Beste,

De laatste etappe van Fiets vs. File is aangebroken. Na vijf weken schrijven over fietsen kan ik zeggen: het is een zeldzaam inspirerend onderwerp, dat veel meer (achtergrond)journalistiek verdient.

Neem alleen al de nieuwsberichten van deze week: die laten zien hoeveel ermee samenhangt en hoezeer het fietsen als fenomeen aan het veranderen is:

De schuldvraag bij dit laatste bericht is interessant. Is het je eigen schuld als je als oudere e-biker wordt aangereden als je genietend van je tochtje op de verkeerde weghelft belandt? Of is het fietspad juist - in tegenstelling tot de autoweg - een vrijere plek en moeten snelle sportfietsers inbinden, of de autoweg op?

Ik kom er wellicht deze week nog op terug, maar die discussie zou in elk geval een rol moeten spelen bij dit plan:

Nog één keer terug naar het asfalt

Voor het laatste verhalende deel van deze serie wil ik nog één keer terugkeren naar deze vraag: welke rol hebben nieuwe fietswegen in het bredere mobiliteitsbeleid en hoe kunnen en moeten die er dan uitzien?

Hierover sprak ik afgelopen dagen nog met enkele mensen die de discussie al heel lang en in de volle breedte volgen. Publicatie volgt binnenkort.

Daarna ga ik chocola proberen te maken van een nu nog chaotische spreadsheet vol met door jullie aangedragen ideeën, best practices en fietsregelingen voor bedrijven, gemeenten en burgers.

En stippel ik nog een paar routes uit naar plekken waar je terechtkan als je na dit project met fietsen en fietsbeleid bezig wilt blijven.

Is er meer fietsnieuws dan anders dit jaar?

Deelfietsen, speed pedelecs, regels en regelingen voor de fietser - is er meer fietsnieuws dit jaar? Ik probeerde het even snel na te gaan, Wat ik wel zie, is dat fietsen elke zomer een trendonderwerp is, ook als je de grote wielerrondes erbuiten laat.

Die zomertrend is wel te verklaren: het Haagse nieuws valt weg, journalisten gaan ook op vakantie en degenen die in de zomer doorwerken mogen zich aan onderwerpen wijden dicht bij hun eigen ervaring en interesses (wat we bij De Correspondent altijd al doen).

En fietsen doen mensen het liefst bij mooi en droog weer. dat er in de zomer meer op het woord fiets wordt gezocht.

De zoekterm ‘fiets’ in een vijfjarige grafiek van Google Trends.
De zoekterm ‘fiets’ in een vijfjarige grafiek van Google Trends.

Wie ontwerpt het inklapbare fietszitje?

In mijn verhaal van vorige week - - schreef ik: dit jaar komen er maar liefst zesduizend OV-fietsen bij, bovenop de 8.500 die er al zijn. De NS verwacht dat er in 2017 maar liefst 3 miljoen ritjes op worden gemaakt.

De nieuwe fietsen worden geplaatst waar er meer vraag dan aanbod is. En de vraag is het grootst in Amsterdam, Utrecht en Den Haag, vertelt de woordvoerder van NS Fiets Sabine van Baalen mij.

Ik ben een frequente treinfietser en stuurde haar voor de grap ook even de foto hieronder, van mijzelf en mijn zoontje, van afgelopen zondag, toen we op de OV-fiets vanaf station Leiden CS naar een feestje in Oegstgeest gingen. Dat zitje waar mijn zoontje op zit kun je niet huren bij een OV- fiets: ik kocht het tweedehands, en het bleek heel handig in één klik op elke willekeurige fiets te zetten.

Ik vroeg waarom ik zoiets niet kon huren: dat zou nog veel handiger zijn. Bij NS Fiets hebben ze meerdere redenen: ‘Veiligheid, weinig tot geen vraag, operationeel niet passend.’

Wat ik me afvraag: zou een deelfietsenbedrijf dat wél de ruimte heeft om te experimenteren tot diezelfde conclusie komen? Het beviel bij ons in elk geval veel beter dan de bus. Zolang je deze zitjes niet kunt huren bij een deelfiets zou ik dankbaar zijn als iemand een inklapbaar zitje ontwerpt of al heeft ontworpen, dat je ook nog op je rug kan dragen.

Drie verhalen en twee fotoseries van elders

Het sneeuwde naast kort nieuws ook bijzondere producties over fietsen en mobiliteit afgelopen week:

Dan nog twee fotoseries:

Pablo, Roland, René en Marco, dank voor jullie tips!

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier