Beste,
Morgen verschijnt een vrolijk nieuw fietsboek: De taal van de fiets, van Wim Daniëls. Ik las het al en genoot, vooral van de acht totaal verschillende verklaringen voor de herkomst van het woord fiets die hij verzamelde. Komt het van het Franse vice, van het Duitse vize, of is het toch een klanknabootsing - fiiiiiiiieets - naar het piepende geluid dat de eerste tweewielers maakten? Het klinkt allemaal even aannemelijk, maar kan onmogelijk allemaal tegelijk kloppen. Hoe zit dat? Lees mijn aanbeveling.
Nieuwe fietstaal: frietzakken en bananen
Nog meer fietstaal. Dit frietzakje met snoepbanaantjes nam ik deze week mee van een presentatie in Amsterdam over het herontwerp van het Mr. Visserplein, waar de gemeente in samenwerking met onder meer de UvA en een Deens ontwerpbureau gespecialiseerd in fietscultuur twee nieuwe manieren bedacht om fietsers meer ruimte te geven, door te kijken hoe zij de weg daadwerkelijk gebruiken.
De ontwerpers verkleinden een voetgangerseilandje tot een smal banaantje (het smalle gebogen stoepje waarlangs de fietsers stilhouden op de video rechts) en tekenden lijnen op het fietspad die bij het stoplicht breed uitlopen, zodat er meer fietsers naast elkaar kunnen staan. In de volksmond: frietzakken.
Na de bijeenkomst werd er geborreld met frietzakken met snoepbanaantjes erin (er was ook een gezondere variant, met gedroogde bananenplakjes).
Slimme fiets(pad)innovatie gespot die 10.000 euro verdient?
Het experiment om te ontwerpen naar gebruik, waar de banaan en de frietzak uit ontstonden, won vorig jaar de Tour de Force-innovatieprijs, een aanmoedigingsprijs voor slimme fiets(pad)innovaties. De prijs, à 10.000 euro, wordt dit jaar weer uitgereikt, in juni, en ik ben dit jaar één van de vijf juryleden.
Heb je een mooi, slim project gezien (of bedacht) in je gemeente dat ook tien rooie ruggen verdient? Meld ‘m aan, vandaag of morgen, want daarna sluit de inzendingstermijn. Het publiek van het Nationaal Fietscongres zal uit vijf genomineerde projecten de winnaar kiezen.
Hoe reken je uit wat we aan wegverbredingen uitgeven?
Filedruk, filebestrijding, reistijdwinst, doorstroming: het zijn kernbegrippen uit de verkeerstaal. Maar hoeveel geven we daar eigenlijk aan uit, via maatregelen die direct op en om de autowegen plaatsvinden? Nieuwe stroken asfalt en dergelijke? Valt dat te berekenen? Ik hoor heel graag jullie ideeën, onder deze oproep. Het gaat me erom een gevoel te krijgen voor het geld dat naar het bestrijden van files met meer asfalt gaat, voor een verhaal over waarom we dat eigenlijk doen.
Autoreclames en scooters
Tot slot: twee verhaalideeën waar ik hulp en input van een aantal van jullie voor kreeg, heb ik in de wacht gezet: over autoreclames en over scooters. Door wat ik erover heb geleerd begin ik denk ik te begrijpen wat ik éérst moet vertellen, dus de informatie die jullie deelden heeft nu al grote waarde.
Maar om een wegmetafoor te gebruiken: de vertelroute van mijn grotere verhalen begint geloof ik bij de auto zelf, en diens plek op de weg. Zoals ik de kaart nu voor me zie, komen de scooters en de reclames weer op mijn pad verderop in dit jaar (tenzij ik verdwaal of afsla).
Tot de volgende?
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!