Beste,
Vrijdagmiddag verscheen deel 6 in Fiets vs. File online. Een verhaal waarvan ik achteraf de titel heb veranderd, omdat die wel iets smaakvoller kon.
Het gaat over het experimenteren met nieuwe soorten fietspaden:
In de bijdragensectie onder het stuk plaatsten jullie mooie nieuwe namen en ideeën voor paden, zoals de de kalmlaan en de traagstraat.
Fietsen in andere media
Zes weken lang schrijven over fietsen - ik dacht dat ik een heel eind zou komen. Nu heb ik het gevoel op het topje van een gigantische ijsberg te staan.
Dat is ook af te leiden uit de vele mooie publicaties over fietsen in andere media. Gezondheid, de sociaal-economische betekenis van fietsen, allemaal dingen die ik niet kon behandelen.
Do what you do best and link to the rest, zegt Correspondent-uitgever Ernst-Jan Pfauth dan, die vorige week een leuk verhaal publiceerde mét aandacht voor de fiets.
Bij dezen:
- In Het Parool een interessant stuk over luchtvervuiling - en waarom dat voor fietsers gevaarlijker is dan voor andere verkeersdeelnemers.
- In het verlengde daarvan: morgen dient de rechtszaak die Milieudefensie met een crowdfundingsactie aanspande om schone lucht te eisen van de staat. Uitspraak wordt over twee weken verwacht.
- Ook opvallend: in 35 grotere gemeenten doet maar de helft van de scholen mee aan het fietsexamen. Meer hierover vind je bij fietsexpert Hugo van der Steenhoven, die ook in mijn laatste verhaal aan het woord kwam over fietssnelwegen en die zelf nauw betrokken is bij het project Fietsen op Zuid, dat de lage percentages schoolfietsers op Rotterdam-Zuid opkrikt.
- Vox bracht een mooi interview met het voormalig hoofd stadsplanning van Vancouver Brent Toderian, over hoe je van NIMBY tot QIMBY komt.
- Tot slot Bloomberg over hoe Donald Trump de fietswereld binnenwalst en daarmee binnenlandse banen op het spel zet. Inclusief prachtige foto’s van fietsassemblage op z’n Amerikaans.
Fietsen op Twitter
Twitter blijkt een onmisbaar medium als je je met fietsen en mobiliteit bezighoudt: een bron van contacten, inspiratie en links naar artikelen zoals bovenstaande. Als je als fietsliefhebber nog niet op Twitter zit, is het een reden om een account aan te maken.
Dan kun je bijvoorbeeld volgen wat deze mensen doen die ik afgelopen weken heb geïnterviewd: @fietsprofessor (Marco te Brömmelstroet van de UvA en het Urban Cycling Institute), @biketrainguru (Roland Kager, verkeerskundige en expert fietstreincombinatie), @wim_bot (Wim Bot, beleidsdeskundige bij de Fietsersbond), @saskiakluit (Saskia Kluit, directeur Fietsersbond) en @hugovdsteen (Hugo van der Steenhoven, oprichter Fietscommunity, ex-directeur Fietsersbond).
(Ikzelf ben @tverka.)
Over batterijen en elektrische auto’s
The Economist is er nu ook uit: de verbrandingsmotor was een geweldige uitvinding maar is aan vervanging toe en de batterij is een goed idee. Vooral dat tweede stuk vind ik knalgoed, onder meer omdat wordt benadrukt dat de lithium-ionbatterij al overal in zit, wat de mogelijkheden voor verdere innovatie sterk vergroot.
Mijn eigen batterijenverhalen (mijn verhalenserie voor ik in de fiets dook) vind je hier terug:
Aanrader op Twitter voor wie zich interesseert voor elektrische auto’s en batterijen is @M_Steinbuch (hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven).
Nu gauw door met de conclusies van dit project, die ergens in de komende twee weken verschijnen.
Dank en tot gauw!
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!