Beste,

Vrijdagmiddag verscheen deel 6 in Fiets vs. File online. Een verhaal waarvan ik achteraf de titel heb veranderd, omdat die wel iets smaakvoller kon.

Het gaat over het experimenteren met nieuwe soorten fietspaden:

Over de frietzak, de banaan en andere nieuwe smaken fietspad Wat moet er gebeuren met en op het fietspad nu er steeds meer verschillende voertuigen met verschillende snelheden op willen? In Fiets vs. File vandaag: een voorstel om fietsasfalt meer als ketchup te benaderen en er een heleboel nieuwe smaken bij te verzinnen. Lees mijn verhaal hier terug

In de bijdragensectie onder het stuk plaatsten jullie mooie nieuwe namen en ideeën voor paden, zoals de

Fietsen in andere media

Zes weken lang schrijven over fietsen - ik dacht dat ik een heel eind zou komen. Nu heb ik het gevoel op het topje van een gigantische ijsberg te staan.

Dat is ook af te leiden uit de vele mooie publicaties over fietsen in andere media. Gezondheid, de sociaal-economische betekenis van fietsen, allemaal dingen die ik niet kon behandelen.

zegt Correspondent-uitgever Ernst-Jan Pfauth dan, die vorige week een leuk verhaal mét aandacht voor de fiets.

Bij dezen:

Fietsen op Twitter

Twitter blijkt een onmisbaar medium als je je met fietsen en mobiliteit bezighoudt: een bron van contacten, inspiratie en links naar artikelen zoals bovenstaande. Als je als fietsliefhebber nog niet op Twitter zit, is het een reden om een account aan te maken.

Dan kun je bijvoorbeeld volgen wat deze mensen doen die ik afgelopen weken heb geïnterviewd: (Marco te Brömmelstroet van de UvA en het Urban Cycling Institute), (Roland Kager, verkeerskundige en expert fietstreincombinatie), (Wim Bot, beleidsdeskundige bij de Fietsersbond), (Saskia Kluit, directeur Fietsersbond) en (Hugo van der Steenhoven, oprichter Fietscommunity, ex-directeur Fietsersbond).

(Ikzelf ben

Over batterijen en elektrische auto’s

The Economist is er nu ook uit: maar is aan vervanging toe en Vooral dat tweede stuk vind ik knalgoed, onder meer omdat wordt benadrukt dat de lithium-ionbatterij al overal in zit, wat de mogelijkheden voor verdere innovatie sterk vergroot.

Mijn eigen batterijenverhalen (mijn verhalenserie voor ik in de fiets dook) vind je hier terug:

Voor de overgang naar groene energie zijn batterijen onmisbaar. Dit leerde ik daarover De wereld wordt elke dag afhankelijker van hernieuwbare energie en daarmee van batterijen om die energie in op te slaan. Kan die batterij een toekomstbestendig alternatief worden voor benzine? De afgelopen maanden heb ik het met jullie onderzocht. Dit is wat ik gevonden heb. Lees mijn serie verhalen over batterijen terug

Aanrader op Twitter voor wie zich interesseert voor elektrische auto’s en batterijen is (hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven).

Nu gauw door met de conclusies van dit project, die ergens in de komende twee weken verschijnen.

Dank en tot gauw!

Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier