waarmee dit project begon daar een uiting van zijn. Betekent dit nu dat we niet meer in mooi, glad, snel fietsasfalt moeten investeren? In zie je veel van de voor- en tegenargumenten langskomen.
  • Verder was er over de invloed van lobby en bestaande vervoersclubs en -netwerken op ons verkeersbeleid en hoe we daar over praten. Die netwerken in kaart brengen blijkt een wetenschap op zich.
  • En dan deelde Saskia nog dit filmpje van auto’s, die zich in sommige landen net zoals fietsers (en spreeuwen) gedragen. Dank!

YouTube
Welkom in Addis Abeba (Ethiopië).

Dank voor alle fietsregelingen die jullie deelden!

Naar aanleiding van mijn oproep deelden jullie ruim een dozijn fietsregelingen die werkgevers kunnen gebruiken om fietsen te stimuleren. Dat maakt Fiets vs. File echt een collectief onderzoeksproject. Dank voor degenen die de tijd namen om ze op te tikken. Ik werk ze uit tot een handzaam overzicht.

Hebben jullie nog suggesties voor wat gemeenten, provincies en nationale overheid kunnen doen (of juist moeten laten) om forenzen te stimuleren de auto op korte ritten te laten staan? Ken je mooie, inspirerende voorbeeldprojecten in jouw gemeente? Ook die zijn nog welkom! Vermeld ze hieronder.

Lees- en kijktips van elders

Dit project volgen?

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier