Beste lezer,

We zitten in week vijf van Fiets vs. File. Ik werk nu mijn laatste grote interview uit, dat inhaakt op nieuws van gisteren: Bij BNR vijf minuten achtergrond bij het nieuws over de fietsenstalling op Utrecht CS. de komst van de grootste fietsenstalling ter wereld bij Utrecht CS, met 12.500 parkeerplekken. Voor wie mijn nieuwsbrief per mail volgt: ik geef weer een seintje als het stuk online staat.

Door het nieuws over Utrecht belandde ik op YouTube, op zoek naar de huidige grootste stalling ter wereld. Die staat in Tokio en heeft 9.400 plekken. Hier een filmpje van de Japanse megastalling: ‘Kasai Automated Bicycle Parking - Edogawa-ku - 2.’ Je zet er je fiets in een lift, die beneden wordt opgevangen door een medewerker die je fiets vervolgens parkeert. Bij sommige kleinere stallingen in Tokio Japanse high-tech: een robot slurpt een fiets op en slingert hem op zijn ondergrondse plek. is zelfs dat inparkeerproces geautomatiseerd - dat levert spectaculaire filmpjes op.

In Nederland maakte ik onlangs kennis met een babyversie hiervan, een automatisch ov-fietsstationnetje op station Bunnik, waar geen Japanner van zal opkijken:

Wat Einstein met dit project te maken heeft

Mijn verhaal over Lees Fiets vs. File deel 4 over de experimenten hier terug. zeven tijdelijke experimenten die mensen de auto deden laten staan, leverde heel nuttige kritiek op.

Iemand zei dat het stuk eerder afkeer voor de auto dan liefde voor de fiets ademde. Anderen zeiden: je redeneert opnieuw vanuit de auto, door de focus te leggen op hoe je mensen daaruit haalt, in plaats van het fietsen zelf te waarderen.

Waarom gebeurt me dit vaker - dat een stuk een toon krijgt die ik helemaal niet wil? Dankzij dit project vind ik een antwoord op die vraag. Wat er aan de hand lijkt: er is een probleem in de wereld, ik beschrijf mogelijke oplossingen, maar redeneer daarbij volgens de logica waarin er altijd over die problemen gepraat wordt.

Bijvoorbeeld: in de projectnaam Fiets vs. File ligt besloten dat ik veronderstel dat de fiets mensen uit de file moet halen. Dat beperkt de mogelijkheden voor andere oplossingen, constateerde ik al in een Lees mijn eerdere nieuwsbrief terug: ‘Fiets vs. File week 3, waarin ik me afvraag of dit project een andere naam moet krijgen.’ eerdere nieuwsbrief naar aanleiding van een Lees hier mijn interview met de fietsprofessor terug. interview met fietsprofessor Marco te Brömmelstroet.

Lees Pauls bijdrage hier terug. Correspondentlid Paul hielp me inzien waarom redeneren volgens de bestaande logica zo problematisch is. Hij deelde dit aan Einstein toegeschreven citaat: ‘Je kunt een probleem niet oplossen vanuit logica die het veroorzaakt.’

Die quote moet ik echt aan de muur hangen. Juist in de media zie je dit mechanisme voortdurend aan het werk. Denk aan het probleem waar mensen die op Geert Wilders reageren altijd last van hebben: ze moeten een term als kopvoddentaks gaan ontkrachten. ‘Door de manier waarop Geert Wilders over Nederland spreekt, bouwt hij een frame waar bijna geen verweer tegen is,’ zei Hij schreef er een boek over: De woorden van Wilders en hoe ze werken. Interview van Nu.nl met Kuitenbrouwer over de taal van Wilders erover. En lees Rob Wijnbergs Lees hier Robs column over reageren op terreuraanslagen. column over waarom reageren op aanslagen per definitie slecht uitpakt (ongeacht de reactie).

Wat ik leer van Fiets vs. File, is dat de beste ideeën over fietsen komen van mensen die niet direct reageren op bestaande problematiek, maar een geheel nieuwe taal en nieuwe beelden creëren. Binnen die nieuwe logica krijgen bestaande problemen vervolgens een andere plek - en worden ook andere oplossingen zichtbaar.

Drie verhalen om verder te lezen

Hoeveel ruimte krijgen auto, fiets en voetganger in jouw stad?

En dan nog even dit: Milieudefensie publiceert vandaag een Hier vind je het onderzoek van Milieudefensie. onderzoek naar de manier waarop de openbare ruimte is verdeeld tussen auto, fietser en voetganger in de twintig grootste steden in Nederland. Conclusie van de vereniging:

‘Nederland is een écht fietsland, maar toch blijkt dat in de onderzochte steden slechts 12% van de ruimte op straat is gereserveerd voor de fiets. Voor auto’s is dat 55%, bijna 20% van deze ruimte voor auto’s gaat op aan parkeerplaatsen.’

Als je in een van de twintig onderzochte steden woont, kun je op Check bij Milieudefensie hoe de openbare ruimte in jouw wijk is verdeeld. mijnruimte.nu zien hoe die verdeling in je eigen wijk eruitziet.

Wil je mijn verhalen blijven volgen? Als je je inschrijft, stuur ik je elke dinsdag een mailtje - komende week nog over het project Fiets. vs. File. Abonneer je hier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail